Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under juli 2014

Av Janne - 27 juli 2014 00:14

Nu är vår första semestervecka till ända och vädret har

varit rent fantastiskt, klarblå himmel varenda dag

tempen har legat på 28-30 grader i skuggan och det är rätt

mycket för att vara vid Ålandshav.

På eftermiddagen var vattentemperaturen 24 grader och det

har inte hänt på de senaste trettio fyrtio åren vad jag kan minnas.

 


Vår semester började med en resa upp till Dalarna och närmre

bestämt Furudal där vårt barnbarn Noel hade sin avslutning

på Hockeyskolan. Där satt vi i en svalkande ishall och tittade på

avslutningsmatchen.

Sedan bar det av ner till Rättvik för en god lunch med

dotter och svärson med barn.

         

.

Efter detta fortsatte vår bilsemester till Sunne för att hälsa på

Hustruns syster och svåger, Margareta och Bengt.

Där blev det en trevlig samvaro med b.l.a ett besök på ”Rottneros”.

             


På söndagen fortsatte vår färd till Glava Glasbruk för att besöka

undertecknads syster och svåger, Berit och Lorenz,    


På måndagen blev det hemfärd via Väsby för att komplettera

semestergarderoben innan vi åkte ut till Roslagen.

En resa på omkring 70-80 mil.

Härligt med bilsemester när man har ett jobb som mitt.


Onsdagen var vikt sedan tidigare till en kortare utlandstripp,

nämligen en båtresa till vårt grannland Åland.

Med på resan var även Herr och Fru Lundqvist och det blev

en mycket behaglig resa på ett spegelblankt vatten, god mat

och shopping till humana priser.

     


  


Några stordåd har inte blivit gjorda förutom byte av vindskivor  

vid kökskupan, som medförde att hustru sånär fått hjärtstillestånd.

Men denna gång var det inte den struliga maken som vållade oro utan

svärsonen Eddie som skämtade med Juni som skulle

filma morfar på taket.

 



 


Nu är det lördag morgon och vi har som vanligt intagit vår frukost

på bryggan och naturligtvis blev det ett dopp i det 24 gradiga vattnet,

trotts algblomning och annat skit, men vem bryr sej.

På eftermiddagen var det 26 grader alltså ett nytt rekord som

aldrig noterats tidigare.

 


Ha de, vi hörs.




  




















Av Janne - 17 juli 2014 22:44

I morse när jag vaknade vände jag mej om för att kolla

om Hustrun låg vid min sida, men där var tomt.

Låg en stund och funderade var jag befann mej och kunde inom

kort lokalisera mej till sovrummet på landet.

Tankarna rullade runt i skallen på mej men ganska snart kom

jag underfund med att jag hade fridag och att semestern var

nära förestående. Vilken härlig känsla detta var.

Lättade på rullgardinen och blickade ut till en härlig syn.

En vindstilla morgon med en klarblå himmel.

 



Trotts känslan av trötthet p.g.a alltför lite sömn det senaste

dygnet kunde jag inte motstå att kravla mej upp i den arla

morgon timman, klockan var ju bara åtta, och efter intag av

dagens frukost började jag förberedelserna inför dagens besök,

och vid tolvtiden anlände Danne, Ella och Ville.


Det blev en hel del bad och naturligtvis skulle morfars nya

leksak testas. Även en båttur hanns med innan de återvände

till stan.

           


I morgon bär det av hem för att möta upp lilla Hustrun för

vidare transport till ett vackert Dalarna.

 


Ha de, vi hörs.






Av Janne - 15 juli 2014 13:51

Nu går jag och väntar på det sista passet före semestern,

en ganska härlig känsla när man har fyra och en halv vecka

framför sej. I morgon bitti packar jag bil och kärra för transport

ut till ”Lägret” några dagar. På fredag återvänder jag till Väsby

för att möta upp kära Hustrun och sedan bär det iväg till Rättvik

för övernattning och på lördag är det meningen att vi ska närvara

på Noels avslutning på ”hockeyskolan”. Kommer att bli en

trevlig tripp tror jag om vädergudarna är med oss.

 


När vi anlände Lägret i fredags möttes vi av  "Trollungarna" Wilda och Alma.

   

Malin och Jocke hade kommit ut redan på tisdagskvällen och

jobbat på riktigt duktigt i huset. På lördagen återvände barnens

föräldrar och lämnade barnen kvar, vid för våg hos

mormor och morfar.

Jag kan säga att det blev en riktigt rolig dag åtminstone för

morföräldrarna, hoppas att barnen inte tog någon större

skada av samvaron.

   



Det blev både ”bryggfika” och båttur och på söndagen ett

besök i metropolen Grisslehamn innan vi åkte hem

på eftermiddagen.

         




Ha de, vi hörs.

Av Janne - 9 juli 2014 16:24


Nu ser jag fram emot nästa onsdag morgon, då infinner sej mina

tre fridagar som på beställning och när dessa är avklarade träder

semestern in med buller och bång alltså helt i sin ordning tycker jag.

Hustrun är nog av en helt annan uppfattning tror jag för hon tvingas

jobba tre dagar till, stackars människa.


Helgen har varit mycket avkopplande tack vare svåger och svägerska

som varit på besök. Det har inneburit god lunch, prat, gott kaffe, prat,

god middag, prat och fan vet om vi inte satt och snackade lite också.

 


 


Söndagens fika blev en upplevelse som heter duga, när allt var framdukat

på kommandobryggan och vi skulle hugga in på tårtan inträffade en något

tack och lov mycket ovanlig händelse.

 


Nu börjar det regna säger Ylva samtidigt som jag känner några stänk

på min arm och ser samtidigt hur svåger Leffe böjer sej fram med en

konstig grimas i fejan samtidigt som det rinner några okvädinsord över

hans läppar. Då hajar undertecknad vad det är frågan om.

En måsjävel har just flugit över och dumpat sina ”fekalier” över oss.

Det visade sej att Leffe fått den värsta dosen på huvudet och hals,

Ylvas tröja blev nedsölad och själv fick jag stänk på armen och i håret

samt i min kaffekopp som vi som tur var upptäckte innan vi hällde upp.

 


Det blev alltså tvagning och klädbyte innan kafferepet kunde fortsätta.

Men tack och lov klarade sej vår tårta från anfallet, tror jag i alla fall.

 



I måndags kväll packade vi vår korg och drog iväg ner till ”Skeppartorp”

för lite avkoppling efter en varm och jobbig dag. Det var ovanligt lite folk

där nere och vi fick en plats nära Mälarens svalkande vatten.

Tänkte faktiskt ta mej ett dopp men hann ångrade mej innan

badbrallorna blev blöta.

       


På fredag åker vi till ”Paradiset”


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 4 juli 2014 16:26

Nu är mina tre fridagar ett minne blott och jag har återgått till

min verksamhet bakom ratten.

Min ledighet har varit förnöjsam, fick en ”minigrävare” levererad på

måndagen och har i två dagar spakat denna maskin på vår tomt.

En mycket rolig och koncentrations krävande sysselsättning.

Men tiden går fort när man har roligt så nu sitter man här igen

och avundas min Hustru som är på väg till landet.


Själv har jag just vaknat och intagit min frukost på vår soldränkta

terrass, en inte alltför obehaglig upplevelse kan jag meddela.

Nu hoppas jag på att mitt ekipage är lastat när jag kommer

till jobbet i kväll, sedan återstår bara sex timmar tills jag är tillbaka

och kan åka hem för några timmars sömn innan jag sedan kan

återförenas med lila Hustrun på landet.


Vädret sägs ju bli strålande i helgen vilken jag verkligen hoppas.

Sommaren lär ju vara här, visserligen har jag tvivlat några gånger

men tittar man på almanackan lär det stämma.


Kan även meddela att kameran har kommit tillbaka till Husse.

Fick ett sms i onsdags morse att den var klar för avhämtning.

Undrade hur mycket detta ”kalas” skulle kosta, men kunde

med glädje konstatera att reparationen var gratis, så nu får ni

stå ut med lite bilder igen.

 



Ha de,vi hörs.



Av Janne - 2 juli 2014 09:57

                     GRATTIS ELLA


                   PÅ 10-ÅRSDAGEN.


 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards