Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under juni 2014

Av Janne - 29 juni 2014 13:47

Nu sitter jag här i vår veranda och blickar ut mot en grådisig himmel.

Det blåser en frisk sydostlig vind och regnet hänger i luften,

men man måste ju medge att det ändå är en vacker syn med de blöta gröna

löven på träden och en den genomfuktade gräsmattan.

Det ger i alla fall en förhoppning om att man sliper vattna de närmsta dagarna.


Min rastlösa Hustrun klättrar inte på väggarna idag men däremot på stolar.

Hon passar på att torka ur alla skåp i köket när vädret inte är så inbjudande

för utomhusaktiviteter.

Noel den lilla friskusen kom just upp och undrade om vi inte kunde spela fotboll,

han hade sina målvaktshandskar med sej och såg entusiastisk ut.

För barn finns tydligen inte något dåligt väder.


Igår passade jag på att handla lite virke för att reparera planket vid grinden.

Av ålder och väta är det dags för en upprustning. Vi passade även på att klippa

och trimma alla gräsmattor när solen var närvarande.


Nu är jag ledig fram till onsdag kväll då tre jobbarnätter har sin början.

Hade lagt in om ledighet dessa nätter för att åka och gratta min storasyster

i Värmland på hennes högtidsdag men tyvärr blev den inte beviljad på

grund av personalbrist. Nu blir det till att ”gneta” och invänta semestern

för att göra detta besök. Hustrun som lyckades få ledigt gör nu en ”rokad”

och plockar ut den lediga dagen redan i morgon för att få en förlängd helg.


Ha de, vi hörs.



Av Janne - 22 juni 2014 10:47

Nu sitter jag och tittar ut över Fogdöströmmen, himlen är

gråmulen och det har kommit några regnstänk på morgontimmarna.


Midsommar är över för denna gång och vädret har varit sisådär.

Det positiva är väl att det inte har kommit något regn, visserligen

en aning kallt i skuggan men där behöver man ju inte stå och ”tryna”.


Själv slöt jag upp vid familjen sent på aftonens eftermiddag, hade

haft ynnesten att få tillbringa dagen i min lastbilshytt.

Den första jag mötte när jag klev ur bilen var lille Ville som kom

springande och meddelade att han hade två överraskningar till mej,

en bra och en dålig.

Vilken vill du höra först, frågade han.

Den bra, svarade jag.

Vi ska fika nu, sa Ville.

Och den dåliga då, undrade jag.

Vi har inte saknat dej ett dugg blev svaret.

Får man höra sanningen av barn, eller?


I går var det sjösättning av den stora båten.

Ville och jag åkte upp till Larssons och lånade en traktor och

Ville fick sitta i mitt knä och ratta traktorn den sista biten

från stora vägen, något som jag tror att han uppskattade.

Den grabben tycks gilla allt som brummar.

När båten var sjösatt körde Eddie, Noel och Ville över den

till vår brygga. Årets första sjötur var alltså avklarad, men det

kommer sannolikt att bli fler denna sommar.


Nu ser det lite ljusare ut på himlen och flaggan vajar lite slött i vinden,

några sjöfåglar glider stilla fram på vattnet utanför bryggan och

en båt är på väg ut i havet för att pröva fiskelyckan.

Om fyra veckor har vi semester och det är inte utan att man längtar

till denna dag.


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 13 juni 2014 17:50

I dag passade Hustrun på att vara ledig, det var skolavslutning i

Wildas skola och den ville hon inte missa.

När hon skulle plocka med sej kameran vippade den omkull

och lade sej på sida på byrån i hallen där jag ställt den och

det visade sej lite senare att det inte var ett lyckat fall.

När hon skulle plåta gick den inte att få igång.

På skärmen står det att ”funktionsratten är i fel läge”.

Nu har vi skruvat på denna ratt ett antal gånger men inget händer,

blir väl att lämna in den för reparation misstänker jag

så nu slipper ni se bilder på denna blogg ett tag framöver. .


Har nu skjutsat Hustrun till bussen i Danderyd, varit och

handlat lite prylar som vi inte hann med i går, lastat bilen och

tankat den samme så den är klar för avfärd i morgon eftermiddag.

I morgon 05,45 får jag det stora nöjet att åka mot Sala och Avesta

det är min jobbarlördag som infaller så ofta som var sjätte vecka.

När detta är avklarat någon gång på eftermiddagen bär det av

till ”Roslagen” för att pusta ut.


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 8 juni 2014 21:01

Vilket väder vi har haft, solen har gassat varje dag till allas förtjusning,

och för omväxlings skull gick den inte i moln förrän straxt innan vi lämnade

lägret, det kom lite regnstänk och med ens blev det lite lättare att

återvända till Väsby.


Själv anlände jag redan på onsdagskvällen relativt trött efter några jobbarnätter

så det blev inte så mycket uträttat då. Men efter en god nattsömn

kunde jag ta itu med gräsklippningen. Hade räknat med skyhögt gräs men

så var inte fallet som tur var.

Hustrun hämtades på eftermiddagen i Älmsta och när vi anlände lägret

hade redan Maria med familj kommit.

På kvällen kom en lycklig köpare och hämtade vår betongblandare.

 


På fredagen blev det en stor föreställning. Vår gamla uttjänta grävare skulle

evakueras till en sann optimist som ville ta sej an detta projekt.

Själ har jag varken tid eller plånbok för att få den i brukbart skick.

Frågade den lyckliga om han jobbade med reparationer av dylika ting.

Svaret blev: jag är pensioner och min hobby är att skita ner mej.  



Efter tre timmars lastning inklusive fikapaus bar det iväg.


 


Ett litet svalkande bad och lite traktor körning.

     


Lördag.

Morgonbestyr innan inköp av nya växter.

   


 


Maria Eddie och Noel åkte till Norrtälje för att titta på ”Hojar”.

Vid hemkomsten skruvades Noels nylackade ”BMX” ihop för en provtur.

Morfar fixade ihop en liten ramp för tjusiga luftfärder men efter några

hopp och en avslutande vurpa med gråt och tandagnisslan som följd

monterades skapelsen ned och en ny bredare byggdes med hjälp

av mamma dagen efter.


 


 


 


Juni tillverkar en fågelholk med hjälp av sin pappa.

   


Och med livet som insats klättrade Eddie upp och fäste den i en tall.

   


Själv har jag försökt vaxa båten, Hustrun har städat ur den samme

så den är skinande blank sedan blir det att provstarta och

förhoppningsvis sjösättning om allt funkar.



Rädda det som räddas kan.

 



Ha de, vi hörs.

















Av Janne - 3 juni 2014 13:42

Ja då har vi kommit till den första sommarmånaden för i år

och vädret är ju som det brukar, ömsom sol och ömsom regn.

Hustrun och Sofia fick i alla fall några fina dagar på landet

och detta är ju jag glad för, gräset var nämligen klippt när jag

kom ut på fredags kvällen.

  


Lördagen bjöd på mulet väder men vi kunde vara ute och fixa

lite b.l.a Blev båten tvättad och Sofia fick en ren bil.

På eftermiddagen var barnen och jag ut för att pilka strömming,

en ynka strömming blev resultatet av denna kylslagna fisketur.

 


       


 


Söndagen bjöd naturligtvis på ett strålande solsken, typiskt när man

ska åka hem. Barnen badade och själv bottenmålade jag båten.

Nästa helg blir det förmodligen sjösättning om inget oförutsett

inträffar.

 


       




Nu har jag avverkat två jobbarnätter och det har varit lite småjobbigt

för sömnen har inte infunnit sej som den ska.

I går blev det ca: fyra timmars sömn var av hälften som jag fick tillbringa

på vardagsrums soffan invirad i täcket så man såg ut som en

jädrans kokong. Det är nämligen så att föreningen har anlitat en firma

som skall reparera våra garage och de vattenbilar bort betongen.

Problemet är att kompressor och uppsamlaren av betong och vatten

står placerad under vårt sovrums fönster och detta monsterljud

tränger in fast fönstret är stängt. Inte så bra tajmat när man behöver

”slagga” på dagen.


 


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards