Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under september 2010

Av Janne - 30 september 2010 21:24

Efter två timmar och fyrtio minuter i tandläkarstolen är pinan över för denna gång. Fotsättning följer på måndag.

Jag kan säga att det var inte helt smärtfritt. Ryggen värkte, nacken stelnade, händerna domnade, men där det gjorde minst ont var i käften. Förutom på slutet när bedövningen började släppa. Läkaren trodde själv att det skulle ta 1, 20, men hade garderat sej med en tid på två timmar, vilket sket sej rejält.


Det är en pina varje gång man ska till tandläkaren, man mår helt enkelt dåligt i hela kroppen. Kan faktiskt vara nervös i flera veckor innan besöket. Har nog att göra med att man fick besöka tandläkarbåten när man var liten. En helvetesinrättning som hette ”Plomben 1” som förmodligen var till bara för att skrämma små barn.


När jag skulle operera ögat för ett år sedan bekom det mej föga. Blev förvånad själv faktiskt. Det var först på operationsbordet som det pirrade lite i maggropen. Men då visste man ju att man skulle bli sövd, så det kanske är lite annorlunda.


Nu är det slut med jämmer för denna gång. I morgon sticker vi till Tällberg för en skön helg med god mat och dryck i goda vänners lag.


God natt, och sov gott.

Av Janne - 28 september 2010 21:42

Detta kommer att bli en händelserik vecka. Det började ju igår med att ”Oktavian” stannade bara den fick kylaren utanför garagedörren. Det visade sej vara någon ”modul” vid rattlåset som pajat. Skulle ta 14-dagar att få fram en ny, och den skulle kosta ca: 5000:-. Men nu var de så förståndiga på verkstaden att de lagade den gamla, drog väl fast en skruv eller nått, och det kostade bara 2000:- Som hittat, eller hur.


För några veckor sedan beställde jag tid vid vårdcentralen för att få en undersökning gällande ett förnyande av körkortet. Det går bra, svarade sköterskan dom pappren fyller docktorn i här. Hon frågade även vad min ”husläkare ” hette så hon kunde boka upp en tid.

Sagt och gjort, i dag var den stora dagen. Jag kom i god tid, ca: 15 min före. Väntrummet var fullt med folk, jag tog min kölapp och satte mej ned för att vänta. Efter 10 min ropade de upp mitt nummer. Jag frågade om jag fattat rätt att de hade pappren de skulle fylla i. Ja dom finns på docktorns rum, blev svaret. Då var det bara att sätta sej och vänta igen. Tiden gick och 30 min efter avtalad tid kom det ut en kvinna från mörkaste Afrika som ropade något. Efter tredje gången hörde jag att det var mitt namn som skreks. Jag sprang fram och hälsade, men inte var det min husläkare inte. Har beställt tid på vårdcentralen ett antal gånger, men bara träffat människan en gång.


Hon satte sej ned och frågade om jag var frisk. Men det var väl det som hon skulle kolla. Jag frågade igen om pappren fanns som skulle fyllas i, och fick till svar att de skulle jag ha med mej.

Ja, ja det här blir nog kul, tänkte jag. Började känna mej irriterad och stressad, Hade inte ätit något på över sex timmar. Pappren kan jag ”goola på nättet”, sa hon.


Så var det dags för blodtrycket. Hon drog ett band över armen och pumpade upp, kände att handen började domna. När hälften av luften hade pyst ut pumpade hon upp igen. Slappna av säger människan, och pumpade upp igen. Men det var väl inte så lätt, handen började ju bli blå.

115 / 90 sa hon, det är för högt du får inte ha högre än 90 påpekade hon.

Men det hade jag ju för fasen inte heller, och nu vill jag ha mat, tänkte jag.


Så skulle vi kolla synen. Hon drog in mej i ett annat rum, ställde mej mitt på golvet och började peka på bokstavstavlan. Men hon hade vridit tavlan så hon skulle se bra själv, så jag missade sista bokstaven på varje rad. Hur smart får man vara. Sedan rabblade hon upp alla bokstäver jag missat.


Som avslutning skulle jag gå till labbet och ta prover, men det fick jag göra när jag ville, sedan skulle hon ringa när jag kunde hämta pappren. Det blir alltså tre besök bara för att få nytt körkort.


Som avslutning på dagen var jag till tandläkaren på koll. Fick en ny tid till torsdag då de ska sätta igång med en rotfyllning. Livet leker just nu.


God natt.


Av Janne - 27 september 2010 14:00

Första arbetsdagen efter semestern blev ingen arbetsdag. Det blev mera en bekymrens dag. Klockan ringde 04,30 och jag rullade ur sängen omgående. Hade legat vaken sedan 04,00 och väntat på klockskrället. Jag satte mej i bilen för att åka ut ur garaget, men precis när jag skulle passera porten så dog bilen. Blev lite irriterad att man skulle köra motorstopp just där, men när jag skulle vrida om nyckeln igen kändes det väldigt konstigt i låset. Nyckeln kändes sladdrig och man kunde vrida den flera varv utan att det hände något. Då slog det mej plötsligt att något var fel, och jag hade rätt. Det var tydligen låset som hade gett upp, helt plötsligt.


Det var bara att rulla bilen åt sidan, ringa jobbet och meddela att jag inte kunde dyka upp i dag. Sedan satt jag och väntade att klockan skulle bli så mycket att jag inte skulle väcka den jag ville få bogsering av. Väntade i 1,5 tim. Innan jag ringde Eddie. Det var en sömndrucken Eddie som svarade. Då hade man alltså lyckats igen med att väcka grabben.


Men det var tydligen inte några större problem, efter en halvtimma var han här och släpade ner vraket till verkstaden. Och så fick jag låna lilla Tyotan så länge. Nu vankar jag omkring här hemma och väntar på besked om huruvida jag ska kasta ”öket” på tippen eller om den går att återställa i bruksskick igen.


Men som sagt var, det var ju tur att den gav upp i garaget och inte torsdags kväll när vi var på väg från Norrtälje i mörkret. Alltid något positivt med det hela.


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 27 september 2010 08:35

Nu är man tillbaka i rutinerna igen. Skulle inte sitta i vägen med en semesterveck för att vila upp sej. Men nu är det som det är. och det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare. En vecka brukat ju gå väldigt fort, och det har även denna gjort. Men summerar man har vi väl hunnit med lite i alla fall. I fredags eftermiddag fick vi ett ryck och begav oss ut i skogen för att kolla efter lite ”trattisar”. Och kan ni tänka er, vi hittade en hel del, nästan en hel korg. Visserligen en liten korg, men i alla fall. Det är konstigt det där med att leta svamp. Man går där som om man knäppt ihop gylfen med västen, och rätt som det är ser man en liten ”trattis”. När man sedan börjar plocka upptäcker man att de allra största och finaste, ja dom står man på. Mycket märkligt, men det händer alltid. Det blev i alla fall en god förrätt till oss och våra gäster.


Det var nämligen så att vi fick ett trevligt besök av min syster och svåger och deras ”Tossen” på fredagen. Om det är någon som undrar vad ”Tossen” är för en filur, så är det deras lilla hund. En ”Dansk Svensk gårdshund”, om jag minns rätt. En mycket trevlig krabat, full av energi och upptåg.


På lördagen blev vi bjudna på fika hos vår gästfria kusin Ann-Mari med make. En mycket trevlig paus i vårat semester firande. Senare gjorde vi en tripp till kyrkogården för att fixa till våra föräldrars grav, planterade lite ljung och rensade ogräs. Därefter blev det en liten sightseeing på Singö och Fogdö. Tror att syrran med make tyckte det var roligt.


I söndags var det meningen att vi skulle ta en tur med båten, men p.g.a svågerns dåliga knä, och den kraftiga sjögången blev det inställt. Får väl kanske ta den turen vid nästa besök. Vädret för övrigt har varit ganska bra de sista dagarna, men man kunde känna att hösten börjar göra sitt intåg.


  

Det finns mycket konstiga svampar i skogen.

 

  

Men Hustrun plockar bara de hon känner igen.

 

  

Alltså blir det bara "trattisar". Det bästa är gott nog.

 

  

På lördagen blev det grillat till middag. Är det möjligen " Tossen"

som syrran tittar på.

 

  

Jo då, visst var det Tossen som undrade vad det var som doftade

 så gott.

 

  

På söndagen blev det en fika på "kommandobryggan" innan hemfärd.

 

  

Såg även en Havsörn som seglade förbi. Måste nog skaffa en bättre

kamera med en kraftygare zoom.

 

  

Fixade till teglet och en "vattbräda" innan vi håkte hem.

 

Ha de, vi hörs.


Av Janne - 25 september 2010 10:00


  

GRATTIS 



FREDRIK





  

 I dag är det din dag, hoppas den blir KANON.





Av Janne - 23 september 2010 22:40

Dagen började med att jag åkte och hyrde en mattsvets. När jag kom tillbaka bjöd Hustrun på kaffe och hembakta muffins, mycket gott. Sedan var det dags att svetsa mattan i hörnen, medan Hustrun tvättade av bryggan. Hon har även lagt på ett lager ”primer” på väggarna och målat taket för tredje och sista gången. När det var klart styrde vi kosan till Norrtälje, och det var det som var förlustelsen i dag. Hustrun har sprungit i affärer, och jag har sprungit med kassar till bilen. Det har varit jämt skägg att hinna med. Har även upptäckt att den troligen mest lönsamma butiken i ”Nortan” verkar vara ”bolaget”. Det var en jämn ström med folk som konkande flytande föda därifrån hela tiden.


På kvällen mötte vi upp fam. Ek, och åt en mycket god middag tillsammans med dem på ”Åtellet”. Ett trevligt ställe med mycket trevlig personal. Efter några timmar skildes våra vägar och vi begav oss hem till lägret. Hamnade som vanligt efter en bil som körde i snigelfart. Mellan 55-60 hela vägen från Älmsta. Visade sej sedermera vara en ”Ålänning” som såg rätt vilsen ut när vi kom till ”Grisslan” och insåg att färjan hade gått.


Dagens bilder.


  

 

 

  

Ett roligt jobb tycker Hustrun, har alltid gillat att slaska med vatten.

 

  

Här var det svetsning av hörn.

 

     

Hustrun primar och målar tak.

 

  

Gågatan i Norrtälje.

 

  

Dagen avslutades i restaurangen på Åtellet.

 

  

Två fina rosor som välkomnade oss när vi kom hem.


God natt.



















Av Janne - 22 september 2010 22:58

   I dag har det varit sol från en klarblå himmel, riktigt behagligt med andra ord. Men i går var det bedrövligt. Det regnade i stort sett från morgon till kväll. Vi åkte upp till Älmsta på dagen för att köpa lite förnödenheter Passade på att äta lite lunch på ”Ankaret” en liten pizzeria som har öppnat vid gamla Hydro macken. Ett nytt och fräscht ställe med hyfsat käk. På hemvägen slank vi in vid ”gårdsbutiken ” för att ta en fika. Lite folk så här års, och kaffet som serverades hade nog stått på sedan i somras. Usch och fy. Fick byta till nytt men knappast bättre.


Passade på att ta en liten sightseeing på hemvägen. Åkte ner till Edeby hamn. En liten sträcka på 4 km från stora vägen. Passerade ett tomtområde där vi fick se en räv som hoppade på en tomt. Hade antagligen fått vittring på en sork. Kul att se den hoppa och dyka ner mot marken. Var även in en sväng till ”Havsskogen” och tittade på svärföräldrarnas gamla sommarstuga, som verkade vara sej lik. När vi kom hem spacklade jag på golvet i duschen.


I dag har det varit full fart på hemmafronten igen. Hustrun har tvättat mattor, städat i lekstugan och målat fönster och plank vid brygghuset. Själv har jag slipat golv, skurit till mattan och limmat den.

Jag fick även besök av två jobbarkompisar som kom ut för att hämta lite taktegel som blivit över. Det blev även en runda med båten och en massa snack vid fikat.


Några bilder.


  

Kul att se en räv i naturen.

 

     

"Edeby hamn" en fin och lugn plats vid havet.

 

  

  

Andra strykningen på plankets insida.

 

  

Mattan tillskuren. Har även limmat den i kväll.

 

God natt, och sov gott.

 








Av Janne - 21 september 2010 10:32

Inte är den här i alla fall och det strilar rätt friskt från en gråmulen himmel. Vi hat just ätit vår frukost och ska sedan bege oss upp till Älmsta för lite shopping.


I går däremot var det ett strålande väder, solen sken hela dagen och det var varmt och skönt. Vi hade ju lite kaffegäster här på dagen och när de hade åkt tog jag båten ut i havet och försökte att pilka lite torsk. Men där blev det ju ”torsk”, hade väl inte väntat mej något annat heller. Men det är härligt att sitta där ute när havet ligger stilla och solen glittrar i vattnet.


När jag kom tillbaka var Hustrun i full färd med att trimma gräsmattan och påpekade att även hon kunde tänka sej en liten sjötur. Och jag var nog inte så svår att övertala, så det blev en sväng till.

Vi åkte sakta ner till ”Sundet”, ca: 6,5 knop, en mycket behaglig fart. Under ”Singö bron”, vidare förbi laxodlingen och bort till Singö gamla ”ångbåtsbrygga”. Sedan fortsatte vi norrut förbi ”Norrvretas” gamla sjöbodar där vi vände och styrde hemåt. En resa på dryga timman.


När vi kom hem fixade jag till en enkel middag, medan Hustrun trimmade färdigt, sedan tog vi kväller fast klockan bara var 17,30. Kändes lite konstigt att bara jobba ”halvtid” när man är här ute.


     

Några bilder från gjutningen i söndags.

 

  

Hustrun med sin simultankapasitet.

Putsar fönster och pratar i telefonen samtidigt

 

  

En skön båttur.

 

  

Hustrun njuter i solskenet.

 

  

Passerade ön där vi hade en underbart solig och fin dag med

fam. Lundqvist i somras.

 

Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards