Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under oktober 2013

Av Janne - 28 oktober 2013 19:28

Nu är det redan fem veckor sedan vi var på ”Mallis” tänk vad tiden går fort.

Något som däremot inte går fort verkar vara postgången från nämnda land.

I dag ringde Malin och talade om att kortet vi skickat hade kommit fram.

Det är alltså det första av tre kort vi skickade till våra barnbarn.

Undrar just när nästa kommer, om de kommer för vid tanken på hur ”effektiva” 

arbetarna var så kanske de ligger kvar på flygplatsen i någon säck som någon

tappat på väg ut till postflyget.


När vi satt och väntade i planet såg vi en bagagelast som var på väg in till hallen.

När de kom till den första kurvan rasade en väska av vagnen. Han som körde ekipaget

reagerade inte och ingen av de andra sju som körde förbi väskan heller. Efter ca: 15 min

stannade en ansvarskännande truckförare gick fram till väskan reste upp den,

läste på lappen och for sedan vidare.

Under den halvtimma vi satt på planet fick väskan alltså stå kvar.

Stackars sate som ägde väskan och som intet ont anande stod vid bandet och väntade.

 


På Hotellet behövdes tydligen färgen på en vägg bakom en soffa bättras på.

Hade det varit i detta kungarike hade det kommit en kille, dragit fram soffan

och rollat över väggen sedan hade det varit klart. Där satt det två herrar och samspråkade

lite stillsamt med varsin smal pensel i handen och drog ett drag mellan meningarna.

Såg även en sopbil med tre mans besättning, och jag min stackare som alltid får köra ensam.

Skall nog emigrera till detta stillsamma land tror jag.

 


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 24 oktober 2013 16:18

Ja då är det precis två månade kvar till Tomten dyker upp, Vintersolståndet

är avklarat och vi går mot ljusare tider. Det känns väl bra.

 


Igår var det avslutning på ferierna för denna gång. Gjorde klart utomhus för

att sedan gå in och städa av innan återtåget. Felix som legat och sovit på

kökssoffan hela dagen vaknade till liv när jag plockade fram dammsugaren.

Han ville naturligtvis inte höra eländet utan gick till ytterdörren för att finna

ro utomhus. Var i valet och kvalet om jag skulle släppa ut honom,

var rädd för att han skulle försvinna innan vi åkte hem.

Men å andra sidan behövde han säkert ut för att tömma blåsan och han brukade

inte vara ute så länge i taget så här års när det är grått och kallt ute.

     


När städningen var avklarad och jag hade packat färdigt var det bara en sak som

saknades. Kattjäkeln. Han var som bortblåst. Gick omkring och ropade men ingen

Felix syntes till. Visserligen var det fem timmar kvar innan jag skulle infinna mej

på jobbet men jag hade ju tänkt att att hinna vila lite innan också.

Efter en stund kom jag på att jag inte hade låst kattlucka i lillstugan, kunde han

möjligen ha smitit in där för att gömma sej. Jag låste upp dörren och gick in

och vad finner jag där. Ja ingen katt i alla fall, huset var helt tomt på katter.

Blev lite härsken över att Kattaset bara drog, kände förstås på sej att vi skulle

åka hem. Stängde och låste dörren och vad får jag se komma över gården,

jo Morfars lilla älsklings katt Felix. Det blev stora famnen och jag bar honom in

till buren för vidare transport till sin lilla ”Matte”.


Grannan har kommit igång med sitt husbygge.

 


Nattpasset gick bra, mörkt och lite regn förstås men det är smällar man får ta.

Hustrun tyckte jag såg ovanligt pigg ut när jag kom hem i morse,

inte så rödögd som jag brukar vara sa hon, och det tackar man för.

Nu väntar två nätter till sedan tar jag helg med min lilla ”Gumma”.


En liten ros som Rådjuren ännu inte har hittat.

 


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 22 oktober 2013 19:43

I dag har det varit ett riktigt höstväder, mulet blåsigt och regnigt.

Samtidigt njuter jag av att vara ute i detta skitväder.

Jag har hållit till nere vid bryggan där det har blåst som mest och färdigställt

allt inför vintern.

Båten har östs, uteduschen har skruvats ner och ställts in, bryggstolarna

har kommit under tak och ejektortanken har tömts, luktade inte smultron

precis men nu är det gjort och det näringsrika innehållet har spritts över gräsmattan.

En hink med aska från bastun har jag spritt ut över alla rabatter.

Kommer ihåg att min mormor gjorde så för att det ger näring till växtligheten.

Har även spikat upp elledningen till värmepumpen som har hängt sedan vi panelade.


Den sista klängrosen som blommar för i år.

 



När jag var klar tilltog regnet och jag fortsatte med att skruva fast handtaget till

ugnsluckan som Hustrun har bett mej om en längre tid. Bytte även fläktlampan

som en kortare tid varit ur funktion.


Nu har jag ånyo ätit en kullunarisk middag bestående av gräddstuvad ”krögarpytt”.

Till detta serverades knäckebröd, rödbetor, öl och snaps. Gott.

För en stund sedan öppnade jag dörren och släppte in katten som varit ute och

rastat sej själv. Den kraftiga blåsten ven i träd och buskar, regnet duggade ner och

det var kolsvart, var tvungen att ställa mej en stund på kommandobryggan och njuta

av det underbart ruggiga höstvädret.

 


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 21 oktober 2013 19:52

Ja så ser dagarna ut för mej just nu. Sov dåligt i natt förmodligen genom

att jag saknade Hustruns snarkningar bredvid mej i sovrummet.

Uret måste ha varit närmare tolv innan jag somnade, sedan vaknade jag

vid fyra tiden och bedömde läget som att jag var tvungen att pudra näsan.

Samtidigt släppte jag ut katten som då förmodligen sovit färdigt.

Låg sedan vaken fram till halv sex innan ”Jonne” kom och nattade mej ordentligt.

Steg sedan upp vid niotiden pigg som en död sill.

Vädret utanför mitt fönster var strålande solen sken och tempen var straxt över nollan.

 


Efter avslutad ”frulle” började dagen slit i sakta gemak.

Lastade släpet med ris och bråte för en färd till tippen.

På hemvägen var jag in till Älmsta trädgårdsmaskiner för att höra om de kunde

fixa till vår högtryckstvätt som läcker vatten när den brukas.

Det lät hoppfullt med reparationen om den inte hade spruckit i godset

av köld eller annat elände.  

   

Har sedan transporterat upp den lilla röda farkosten som inte varit i sjön i år

och stjälpt den över sina bockar. Därefter har utterns trailer ställts i våg,

Flaggstången har monterats ned för vinterförvaring, parasollet på bryggan har ställts

in i boden, och torkvindan har åter igen förpassats till en vinter under tak.

 


   



Tog mej sedan friheten att åka en runda med vår bil till några platser som i

år inte har varit besökta däribland öns egen gamla ångbåtsbrygga.

Samtidigt besökte jag kusin Karls egendom ”Ekelunda gård” och kunde

konstatera att de inte hade levande Hjortar på sina ägor utan fem levande Rådjur

som gick och betade.

 


 


Har nu inmundigat mej en middag och väntar på kvällens begivenheter på burken.

Kan för övrigt meddela min äldsta dotter att katten ”Felix” mår utmärkt, sover och

äter. Skall inköpa en ny burk med tonfisk i morgon då den gamla tagit slut.

 


 


 


Ha de, vi hörs.






Av Janne - 20 oktober 2013 22:07

Det har blivit söndag kväll och Hustrun har återvänt till storstan för

att bidar till försörjningen. Själv har jag nu trenne fridagar framför mej

som jag ska försöka utnyttja på ett meningsfullt sätt.

Dagarna har bjudit på ett fantastiskt väder sol från en klarblå himmel.

Nätterna har däremot varit kalla, kunde konstatera att det var - 2,7  kl 07 i morse.

Hörde av grannen att det varit minus 7 grader i ”Ortala” några mil härifrån.

 


I går var det upptagning av ”Uttern” och till min hjälp hade jag Eddie och

två av våra barnbarn nämligen Juni och Wilda.

Eddie och barnen åkte med båten till upptagningsplatsen och själv mötte

jag upp med traktor och trailer.

När de anlände fick jag mej bekräftat att motorn inte var ok den var orkeslös

och planade ej ut som den brukade. Men allt har ju sin förklaring.

 


 


 


 


På eftermiddagen kröp den inneboende pyromanen fram som bor i allas våra kroppar.

Vi eldade upp den stora rishögen som låg kvar efter sommarens trädfällning.

Det brann och rykte förfärligt om det sura grenarna men efter någon timma

var allt borta.

 


 


 


 


Både lunch och fika kunde vi förtära utomhus i det förträffliga solskenet.

 


 


Söndagsmorgonen ägnades till tömning av vv-beredaren i lillstugan.

Slangen som skulle användas till göromålet var frusen efter nattens köld

så en snabbtining var nödvändig. Slangen doppades i varmvatten sedan

pressades isen ut med tryckluft och resultatet blev en alldeles utmärkt kylning

till morfars kvällsgrogg.

 


 


Efter några nätters köld har nu äntligen löven på våra träd börjat falla till marken.

Eftermiddagens arbetsredskap har alltså varit krattor och skottkärra.

 



En liten paus vid bryggan innan solen gick ned.

 


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 14 oktober 2013 19:22

Ja då är måndagen överstökad och man kan se fram mot helgen, bara fyra

arbetsdagar kvar och sedan är man långledig till onsdag kväll veckan därpå.

Fem sköna dagar på landet det är inte illa, synd bara att inte Hustrun kan

göra mej sällskap, tror hon skulle behöva jobba lite mera med kroppen

för att må bättre i rygg och armar.


Vädret på söndagen var strålande, lite mera vind men ändå helt perfekt.

Fikapaus i det fria är ett måste.

 


I förra veckan köpte jag en slang att sätta på stupröret för att transportera

regnvattnet lite längre från husgrunden. När det regnar skulle den rulla ut sej

i hela sin längd alltså 1.80 m. för att sedan rulla ihop sej när det slutar.

Nyfiken som jag är ville jag se hur den fungerade.

Monterade den på stupröret och hällde sju vattenkannor i hängrännan.

Det visade sej vara stansade hål på slangen redan efter en halvmeter

så inte blev det någon längre transport från husgrunden precis.

 


 


Nu är alla möbler, blommor och krukor inplockade för i år och endast två

trädgårdsstolar är tillgängliga om vädret så tillåter.

Den stora båten skall plockas upp nästkommande helg och den lilla tar jag upp

med trädgårdstraktorn lite senare.

Hörde något som plaskade nere vid bryggan på eftermiddagen och vid närmare

beskådan upptäckte jag åtta svanar som tvagade sej. Har aldrig tidigare sett

hur svanar rullade runt i vattnet för att tvätta sej.

 


Ha de, vi hörs.





Av Janne - 12 oktober 2013 22:12

Vilket härligt väder det har varit denna höstdag. Inte en krusning på vattnet och

solen har öst sina varma strålar över vårt paradis.

 


Började dagen med att besöka vår skog i förhoppningen att finna lite svamp.

Men efter en stunds letande utan att finna varken ätlig eller oätlig svamp

konstaterade Hustrun att det bästa var nog att besöka ”Hötorget” om

vi skulle få svamp till en svampmacka.

Men skam den som ger sig, efter idogt sökande kunde vi plocka korgen

halvfull av ”trattisar” av varierande storlek.

 


Fortsatte sedan dagen som plåtslagare, tillverkade  fönsterbleck till de nya fönstren

på gaveln samt till verandan. Nu undrar kanske vän av ordning om fönstren

på verandan sitter så lågt att jag måste använda tröskelbleck, men sanningen

är den att jag är rädd för att om jag sätter vanliga bleck är risken stor att

barnbarnen gör sej illa om de springer emot dem. 


 


 


 


Dagens lunch intogs i solskenet på vår uteplats.

 


Hustrun har som vanligt tillbringat dagen med en pensel i nypan.

Det har rödfärgats både här och där, planterats lökar och lagats lunch och middag.

När kvällen nalkades serverade hon en liten förrätt i brygghuset innan

det var dags för ett bastubad. Tio grader i havet, skööönt.

 


 


Lite gräsklippning.



 


 


     


 Nu har vi slappat lite framför ”dumburken” sedan blir det att tippa över i bingen

för en skön sömn.

 


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 8 oktober 2013 19:59

Söndagen kunde bjuda på ett mycket skönt väder, solen sken och det var näst

intill vindstilla på förmiddagen. Jag fodrade fönstren men tyvärr hade

minnet svikit mej, jag trodde att jag hade ett hundra-bleck stående på landet

men det visade sej vara helt fel, nu blir det till att införskaffa det till nästa helg

plus en hink rödfärg. Hustrun hade tagit det sista i hinken när hon målade

verandan. Nu är det bara att rödfärga runt fönstret och sätta upp fönsterbleck.

Känns faktiskt rätt bra att allt blir klart innan vintern.

  


 


Mycket regn hade det kommit medan vi var borta. Lilla båten var nedsänkt och

stod på botten, som tur var är det lågt vattenstånd för tillfället så det blev

ingen skada skedd.  


 



Med tanke på regnet som kommit ska vi försöka trampa ut i skogen för att

titta om vi kan få tag i lite svamp i helgen. Är faktiskt sugen på en svampmacka.

 


Ha de, vi hörs.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards