Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under november 2009

Av Janne - 30 november 2009 12:53

I lördags var jag ner till Centrum, skulle byta lite grejer på Clas Olle. (Det är inte bara Ikea som blir drabbat när jag handlar.) När jag åkte iväg ropade Hustrun efter mej att jag skulle köpa en påse blomjord. När jag var klar hos Clas O. Sprang jag ner till Coop Extra och hittade en påse jord relativt snabbt. Förflyttade mej skyndsamt fram mot kassorna för att upptäcka att det var långa köer till samtliga. Fick plötsligt se att det var en plats ledig vid själv scanningen, och skyndade mej dit. Rundade en äldre dam med rullator och hann precis före några ungdomar. Visste sedan tidigare att dessa apparater fungerade sådär, men försöka duger. Här ska man scanna vara för vara och lägga ner dem i en kasse som man placerat på en våg, sedan vägs varorna man scannar så man inte ska kunna fuska. Jag lade alltså ner jorden plus en tablettask i kassen, tog upp mitt kort och drog det i läsaren. Inget hände, drog igen, och inget hände. Tryckte på några knappar på skärmen och drog kortet ytterligare en gång, och inget hände. Ropade då till mej en expedit, som frågade om jag dragit kortet. Självklart svarade jag och höll upp det för att visa henne, och fick se en bild av mej själv. Jäklar också, passerkortet till jobbet, funkar inte här heller alltså. Tog snabbt upp Coop kortet och drog det i läsaren, och det fungerade perfekt. Fick tag i kvittot och skyndade mej iväg, men vände bara efter några meter för att hämta blomjorden.

Ja vad gör man inte för att glädja sina medmänniskor.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 29 november 2009 21:49

Undrar just vem som hittade på det. Här har det inte varit någon vila, kan jag säga. Visserligen vaknade vi inte för än 09,20 och det var ganska skönt. Det blev ju ganska sent innan vi kom i säng i går kväll. Hustrun har varit i Stinsen och köpt nya gardiner samt lite blommor. Själv har jag monterat handtag på alla lådor som jag kom över på Coop. Vi har nu plockat undan det mesta och Hustrun har planterat lite växter, samt plockat fram diverse julpynt. Nu känner vi båda två att sängen hägrar. Kanske det blir en skvätt glögg innan vi knyter oss.

Några bilder ska jag i alla fall bjuda på.

God natt och sov gott.


  

De nya väggskåpen är klara.

 

  

Den nya bänken med bardisk.

 

  

Här har vi Agne med stole bror Agne, det var väl fyndigt eller hur.

 

God natt igen.

Av Janne - 28 november 2009 23:56

Ja nu är lördagen också till ända. Dagen började med två kärror till tippen, och sedan en snabbtur till Uppsala och Biltema där det inhandlades skåphandtag. Sedan var det järnet tillbaka till Maria och Eddie som bjöd på en alldeles utsökt lunch. Smörgåstårta, sedan kaffe och kaka. Resten av dagen har det varit småpyssel med fastsättning av handtagen, samt lite el dragning. Hustrun har målat lite samt oljat in den sista bänkskivan för tredje gången. Hon har nu plockat in det mesta i skåpen, samt fyllt några kartonger med sådant som ska kastas.

I kväll skulle jag sätta upp adventsstjärnorna, och det blev som det alltid blir. Först måste man leta reda på dem i förrådet. Står där och blir lite smågramse på sej själv för att man aldrig kan lägga dem på ett bra ställe där man hittar dem om ett år. Efter lite letande och lyftande på lite grejer ser jag en kartong stå prydligt på en hylla. Adventsstjärnor står det på den. Lyfter på locket och kunde konstatera att det jag funderade på gjorde jag redan förra året. Ordningen var tydligen bra, men minnet uruselt. Sedan skulle de hängas upp och lysa vackert i våra fönster. Hej och hå, vad det lös.

Tänk att glödlampor alltid ska gå sönder när de är släckta och ligger i förvaring, och inga nya hade vi hemma så då blir det att köpa nya.

Jag lovade ju lite bilder i dag. Hade hoppats på att vi skulle hinna klart och städat undan lite. Nu blir det bara lite bilder så ni ser i vilket kaos vi har levt i under dessa veckor. Tyck gärna synd om oss.

God natt och sov gott.


  

Halva vägge är riven.

 

  

Mycket målning och spackling för hustrun.

 

  

Väggen är tapetserad och skåpen på plats.

 

  

Här ser ni den förträfliga lådkombinationen.

 

  

Tur att Hustrun har tålamod med små pill.

 

  

Ja här ser ni vårat vackra och ombonade hem.

 

  

Frågan ställdes varje kväll. Vad sitter vi och äter idag?

 

 

Av Janne - 27 november 2009 23:27

Ännu en slitsam kväll är till ända. Hustrun har målat det sista och oljat in skivor. Jag har sysslat med att montera ihop lådorna som jag införskaffade i dag, har även koppla lite el, samt skruvat fast bardisken. Vi gjorde faktiskt ett ”breake” och tittade på Dobido samt Skavlan medan vi åt middag, sedan var det full rulle igen. I morgon är det tippen som gäller. Undrar just hur många vändor det blir. Nu är det slafen som hägrar, sover nog till åtta i morgon.

God natt och sov gott.


  

Affe provhänger i baren.

Av Janne - 27 november 2009 12:49

Nej det blir det inte tal om i dag. Här ser ut som en rövarkula i kök och vardagsrum. Hustrun är ledig i dag och ska försöka iordningställa det hela, undrar om hon lyckas. I går kväll plockade hon in i skåpen, och jag hörde att hon hade problem. Vad ska vi ställa det här, sa hon hela tiden. Vi har nu insätt vad de gamla skåpen svalde mycket saker. Men å andra sidan behöver man väl kasta lite skit också. ( Det kom väl från rätt person va.)

Själv börjar jag få lite abstinens, har ju inte varit på Ikea på två dagar. Undrar just om de saknat mej.

Men i dag blir det ett besök till, ska bara lämna tillbaka lite grejer och handla lite nytt, så får vi se hur det går. I morgon hoppas jag att det ska bli lite bilder från rivning till uppbyggnad.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 26 november 2009 12:55

  Som ni kanske minns så köpte vi grannfastigheten på landet i somras. Och då ska ju el avtalet skrivas över på oss. Vi skulle nu byta bolag från vattenfall till kraft & kultur. Ringde bolaget och de skulle fixa allt men behövde anläggnings nr och områdes nr. Det måste jag själv ringa och begära hos vattenfall. Fick där prata med ett stolpskott som lät avig redan när han svarade. Jag talade om mitt ärende och satt färdig med papper och penna. Han kunde inte hitta adressen påstod han. Talade då om det för honom, samt gav honom namnet på förra ägaren, min syster alltså. Han påstod efter en stund att han inte kunde hitta ägaren. Och då kan man ju fråga sej hur många det är som heter Fisk i efternamn. Det slutade med att jag fick ringa till syrran och få uppgifterna genom henne. Tog sedan kontakt med kraft och kultur igen och allt skulle bli klart till 1 aug.


I förra veckan fick jag ett brev från kraft och kultur där det stod att de hade fått avslag från nätbolaget för att det var en annan person som står för avtalet. Tacka fasen för det, när vattenfall inte har ändrat uppgifterna. Ringde upp till vattenfall och fick naturligtvis tala med en telefonsvarare som frågade med sin entoniga röst vad jag hade för ärende.

Jag svarade att det var oklara ägarförhållanden på en anläggning. Gäller det inkasso krav frågar fanskapet. Nej svarar jag. Svara ja eller nej, säger roboten. Neej skriker jag, för nu börjar jag bli förbannad. Vad har ni för ärende, säger han igen. Då får jag nog och kastar på luren. Jag hatar nämligen att prata med maskiner, eller trycka in en massa siffror så fort man ska ringa någon stans.

Det är väl märkligt, att vattenfall som snor åt sej så mycket pengar av folk, inte kan anställa en telefonist utan ska behöva ha en hörselskadad robot som ska ta emot deras kunder.

Ringde sedan upp igen efter en stund och lyckades krångla mej förbi roboten och fick tala med en helt vanlig människa som skulle åtgärda min önskan. Så nu hoppas jag att det blir ägarskifte i morgon. Men man kan ju aldrig vara säker.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 25 november 2009 13:03

I dag ska jag åka till Ikea, men det är inte vi som gjort något fel. I måndags var jag av en händelse in på Ikea och pratade med en expedit på köksavdelningen. Jag ville ha fem låga lådor i ett väggskåp. Expediten såg lite frågande ut och undrade hur man skulle kunna se i de översta lådorna, men efter en kortare förklaring om att det skulle användas som underskåp fattade hon galoppen, och gav mej en plocklista på lådor och fronter.

I går tänkte jag överraska Hustrun när hon kom hem, med att montera alla lådor i skåpet. (Jag måste säga att det är ett genialiskt system, bara en skruv i bakkant resten är klick och vrid.) Jag hade drygt en timma på mej så jag skulle hinna innan jag skulle hämta henne. När jag fått allt på plats upptäckte jag att det inte stämde riktigt. Började justera lite men det var glipor lite här och där. Så ringde Hustrun och jag lämnade lådorna, fjättrade hunden och drog iväg. Förklarade för Hustrun på hemvägen att det inte var riktigt klart, behövdes lite justeringar. När hon sedan drog iväg på gympa skred jag till verket igen och fortsatte. Men hur jag än vände fronter och flyttade skenor blev det inte bra. Ringde mitt stöd här i livet, Fredrik Lundqvist och förklarade problemet. Han gav mej först ett gapskratt i örat, och frågade om jag skulle till Ikea i morgon. Men hade inte någon bra lösning. Efter att ha kollat monteringsanvisningen för sjunde gången förstod jag att det inte skulle passa, blev nämligen en skarv mellan fjärde och femte lådan på 5 cm.

När hustrun kom hem kollade vi Ikeas katalog och kunde inte hitta en kombination med 5 låga lådor. Expediten jobbade tydligen efter mottot ”kunden har alltid rätt”. Vill han ha 5 lådor, den dumme fan, så ska han få 5 lådor. Men det kommer inte passa.

Nu sägs det ju att nöden är uppfinningarnas moder, och fan vet om inte jag är fadern, för efter en sömnlös natt har jag kommit på en ny lösning, som inte finns med i Ingvars alternativ. Jag sätter tre låga lådor överst, sedan avslutar jag med en hög låda längst ned. Passar perfekt.

Så lite stolt är man ju allt.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 24 november 2009 12:49

Var ju till Ikea och lämnade tillbaka lite prylar i går. Hustrun hade skrivit en lapp på de saker jag skulle köpa istället. Allt gick jättebra och jag var riktigt nöjd när jag åkte hem efter 45 min. Snabba puckar. Väl hemma kollade jag igenom allt, och upptäckte då att hon hade skrivit ”låda 60 cm.” Den hade jag naturligtvis köpt, lydig som jag är. Men vi har ju för fasen inte något skåp på 60 cm. Påpekade detta för Hustrun som erkände att hon skrivit fel, men vad hjälpte det. Och jag mitt dumma nöt som krälat omkring på golvet och monterat alla skåp, reagerade inte heller. Nu blir det att åka tillbaka i dag igen för att byta denna förbenade låda.

Det är alltså en pryl som ska bytas, då kan man väl inte göra fel......eller ??


För övrigt gjorde vi ett litet ryck i går kväll och monterade lite dörrar, kapade av bänkskivan, satte fast skåpen i väggen, kapade några hyllor och satte upp krokar för gardinstången. I kväll blir det slipning av bänkskivan samt montering av lådor. Tyvärr har jag inte hunnit fixa så jag kan få in bilderna från kameran i datorn ännu, men det kommer så småningom.

Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards