Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under februari 2015

Av Janne - 28 februari 2015 09:45

                 GRATTIS MARIA


             PÅ DIN FÖDELSEDAG.


 

Av Janne - 26 februari 2015 19:31

Nu är min sportlovsvecka slut och det har varit riktigt rolig

att tillbringa lite tid med barnbarnen.

Det började i lördags när Noel och Juni besökte oss.

På söndagen var det matcher i ishallen och Juni skulle agera målvakt

i tre matcher. Mormor och Morfar hade fått till uppgift att hjälpa

henne på med all utrustning, och det var ju inte så lätt när man

inte har varit i närheten av alla dessa snören och remmar förut.

Men efter några små justeringar satt skydden som en smäck.

Matcherna gick riktigt bra, två vinster av tre möjliga och Juni

gjorde många snygga räddningar som hon även fick mycket

beröm för, och inte bara av morföräldrarna.

     


 


Hennes bror hade fått förtroendet att vara domare i några matcher.

 


På måndagen blev det ett biobesök i kista. Det var Maria med barn

och jag med Ella och Ville som inte kunde enas om vilken film som

skulle ses, därför blev det en delning på sällskapet så alla blev nöjda.


Tisdagen blev för mej en vilodag då lite andra sysslor kunde uträttas

men i går var det fulltecknat igen då Ella, Ville och jag besökte två museer.

På vägen dit guidade jag dem genom staden. Visade dem ”Wennergrens center”

”Sophia hemmet” och ”Stadion” som byggdes till Stockholms olympiaden 1912.

Sa sedan att vi befann oss på ”Östermalm”.

Vad är det, frågade Ella.

Det är en stadsdel svarade jag, ungefär som Södermalm, Gamla stan, Norrmalm

och Vasastan.

Ååååå Morfar sa Ella, du måste vara bra på geografi.


Vi inledde besöken med ”tekniska” där de fick börja med att arbeta med

avbitare och skruvmejslar för att demontera gamla elektronik prylar.

Ja tror de tyckte det var roligt för Ville blev riktigt ivrig och höll på att klippa

av sladden till strömförsörjningen som låg på bordet.

Det var en ren tur att jag kunde hejda honom innan det small,

visserligen var det bara 9v men det räcker väl.

Sedan gick vi runt överallt och de fick testa på olika prylar.

           



 


Därefter besökta vi Polismuseet där vi såg en massa gamla uniformer samt

”Svarta Maja” som polisen åkte omkring med förr.

Barnen gick sedan in i ett lekrum medan jag själv satt utanför och väntade.

Efter en halvtimma kom de ut hoppande glada och nöjda och berättade att de

provsuttit både en polisbil och polismotorcykel.

Dagen avslutades med ett besök på restaurang ”Gyllene Måsen”.

         



Även i dag har det varit full rulle då Wilda och Alma kom hit kl 07,30.

Vi började med en frukost och sedan vid halv tio gjorde vi oss klara

för att besöka ”Fjärilshuset” i Hagaparken.

Wilda sprang omkring och tittade överallt medan hennes syster var mer reserverad.

Vid det stora öppna akvariet stod hon på tryggt avstånd och när vi skulle gå in

och titta på Hajarna fick jag nästan släpa henne efter mej.

När vi sedan avslutade besöket genom att äta lite glass sa jag att detta var väl inte

så farligt. Nä sa hon men det var inte så behaglig.

När glassen var uppäten tog vi en timmas promenad runt ”Haga Slott” för

se efter om ”Estelle” var hemma men tydligen var alla på sportlov

så det var bara att åka hem och äta nygräddade våfflor istället.

         



           


I morgon är en vilodag för mej och jag kanske behöver det för att vila upp

mej tills Hustrun kommer hem, sedan blir det landet och det bästa är

att Hustrun har ledigt även på måndag.


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 19 februari 2015 17:36

Efter en riktigt fin men blåsig dag börjar mörkret lägga sej

över vår ö. Redan i morse var det + 6 grader och under dagen

var den uppe på tio graders sträcket. På förmiddagen var det

klarblå himmel några timmar, sedan kom det in moln från väster

som skymde solen emellanåt.

Snön har därmed smälter och man kan känna att det är vår i luften,

lite skillnad mot för fyra år sedan då vi hade – 25 grader denna natt.

 


Här ute händer inte så mycket så här års, småfåglarna härjar runt maten,

varje morgon kommer ”Korren” och får sej ett skrovmål, Rådjuren gör sina

lovar här för att rensa under fågelborden.

I morse när jag åt frukost svävade en ”Havsörn” över strömmen och blickade

ner på en mängd ”Alfågel” som simmade i vattnet. Var väl sugen på att

dyka ner och få sej en matbit antar jag.

 


Själv har jag tillbringat större delen av veckan med att bygga upp ett nytt och

större sovrum samt en ny tvättstuga. Än så länge är bara väggreglar och

bjälklag resta men efter påsk kommer det stora eldprovet att ske,

mer om detta kommer så småningom.

   


I morgon lämnar jag detta paradis för att tillbringa en vecka tillsammans

med mina barnbarn, det är ju sportlov och istället för att vara på fritis

skall dom få ta hand om Morfar.

Hopas även få se en skymt av lilla Hustrun på kvällarna när hon kommer

hem från jobbet.

 


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 16 februari 2015 19:40

Nu är man ensam igen i paradiset, Hustrun blev skjutsad till ”Nortan”i

morse för vidare transport till vår huvudstad. Själv hade jag kärran med

och handlade lite virke på vägen hem.


Vår ”Korre” har nu lärt sej att klättra upp till maten.

     


Hustrun har beklagat sej i veckan över att det skulle bli dåligt väder under

helgen men våra meteorologer hade fel som så många gånger förr här ute,

Söndagen blev en kanondag med mycket sol och blå himmel.

Tyvärr var vindarna lite kalla men man behöver ju inte stå i blåsten

hela tiden när man är ute.

         


Träffade på katten ”Sebbe” på vägen, en mycket kärvänlig katt som alltid

kommer och stryker sej mot benen, men jäklar om man sätter ner handen för att

klappa han då smäller det direkt.

Fick mej en omgång förra veckan när han tog ett språng

upp på mina ben och både bet och klöste mej.

 


Vi tog två promenader under dagen en på ön och den andra gick vi över

bron till Kolskär och jag kan säga att på brobanken blåste det småjävlar.

Såg ett sällsynt fenomen vid brohålet, det hade strömmat in is i Singöfjärden

och det hade pressats på så isblocken hade ställt sej på högkant.

         


Eckerö linjen stävar in till Grisslehamn.

 


Dagens väder... ja kan det bli bättre.

     


Ha de, vi hörs.



Av Janne - 12 februari 2015 22:25

Efter en lite molnig morgon sprack det upp det blev klarblå

himmel med flödande sol. Det har blåst en frisk västlig vind

som emellanåt har varit ganska kall men man känner att solen

värmer som en riktig vårsol när man står på skyddade platser.  


Tyvärr har jag inte kunnat njutit så mycket av detta fina väder när

jag har varit inomhus och snickrat. Men en liten promenad hann jag

i alla fall med på eftermiddagen.

     


Det var med livet som insats som man hasade sej upp till stora vägen.

 


Grannens fina ”stallfönster”.

 


För svanarna kan livet vara upp och ner ibland.

 


I morgon kommer lilla Hustrun och förgyller tillvaron för mej

här på kobben.


Ha de, vi hörs.



Av Janne - 11 februari 2015 22:45

I dag har det jobbats från morgon till kväll.

Vaknade redan vid femtiden och försökte somna om

men detta funkade inte. Efter två timmar var det bara att

kravla sej upp ta en dusch och brassa frukost.

Vid nio tiden blev det en resa till tippen, bilen var lastad med

diverse ”bra att ha” prylar som nu har evakuerats till de sälla jaktmarkerna,

saknaden är naturligtvis stor men vad gör man när det inte finns plats.

Vid hemkomsten skottade jag fram kärran för att transportera hem

virke till den nya tvättstugan och Hustruns nya stora sovrum som

hon längtat efter i så många år.


Har nu börjat reglat upp för tvättstugan men får nog göra en liten

justering i morgon så bjälklaget kommer i våg.

Lätt fixat för en händig kille, undrar bara hur det går för mej.


På fredag blir det stor inspektion när Hustrun kommer för att

besiktiga av projektet.



Ha de, vi hörs.


Av Janne - 10 februari 2015 17:28

Vilket härligt väder det varit i dag, takdropp och + 15 grader

i solen. Är månne våren på G.


Lite bilder.

           



Ha de, vi hörs.

Av Janne - 9 februari 2015 19:03

Efter några dagar tillsammans med lilla Hustrun har jag

nu återvänt till landet. Det var ett vintrigt paradis jag lämnade

i onsdags med fin torr snö, i dag när jag kom ut möttes jag av

blötsnö det droppade från taken och det var +8 grader.

Det tog mej nästan 40 min. att skotta bort snövallen så jag

kunde parkera bilen, sedan var det altanen och all snö som rasat

ner från taken som skulle bort innan det fryser till.

Har även gjutit igen golvet som blev kvar efter förra besöket.


I fredags hämtade jag Wilda och Alma på eftermiddagen de skulle ju

husera ett dygn hos mormor och morfar. Hustrun skickade ett sms

till Wilda och frågade vilken mat de önskade.

Svaret kom ganska snart. Tacos tack.

De var ivriga med att hjälpa mormor med maten.

   


Mormor poppade popcorn och det blev ett jädrans liv när

brandvarnaren gick igång.


 

Kvällsmys med paddorna.

 


Barnpassningen avslutades på lördagen med ett biobesök.

Det blev filmen ” Paddington” som jag även kan rekommendera.


På söndagen blev det en drygt 7 km promenad i ett mycket

blåsigt väder, det var väl ”Ole” som gjorde sej påmind.

       


Därefter tillbringade vi ett par timmar i ishallen för att

följa Juni i fyra matcher. Hon uppträdde dagen till ära som

målvakt och skötte sej utmärkt. Tre segrar av fyra möjliga

inte så dåligt.

 



 

Det var en trött Juni när matchen var över.

 


Om vädret tillåter skall jag införskaffa lite virke så jag har något

att fördriva tiden med innan Hustrun anländer på fredag.



Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards