Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under februari 2011

Av Janne - 28 februari 2011 10:53


Ett stort GRATTIS

 

 

    till MARIA

 

 

på födelsedagen.

 

 

  


 

 

 

 

 

 

 

 

Av Janne - 25 februari 2011 12:01


Ja nu börjar jag så sakteliga återvända till sans och vett efter en riktig omgång av influensan. Ringde i onsdags till ”Akuten” efter en febertopp på 39,7 grader för att beställa en tid för undersökning. Blev automatiskt kopplad till ”Vårdguiden” och fick prata med en snubbe som gjorde en undersökning per telefon, tänk vad de kan nu för tiden. Jag talade om att när jag senast hade en sådan förkylning, med svår hosta, hög feber och ont i bröst och rygg, var det början till lunginflammation. Men se det trodda han absolut inte, ta en tablett och vila, sa han på sin knaggliga svenska.


Fick sedan tips av kära Hustrun att jag skulle ringa igen, efter kl:18, då kom man fram till ”Akuten” direkt. Och det stämde bra. Talade med en sköterska ”Maria” som närmast lät bekymrad över att de inte hade någon tid genast, men jag sa att det räckte bra med en tid dagen efter.

Sagt och gjort, fick en tid 08,20 på Torsdags morgonen.

Efter ca: 10 min ringde ”Maria” upp och erbjöd mej ett återbud, tid kl:20,00 alltså inom knappt en timma. Men jag sa att tiden dagen efter var bra. Orkade inte stressa iväg då, jag var ju för fasen sjuk blek och trött, fast jag vilat på soffan i tre dagar.


Efter provtagning fick jag sitta i korridoren och vänta på Dr. Hagel. Han hade gått in till sin Läkarkollega som undrade vad det var för konstig lampa som lös i hennes bil. De satt och resonerade en stund om denna lampa innan han kom ut och ropade upp mitt namn.

Kunde inte låta bli att fråga om jag hade kommit till "Bildocktorn", men efter ett leende sa han att jag hade kommit till en vanlig Docktor.

Han knackade och lyssnade på bröst och rygg, jag fick ta djupa andetag och så ville han att jag skulle framkalla hostningar, precis som om det skulle vara svårt i min situasion. Till sist fick han säga till att jag skulle sluta.


Han sa att det var influensan som jag hade begovats med, och att den skulle ge med sej efter en vecka. Han frågade också vad jag jobbade med, och när han hörde att jag var Chaufför svarade han bara "så synd".

Jag hade hoppats på "Bilmek", sa han.


Ha de, vi hörs nog igen.


Av Janne - 21 februari 2011 10:35


I Söndags gjorde vi en fantastisk promenad, genom att vandra på havsisen från Fogdöbron till Singöbron. Hela havet tycktes ligga fruset just nu och det är inte så ofta detta händer. Det är så fascinerande tycker jag, att beskåda dessa konstverk av is som havet bygger upp.

Tänker nu bjuda på lite häftiga bilder från vår runda.


  

Startade vandringen från vår brygga vid Fogdöbron.

 

  

  

  

Passerade "Rövarhamn".

 

  

  

Isen ligger så långt man kan se.

 

  

  

  

  

"Blåsargårdens" sjöbodar.

 

  

  

Vad sägs om denna isgrotta.Rymmer säkert 4-5 vuxna människor.

 

  

  

  

Är detta något för "istappsjouren" tro?

 

  

  

  

  

  

  

Efter en timma nådde vi "Riddarskäret" och...

 

  

...Singöbron.


  

Hemma igen.


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 19 februari 2011 20:34

  

Lördag kl,08,00 -24,8 grader kallt. Köldrekord under natten -25,4 grader.

 

  

Frost på insidan av  verandafönstret, burr.

 

  

Frukost för småfåglarna.

 

  

Och vips kom Hackspettarna.

 

 

  

Ålandshav ligger fryset. Längst ut vid horisonten stävar ålandsfärjan.

 

     

Var över till kyrkan, mycket snö.

 

  

Ett besök i Grisslehamn.

 

  

Bagarboden har stängt för säsongen.

 

  

Skepparen glömde vist något i höstas.

 

  

Takdropp, men inte i dag.

 

  

En skidtur i det fina vädret.

 

  

Med en välbehövlig paus med en toblerone.

 

  

Solen värmde riktigt bra.

 

  

En skoteråkare på väg till Grisslehamn susade förbi.

 

  

Skidspåren var ganska obefintliga ibland.

 

  

Men ibland var de breda som en säng.

Här ligger Hustrun och talar i telefon, bekvämt och bra.


  

Det blev också ett bastubad på kvällen.


    

Men inget dopp p.g.a snö och isläget.


  

God natt och sov gott.

 

Vi hörs.

Av Janne - 18 februari 2011 12:43

Ja idag är det fredag och landet väntar. Ska bli kul att få komma dit och skotta lite snö, det var ju ett tag sedan. Pratade i går med min kusin om snödjupet och det hade kommit mellan 30 och 50 cm där ute. Jag som trodde att det skulle vara över för denna vinter, men så var alltså inte fallet.


I dag var jag i alla fall nära en hjärtinfarkt, fick nämligen ett telefonsamtal från min bilverkstad. Som ni kanske kommer ihåg var det lite strul med låscylindern till Oktavian i höstas, fick ju en ”Audicylinder” som naturligtvis inte passade. När allt ordnat upp sej skulle dom skicka räkningen till VAG som lovade att stå för kostnaden.

Men nu hade de fått tillbaka fakturan p.g.a att det inte fanns något betalningsunderlag för den, och verkstaden undrade hur det kom sej.

Trodde kanske att jag försökte ”blåsa” dem. Blev faktiskt lite irriterad på ”VAG” eller rättare sagt på chefen som lovat betala. Ja det var bara att sätta sej och försöka få tag i fanskapet.

Lyckades otroligt nog på tredje försöket, och fick börja med att påminna honom om hela händelseförloppet. Och kan ni tänka er, han kom ihåg det till slut.

Felet påstod han, var att jag inte gett dem ett nummer på betalningsunderlaget, och hur fasen skulle jag vetat de. Det borde ju han ha gett mej så jag kunde meddela verkstaden. SUCK.. Är det underligt att det är en massas krig i världen.


Men nu är det bara att glömma skiten och inrikta sej på en härlig helg på landet, ska försöka leverera lite fina vinterbilder på bloggen.

Hav tålamod, go vänner.


Vi hörs.






Av Janne - 16 februari 2011 15:10

Ja då var det äntligen dags för vår spökvandring i gamla stan. Det var meningen att den skulle gå av stapeln redan i November, men av olika anledningar blev den inte av förrän i måndagskväll. Våra kompisar Eva och Fredrik gjorde oss sällskap som moraliskt stöd inför den hemska kvällen.


  

Solnedgång bakom snöhögen, och Västerbron.


Vi började kvällen på en restaurang vid Järntorget. Fick ett bord för fyra med utsikt både mot Västerlånggatan och Järntorget. Första parkett, visade det sej senare. Beställde en tre rätters ”Alla hjärtans meny”. Allt var mycket gott, mört och fint Renkött, förutom ”Seldonet” på den stackars kraken som förmodligen råkat slinka med.

        

Hustrun                          Fritzi                             Eva
                  

Sedan blev det uppträdande.

Det var nämligen en hal isfläck mitt på torget som alla passerade över, och ni kan inte ana vad folk har balans när det gäller. Några var helt fantastiska och visade upp övningar ur den högre skolan, medan vissa bara fladdrade runt i 5-6 sek. innan de fått in alla ”tentakler” så de kunde promenera vidare. Men inom loppet av 20 min. var det tre personer som inte klarade balansprovet, och de stöp rätt ordentligt, kan jag säga. När de väl fått hjälp upp, lyckades de faktiskt ta sej vidare för egen maskin. Men jag undrar nu om inte deras ”ädlare delar” påminner mer om akterpartiet på en ”Belgian blue” än på en mänsklig rumpa.



Så var det själva ”Spökvandringen”.

Mycket intressant och rolig, en liten guide som pinnade på som attan med sina korta ben mellan gränderna, och berättade om krig och farsoter som härjat i stan.

Tyvärr var det lite i kallaste laget -10 grader, men som tur var fick vi komma in efter en timma, och värma oss i en trevlig liten lokal,

(en gammal likbod vid ”Tyska Kyrkan”) sedan fortsatte berättandet utomhus igen.


  

Den lilla guiden med de korta benen. 

  

Han fullkomligt flöt fram mellan gränderna,

hade jämt göra att hinna med.

  

En gatlyckta vid Mårten Trotzigs Gränd, som kommer närmare och

närmare grannhuset p.g.a att husen börjar tippa. Bara 57 cm. upptill

på smalaste stället.


Men nu var det ju det där med ”Spökvandring”, det hade varit bättre att kalla den ”Historievandring” för inte fasen såg vi några spöken inte.


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 15 februari 2011 18:56

Äntligen var alla fjorton så kuranta att vi kunde gratta lilla Alma, Malin och Jocke efter deras födelsedagar i Söndags. Detta var ju tredje gången som det hade rustats till kalas, men p.g.a sjukdom och elände hade det blivit uppskjutet på framtiden, men inte denna gång alltså.

Det bjöds på en alldeles underbart god middag, samt kaffe och semla efteråt.

Är faktiskt rätt roligt att träffa alla de närmaste samtidigt ibland, och alla barnbarnen verkar att tycka detsamma.


  

Två år att dömma av ljusen.

 

  

  

  

Ja ja, den sitter ju skapligt.

 


På förmiddagen var Hustrun och jag ute och promenerade på Norrvikens is i det fantastiska solskenet. Varmt och skönt så länge vi gick mot söder,

men ack så kallt när vi vände om.

En hel del skridskoåkare var ute och motionerade, vissa satte lite rovor men det är väl sådant som hör till, misstänker jag. Hustrun och jag har i massor av år pratat om att skaffa långfärds skridskor men det har liksom aldrig blivit av, och det kanske är lika bra det, med tanke på alla rovor man själv skulle plantera.


  

     

Många fina hus såg vi.

 

  

Och vacker himmel.

  



I Torsdags kväll hämtade vi Ella och Ville, de skulle ju vara hos oss några dagar. Det funkade riktigt bra som vanligt när de är här, och ingen blev dålig så det var bara för mej att pallra sej i väg till jobbet på Fredagen. Hustrun däremot hade tagit ledigt på Fredagen, och det var väl en himla tur, efter som inga bussar var i trafik, p.g.a snöovädret som drog förbi. Själv fastnade jag med bilen precis utanför garage dörren, men en hygglig granne ryckte in och knuffade på så jag kom loss.

Hustrun och barnen gjorde sedan det obligatoriska besöket på barnens hus, och i vanlig ordning fick de en liten leksak av Mormor. Det är viktigt med rutiner.

På Lördagen kom deras Pappa för att hämtade hem sina små, och det blev tyst här hemma igen, men det är väl bara att vänta på nästa besök. 


  

Sagostund med Mormor.

     

Frukost.

     

En cyckeltur i tv-rummet.

  

Villes leksak som Morfar lyckades bygga med viss möda.

  

Här var det ridlektioner.

  

Det är väl skojigt med snö ändå.



Ha de, vi hörs.


Av Janne - 10 februari 2011 12:05

Herre Gud vad tiden går fort.


Livet är som en toalettrulle.

Det går sakta i början och på slutet går det fort.

Ingen vet hur många varv som är kvar.

Och inte går den att rulla tillbaka.

Det är livets bistra sanning.


Men i kväll blir det liv i luckan, då kommer Ella och Ville hit för att kampera hos

Mormor och Morfar ett tag. Eventuellt kanske jag är hemma i morgon för Hustrun har målat upp ett ”skräckscenario” om sjukdom och elände och sa med allvarlig stämma, att då ville hon absolut inte vara ensam med dem. Själv tror jag att det kommer att gå galant, våra små rara barnbarn blir väl aldrig sjuka.


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards