Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under mars 2013

Av Janne - 31 mars 2013 13:38

                

             GRATTIS WILDA

                                               På 7-årsdagen.


 

Av Janne - 29 mars 2013 21:50

I tisdags hämtade jag Hustrun i Nortan och det var meningen att vi skulle handla all

påskmat då. Men under rådande omständigheter med vattnet så valde vi att vänta lite med det.

Hustrun och döttrarna hade nämligen samspråkat och kommit överens om att fanns det inte

något vatten var det omöjligt att fjorton pers skulle klara vattenförsörjningen med dunkar.

Alla var besvikna och barnbarnen sa att de inte behövde något vatten på landet,

kanske en sanning med modifikation.

Det var bara att se tiden ann och hoppas på att det skulle lösa sej i slutet av veckan.


I torsdags hade vi stora lögardagen. Jag hämtade vattendunkar hos grannen, vi eldade i bastun

och satte en kastrull på lavastenarna för att värma vatten. Vi bastade, svalkade oss i solskenet

utanför och mådde riktigt bra. Sedan duschade vi med hjälp av vattenkannan och det

var riktigt mysigt kan jag säga, nästan som i gamla tider.

 


 


 


Varje dag har jag ett antal gånger satt på pumpen öppnat kranen och kollat om det skulle

börja rinna vatten men icke. Varje kväll har jag täckt över vattenledningen med en presenning

samt frigolitskivor för att mildra nattkylan och varje morgon har jag avlägsnat den samma

för att solens strålar skall värma och tina upp marken. Om detta skulle göra någon nytta

har jag inte haft någon aning om men det har psykologiskt känts bra.


I dag på morgonen blev det samma procedur, av med täcket och sedan har jag kollat

kranen ett antal gånger utan något positivt resultat. Mitt på dagen började vi packa för hemfärd.

Det skulle bli påskfirande på hemmaplan i Väsby.

När all mat och kläder stod färdigpackat på verandan skulle jag bara gå ner och hämta

katten Felix som låg och sov i lilla rummet på nedre plan.

Gick samtidigt in i duschrummet satte på pumpen och öppnade kranen, och vad händer.

Jo det jäkla vattnet började skvala som aldrig förr.


Ingen återvändo sa Hustrun.

Maria och Eddie har åkt till Ösergötland och Sofia och Danne har åkt till Örebro allt

för att glädja sina barn och vi skall åka hem för att glädja mej, jag tänker inte packa upp allt igen.

Ja det var väl bara att foga sej, men medge att det känns för jävligt att det förbannade vattnet skulle börja rinna just då.


Ha de, vi hörs.





Av Janne - 27 mars 2013 18:46

Vädret på dagarna kan man inte klaga på +5- 6 grader men tyvärr minst det dubbla

i -grader på nätterna.

Detta är inte acceptabelt tycker jag då tjälen frodas och håller vår vattenslang i ett

isande grepp. Ringde ”Röris” på morgonen för att om möjligt kunna få en konsultation

men det ända som hjälper är att föra ner en mindre slang i vattenledningen och fylla på

med varmvatten. Detta är ju något som man skulle klara själv om inte slangjäkeln

var dragen upp i taket och sedan ut genom ytterväggen. Nu blir det att se tiden ann

och hoppas på att det snarast blir en varm och solig vår.


I går fick katten ”Felix” och jag sällskap i ”Lägret” när Hustrun slöt upp.

Hon hade då avslutat sin arbetsvecka och tänkte avnjuta resterande dagar med oss.

 


I dag begav vi oss ut till Simpnäs där vi tog en promenad i det vackra vädret.

En underbar utsikt med mycket is som låg ut mot Arholma.

 


 


 


 


 


 


 


När vi kom tillbaka utfodrade vi våra sjöfåglar. Satt sedan i bastun och tittade på de

små liven när de kom vankade på isen för att inmundiga sej solrosfrö.

 


 



 


Middagen i dag består av lax- Jansson en mycket god maträtt som jag varmt kan rekommendera.

Tänkte göra mej till när Hustrun stod vid spisen och servera henne lite gott att

smutta på. Det skulle ha blivit en ”Captain Morgan” med cola men jag råkade ta fel flaska

så den goda romen blev blandad med jordgubbssaft.

Resultatet blev att den smakade som en jäkligt dålig hostmedicin.


Ha de, vi hörs.





Av Janne - 25 mars 2013 18:42

Ja då har man några fridagar igen och passade samtidigt på att ta ut lite komp

så man får tillbringa hela veckan i paradiset. Ja paradis och paradis föresten

i paradiset ska man väl inte behöva lida brist på något egentligen men här är det

tyvärr så att vi lider brist på vatten. Ja nu menar jag inte havsvatten, visserligen är

det ovanligt lågt men det jag menar är dricksvatten.

I fredags kväll kom den stora överraskningen att vårt annars så fint rinnande vatten

hade bytt skepnad och förekommer nu endast i fast form.

Ledningen hade tydligen frusit p.g.a den stränga kylan som nu tyvärr drabbar vår

annars så behagliga ö.

Nu får man åka runt med dunkar och tigga till sej de ljuvliga dropparna hos grannar

och fastboende och hoppas på att det tinar till påskhelgen då döttrarna med familjer

kommer ut för att tillbringa helgen här med vila och rekreation.

 


Vädret på dagarna är fantastiskt, sol från en klarblå himmel men de förbannade nätterna

är svinkalla med temperatur ned till -12, 15 grader.

Djurlivet blomstrar dessutom, såg vår havsörn ”Örni” i lördags då den flaxade förbi vår brygga.

Hörde sedan av en grannen att hon hört att det suttit åtta stycken havsörnar på iskanten

på lördagsmorgonen. En annan granne jag träffade idag sa att de måste varit vita örnar

de sett, alltså fiskmåsar.

 


Vi såg även en mycket sällsynt liten fågel i vildapeln där vi hänger upp talgbollar.

Den verkade vara helt vit med en bred svart krage i nacken. Vi kollade i fågelboken men

kunde inte finna den där, måste vara en albino eller en mycket ovanlig krake tänkte jag.

Ringde en jobbarkompis som är mycket kunnig när det gäller dessa flaxande krabater,

men inte heller han kunde identifiera den.

På söndagsmorgonen var den tillbaka och vi kunde då beskåda den från en annan vinkel,

och med fågelbokens hjälp kunde vi då artbestämma den.

En stjärtmes av skandinavisk modell och en av de vanligaste småfåglar i Svedala.

Ja så var det med den ovanliga fågeln.

Nedanför apeln såg vi även en liten mus som satt och knaprade i sej lite av de nedfallna

godsakerna som småfåglarna hade ratat.

 


Hade även besök av en Häger i går eftermiddag. Den hade landat på vårt bastutak

och satt sedan stolt och beskådade änderna som simmade omkring i strömmen.

 


Nu ska jag tillreda en förnämlig måltid till mej själv, nämligen stekt fläsk, stekt korv

och potatissallad. Till detta serveras en lagom kyld ”folkis” och kanske en iskall klar.

Hustrun får tyvärr inte smaka något av denna gourmetmat då hon igår förpassade sej tillbaka

till stan för att intjäna lite slantar till vår försörjning, men i morgon återvänder hon

med det kollektiva och blir då upphämtad i  ”Nortan” av undertecknad.


Ha de, vi hörs.









Av Janne - 24 mars 2013 19:13

I torsdags eftermiddag när jag kom hem ringde Hustrun och talade om att några

simkort inte hade dykt upp, budet skulle ringa henne vid leverans men ingen hade hört av sej.

Jag ringde då butiken i Uppsala som skickat korten och efter telefonkontakt med budet

meddelade dom att de var lämnade i receptionen men att budet hade skitit i att ringa.

Ja så kan man ju också göra. Korten hade alltså legat på Hustruns jobb sedan elvatiden.


Han som lovat ringa mej på torsdagen hade heller inte hört av sej och jag börjar ana ugglor.

Bättre att förekomma än att förekommas tänkte jag och ringde Telia.

Kom fram efter bara tio minuter och fick tala med en dam som meddelade att det enklaste

och snabbaste sättet var att åka till en Teliabutik. Där var det bara att skriva på ett avtal

hämta telefonerna och sedan var det klart. Precis som ”Fredde” skrev i kommentaren.


Ringde till butiken i Sollentuna och kollade att telefonerna fanns i lager.

Mötte upp Hustrun i Centrumet och gick direkt till butiken.

Det visade sej sedermera att det inte bara var bara.

När expediten skulle hjälpa oss att installera ovannämnda apparater slocknade

plötsligt hennes dator. Men efter en kvart var den igång igen.

Sedan skulle hon hjälpa oss att ändra vår ”pinnkod” något som inte heller

visade sej vara helt enkelt.

Hon provade ett antal gånger, skiftade till de gamla telefonerna men inget fungerade.

Efter en halvtimma kom hon på att simkorten inte fungerade som de skulle.

Var tvungen att plocka fram två nya simkort och programmera in våra nummer

innan det fungerade.

Frågade om det var vanligt med kort som inte fungerade, men hon hade bara varit med

om detta en gång tidigare påstod hon och nu var det alltså två på raken, märkligt.


Men efter två timmar och en god middag medan vi väntade kunde vi återvände hem med

våra nya telefoner. Så enkelt var det alltså.


Ha de, vi hörs.







Av Janne - 19 mars 2013 19:13

Håller just på att försöka rannsaka mej själv om jag har gjort något misstag eller

fel av något slag eller om jag bara allmänt är en dålig människa som inte förtjänar

att saker och ting blir som man trott, eller att någon där uppe försöker jävlas med

mej och dessutom lyckas rätt bra måste jag säga.


Som ni kanske läst genom åren har jag haft problem med min mobila

bredbandsleverantör. Jag tänker inte hänga ut dem genom att nämna något namn

men det börjar på Tele och slutar med en tvåa.

Av ren ilska tänkte jag byta till ett seriöst och pålitligt bolag.

Den 6/3 beställde jag både abonnemang och telefoner till lilla Hustrun och

mej själv. Tyckte jag var ute i god tid med en månad kvar av gamla abonnemanget.

I förra veckan fick jag ett meddelande att redan den 20/3 kl: 03,00 frigörs jag från den

gamla leverantören och blir fullvärdig abonnent hos ”TELIA”.


I natt ska det alltså ske och spänningen har varit olidlig att få prova på min nya telefon

med pekskärm och en massa finesser.

Men nu är det bara ett problem, jag har inte fått någon telefon.

Ringde upp leverantören när jag kom hem och undrade när de skulle komma med den,

om jag skulle sitta uppe och vänta eller om jag kunde lägga mej

men då fick de lova att ringa och väcka mej först.


Det blev alldeles tyst i telefonens andra ände.

Menar du att de skiftar över i natt och att du inte fått telefonen ännu.

Rätt svarade jag, det var därför jag undrade när ni skulle dyka upp med den.

Efter en liten koll visade det sej att det hade blivit ett misstag.

Det hade tydligen brustit i rutinerna just i det här fallet.

Är det någon som är förvånad, inte jag i alla fall.


Nu lovade han att två simkort skulle levereras senast kl:16,00

till Hustruns jobb i morgon så vi kunde använda dem i våra gamla telefoner.

Själv skulle han höra av sej senast Torsdag och meddela hur fortsättningen

skulle bli på detta äventyr. Fortsättning följer.


Ps.

Visst är livet härligt när man har flyt.





Av Janne - 11 mars 2013 15:56

Hörde i förra veckan på radion att Coop gick dåligt,

och det rörde sej vist om en herrans massa pengar som de gick minus.

Någon dag efter var Hustrun och jag till Coop i ”Rotan” för att inhandla några

småsaker till middagen och kom då på att jag skulle köpa några vanliga tvålar

till landet, lika bra att passa på medan jag har det i minnet.

Tog min ”scanner” och klickade på ett paket. Inget pip, alltså hade den inte

uppfattat sträck koden, klickade igen och igen och igen men inget hände.

Bytte och tog en annan förpackning klickade igen och igen men den verkade helt död,

Tog ytterligare en ny förpackning och klickade, samma problem.

Slängde en snabb blick på scannern och fick då se att fjorton paket

med tvålar var registrerade.

Lite irriterad fick jag börja trycka minus på tretton stycken av dem.

Gick sedan och funderade på om butikerna hade fått till uppgift att snygga till Coops

förluster och att ”Rotans” lilla bidrag i sammanhanget var att stänga av pipet på sina scannrar. 

Man kan ju som sagt undra.


Ha de.


Av Janne - 7 mars 2013 22:36

I går beställde jag en ny telefon med abonnemang hos Telia.

Abonnemanget hos Tele2 var redan uppsagd så i mitten av April skiftas

det över med samma nummer och jag behöver inte bry mej ett dugg.

Skönt att slippa ha någon mera kontakt med Tele2.... trodde jag.


Idag fick jag ett brev från ett kreditupplysnings företag, trodde att Telia

ville ha upplysning om mej. Öppnade brevet och fick se att beställaren

var Tele2. Det stod som upplysning att abonnemanget var beviljat

och dom hälsade mej välkommen som kund.


Men för h-vete tänkte jag och kastade mej på telefonen och ringde upp

kreditupplysningen för att höra vad de menade. Efter en kvart kom jag fram

och de hänvisade mej bara till beställaren.


Efter en halvtimma och ett jädrans knappande kom jag äntligen fram

och hade naturligtvis hamnat på fel ställe. Efter några omkoppling med ytterligare

väntan fick jag prata med en kille som kollade upp det hela.

Resultatet blev att Tele2 gjort en kreditupplysning p.g.a mitt nya 4G abonnemang.

Här står att ”prova på tiden” var fjorton dagar och att ingen uppsägning

var gjord inom den tiden.

Men jag hämtade ju för fasen ut paketet på torsdagen när jag fått avin och sa upp

skiten på måndagen veckan efter för att det inte fungerade.

Ja då får vi väl rätta till det då sa killen.

Sedan frågade han om jag ville att de skulle avsluta mitt nuvarande abonnemang

nu på en gång.

Nej för fasen svarade jag rör inga knappar så ni strular till det igen,

har jag stått ut i 2,5 år kan jag stå ut i en månad till.

Tack och adjö.


Ha de.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards