Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under april 2016

Av Janne - 28 april 2016 15:37

Efter en gråmulen morgon har det nu äntligen blivit sol och blå himmel.

Detta är nog något som lilla Hustrun har längtat efter länge. Det är ju inte

ovanligt att det har dragit in ruskväder precis när hon är i antågande.

Men nu ser det ju ut som att helgen skall bli fin och att det ska komma lite

värme till vår paradisö.

 


Grannens ”Mås par” har idag sällskap av två Gräsänder.

   


Jag skrev ju härom dan att för ett år sedan var det stora knoppar på våra

Kejsarkronor men vid en närmare kontroll i dag så har den kommit nästan

lika långt i år. Däremot så ligger ”Magnolian” betydligt efter.

   


Nu sitter jag och väntar på att lilla Hustrun skall slå en pling och meddela att

hon är i antågande. Det har ju varit en lite omtumlande vecka med flera visningar

på vår lägenhet. Intresset har ju varit rätt stort enda till dess spekulanterna har fått klart

för sej att hissen inte går ner till garaget vad nu detta skulle vara för ett problem.

Snarare är det väl så att hissen inte går ända upp på dessa personer som inte

inser att man kan använda apostlahästarna denna korta sträcka.

I kväll lär det blir en extra visning till ett nytt par så får vi se om dessa är lika

bekväma som de andra.

   


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 26 april 2016 16:30

Nu sitter jag åter vid vårt köksfönster och blickar ut över vattnet efter en

snabbvisit i Väsby. Förmiddagen har varit till belåtenhet, växlande molnighet

och en massa sol där emellan, men värmen låter minsann vänta på sej.

Men detta hindrar ej årets första kanotist som paddlar förbi.


  Jag blickade tillbaka i min blogg och såg att för ett år sedan var det varmt och soligt,

Hustrun hade ställt ut Olivträden, Magnolian hade stora knoppar och likaså våra

Kejsarkronor.


På morgonen spatserade grannens Måsar ”Mozart och Mozzarella” på vår gräsmatta

för att finna lite föda, några Skäggdoppingar simmade omkring vid bryggan och en

uppjagad Havsörn svischade förbi med ett gäng ettriga måsar i släptåg.


Själv har jag lunkat på i mitt lugna tempo, plockat ner två bjälkar i taket uppe på loftet,

demonterat skorstenen till bastukaminen som var totalt sönderrostad och skall i morgon

om vädret tillåter montera upp en ny i rostfritt så man inte behöver tänka på detta

något mera.

 


I helgen var det riktig vårkänsla, solen sken från en klarblå himmel årets första sillunch

intogs på vår kommandobrygga likaså våra kafferaster.

 


Hustrun kutade runt med högtrycken och tvättade av trallen på alla verandor, spolade av

trädgårdsstolar och plattor så nu är allt detta klart inför den kommande sommaren.

Hustrun såg även för andra gången i år vår ”Mård” springa förbi på gräsmattan på baksidan.

Första gången var för någon vecka sedan då den sprang nere vid Brygghuset.

     


Några promenader hanns också med för att stärka kropp och själ.

     


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 20 april 2016 19:14

Nu har jag varit hemma i Väsby och monterat en ny diskmaskin som inte

visade sej vara gjort i en handvändning precis.

Hustrun beställde en billig diskmaskin via ”nätet” och den skulle hämtas inom

24 timmar på avtalat varuhus nämligen ”Elgiganten” i Barkarby.

Hon beställde den på söndag kväll och vi hämtade den alltså på måndag kväll.


På tisdagen satte jag igång med att koppla bort den gamla maskinen som skulle

forslas till de sälla jaktmarkerna om det nu finns sådana för havererade diskmaskiner.

Sedan var det bara att ställa den nya på plats koppla lite slangar och sedan köra en

provdisk, trodde jag ja.

När jag försökte knuffa in maskinen första gången fick jag in den halvvägs.

Drog ut den igen och upptäckte att den filt som satt fast över maskinen för att dämpa

ljudnivån var för lång och fastnade under maskinen. Fick klippa bort ca 5 cm runt om.

När jag hade knuffat in maskinen igen upptäckte jag att det kanske skulle vara ett plastskydd

under. Drog ut maskinen och åkte sedan ner till ”Elon” och köpte ett på 60 cm bredd.

När jag satt dit detta som visade sej lite tajt knuffade jag in maskinen igen, men inte bra.

Den förbajade plasten hade skrynklat sej så det var bara att dra ut maskinen igen.

Upptäckte att det var mattuppvik på båda sidor, något som tillämpades på den gamla

goda tiden då inte plastskydden var uppfunna ännu. Skar bort detta och genast blev det

cirka 4 mm bredare öppning.

Knuffade åter in maskinen och den passade perfekt.


När jag sedan skulle montera avloppsslangen visade det sej att den inte nådde fram till

avloppet. Ja ha då hade det vät blivit en böj bakom maskinen och detta kunde man ju inte

tolerera. Drog åter fram maskinen och kunde snopen konstatera att slangen var för kort.

Trodde faktiskt att det var en standardlängd på alla slangar men så var inte fallet med

en maskin som härstammade från ett land vars befolkning förmodligen är lika långa

som slangen.

Fick åter göra en resa ner till ”Elon” för att köpa en skarvmuff och två slangklämmor,

kapade sedan slangen på den gamla maskinen och skarvade ihop dem så den skulle

räcka fram till avloppet.

Hustrun körde sedan ett snabbprogram som tingesten var utrustad med och det tog bara

en halvtimma men då fick man själv torka disken när de var klar.

Summan av kardemumman: Man får vad man betalar för.


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 15 april 2016 14:08

I går kväll kom äntligen lilla Hustrun ut till vårt paradis igen för att tillbringa

några dagar tillsammans med undertecknad.

Vädret har varit fantastiskt under veckan med mycket sol och blå himmel,

men i morse när vi vaknade hade vintern återvänt. Det var snö på alla gräsmattor

och tak men efter bara någon timme var den borta. Nu är det åter soligt och fint alltså

ett äkta Aprilväder.

 

     


I går monterade jag ute duschen vid brygghuset plockade fram trädgårdsstolarna

och kopplade på vattnet inför sommaren så nu är det fritt fram för Hustrun att göra en

ordentlig vårstädning i nämnda utrymme.

Var även ner till vår närmsta tätort Grisslehamn för att göra dagens inköp av lunch

passade även på att besöka ytterhamnen för att strosa omkring bland alla fiskebåtar.

     


På Hustruns lunchrast tog vi en promenad på ön och passerade ”lilla Hornborgarsjön”

eller i dagligt tal Katthavet och fick för första gången under alla år beskåda ortens

egen ”Trana” som gick och betade i vassen. Dess partner var tydligen upptagen på

annat håll och var inte synlig.

 


När vi kom hem var det full avverkning på granntomten, min kusin Ann-Mari var

utrustad med skyddskläder och motorsåg för att fälla ett antal träd som skymmer solen.

 

 


Ha de, vi hörs.







Av Janne - 12 april 2016 19:40

Efter att varit i Väsby på en snabbvisit är jag nu åter tillbaka i paradiset,

släpet lastat med byggmaterial och bilen med flyttkartonger.

Har just ätit middag och blickar ut genom vårt köksfönster och kan beskåda

en ljuvlig kväll och ser solen som sprider sina sista strålar på ”Brittasskäret”.

 


I går eftermiddag efter att Hustrun slutat sitt arbete åkte vi alltså in till Väsby, ställde

släpet hos mellan dottern handlade lite och åt sedan en sen middag i vårt enkla hem.

När middagen var avklarad dukade vi av satte på diskmaskinen och satte oss

för att koppla av framför ”dumburken”.

Efter en stund reagerade Hustrun på att det luktade bränt. Hon sprang upp och kollade,

jo då det var den förbannade diskmaskinen som spred en odör av bränd elektronik

och signalerade att den hade kastat in handduken, (förmodligen diskhandduken).

Så typiskt, nu får man ut och jaga en ny diskmaskin också precis som man inte hade

nog med flytt, byggnationer och mycket annat.

Efter lite diskuterande kom Hustrun på den briljanta lösningen att vi även skulle passa på

att köpa kyl och tvättmaskin till landet också så kanske vi fick rabatt.

I morse styrde jag alltså kosan till ELON och undrade om de tillämpade typ

”tag tre betala för två” som livsmedelsaffärerna brukar annonsera om,

men tyvärr där var det kalla handen möjligen kunde de tänka sej en mindre rabatt.

Nu får jag avbryta mina byggnationer och åka hem i nästa vecka för att skaffa fram en ny

diskmaskin och montera den samme innan visningen i slutet av april.

Det är svettigt nu.


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 10 april 2016 22:14

Sent i torsdagskväll kom vi ut till vårt paradis och kunde slappna av, det var

disigt och det duggregnade lite. Vi plockade in det nödvändigaste innan vi stöp

i bingen. Fotograferingen gick bra, Mäklaren som var med behövde inte plocka

bort något mer utan fick ägna sej åt att tända ljus och lampor för att fotografen

skulle få de bästa bilderna. Efter en dryg timma var alla bilder tagna och kilen som

plåtade skulle fortsätta med några bilder på fasaden. Vi sa hej och han gick ut för

att ta de sista bilderna. När jag efter en stund skulle ställa ut några trädgårdsstolar

på terrassen som hade stått i vägen hör jag någon som ropar,

det var fotografen som råkat glömma sitt viktigaste instrument i vår hall,

nämligen kameran en kanske nödvändig pryl med detta yrke.

I dag mejlades bilderna över till oss tillsammans med underlaget till annonsen

för ett godkännande och efter lite justering sändes det tillbaka och i morgon

skall de bli publicerade på DN och Blocket. Senare i veckan kommer den ut på

”Hemnet” och en vecka senare blir det visning. Det skall nu bli riktigt spännande

att se om det blir något intresse.


Fredagen innebar att Hustrun satt i vårt kök och jobbade medan jag kopplade bort

några elledningar till belysning som skulle bort samt omdragning av matarström

till belysning och uttag i verkstaden.


Lördagen bjöd på ett riktigt Aprilväder det var sol och regn om vart annat.

Hustrun sprang ut och in för att försöka rensa i sina rabatter, jag lyckades med

konststycket att få fyr i vår eldningstunna som var fylld med blöta kvistar och löv.

     


I går kväll var vi på studiebesök hos min kusin Ann Mari de hade en kakelugnsmakare

där för att renovera en kakelugn som de hade eldningsförbud på.

Det var intressant att beskåda en sådan eldstad från insidan och se alla rökgångar

som skall värma upp rummet. På murstocken kunde man även se en tegelsten med ett

avtryck av en barnfot, förmodligen var det något barn som sprungit över teglet

när det var nygjutet.

       


I morse när jag vaknade och tittade ut vid sextiden var det två minus och frost på

alla gräsmattor, solen var på G och på dagen har det varit ett gudomligt fint väder.

Vår lunch som i dag bestod i korv med bröd serverades på vår kommandobrygga.

Det var härligt att sitta där i solen och mumsa på en ”jorfing”.

     


Våra ”Kejsarkronor” kommer med stormsteg och luktar ”umpa” som sej bör

och de har till min förvåning begåvats med ytterligare två små Kejsarbarn som

kommer att placeras ut på tomten till Rådjurens förtret.

   


På kvällen gick jag ner till vår brygga för att beskåda det lugn som råder vid havet

en vårkväll i April.

     


Ha de, vi hörs.



Av Janne - 5 april 2016 14:49

Nu undrar ni säkert hur en ”pansio” kan vara stressad som har all tid i världen,

men det är faktiskt dagens sanning och allt annat kan betraktas som ont förtal.

Vi är nu hemma i Väsby för att iordningställa vår lägenhet inför stundande

fotografering på torsdag. Det mesta av våra ägodelar och prydnadssaker som har

stått framme har vår Mäklare vänligt men bestämt bett oss plocka undan för det

ska tydligen vara kala väggar enligt tidens anda.


Igår snyggade jag till vår blomlåda på terrassen som behövde en överstrykning

med betongfärg.

 


Hustrun har plockat ner lite kläder i fyra resväskor som skall få

följa med till vårt nya boende i Roslagen. Rensat bort fotografier, böcker och teckningar

från barnbarnen som inte fick synas på bild. Nu står det väskor och kartonger överallt

och det är så långt ifrån fotovänligt som det kan bli.

Köpte dessutom en ny kran till diskbänken som jag tänkte byta idag på eftermiddagen

men nu har det slumpa sej så att vattenavstängningen har kärvat ihop så det blev att

sitta i telefonkö till felanmälan för att få hjälp med detta, törs ju inte fasen försöka lossa

den själv för då blir det väl översvämning också, och det har jag definitivt inte tid med.


I dag hade jag dessutom en tid hos min nya tandhygienist som rotade runt i truten på en

och kunde konstatera att det inte var någon fara för tandlossning. Tyvärr har jag blivit

varse om att all snigeldynamit som tandläkarna fyllde mina plugg med när jag var liten

och besökte den hatade tandläkarbåten börjar expandera på ålderns höst och frågan är

ju vilket som är att föredra.

Efter besöket for jag direkt till min äldsta dotter hem för att hämta lilla vovven ”Buster”

en liten trevlig hund av märket ”Dansk/Svensk Gårdshund” alltså en kopia av min systers

lilla ”Tossen”. Vi har nu varit ute på promenad några gånger under eftermiddagen och

dessemellan har Buster vankat fram och tillbaka ut på terrassen för att skälla på andra

hundar som inte kan hålla käften på sej.

 


Om en stund skall Buster och jag åka för att hämta Ville vid skolan, har även lovat att

vara barnvakt till syskonen då mamman är upptagen. Har dessutom en tvättid kl 19

då några omgångar lakan skall vaskas av, men då hoppas jag att lilla Hustrun kan ta

över passandet. Kan ni nu förstå att även en pensioner kan vara stressad.


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 1 april 2016 22:14

Det är inte klokt vad veckorna går fort det är nästan så man inte hänger med,

men det är väl för att man är gammal och börjar acklimatisera sej till

pensionärs livet.


I veckan har vi haft tre av våra barnbarn hos oss och detta har varit jätteroligt.

De har varit aktiviteter såväl inomhus som utomhus och det har legats och snackats

på kvällarna innan de somnat så jag tror de har trivts bra här.

I onsdags tog barnen och jag en promenad på ön.

Vi gick ner på ”Hönsskärsvägen” bort till spången vid ”Katthavet” sedan förbi

Kvarnängen och tillbaka hem, och det var den längsta promenaden som

Wilda någonsin gått i hela sitt liv påstod hon.

       

Vid hemkomsten dukade mormor upp med fika.

 


På eftermiddagen återvände vi hem med barnen och på kvällen hade vi en träff med

vår mäklare där vi fick en genomgång av rutinerna för en försäljningen.


I går tog vi en båttur till vårt grannland Åland, det var en stilla och lugn färd över havet,

tyvärr dimmigt på den Åländska sidan men vid återkomsten var det solsken igen.

         


När vi kom hem packade vi in våra varor och tog samma promenad som jag tog med barnen och när

vi kom till spången började det åska och när vi kommit hem kom en rejäl skur,

men efter en halvtimma kom solen åter tillbaka.

   



Idag har Hustrun suttit och jobbat och själv har jag tillbringat den mesta tiden med att

slutföra rivningen av taket i verkstaden. Detta är nu i stort sett klart så nu gäller det

att börja regla upp för väggarna. Vädret har varit helt fantastiskt med en utomhusfika

på ”kommandobryggan när Hustrun tog rast.

 


På söndag åker vi hem till Väsby för att förbereda inför en fotografering av

lägenheten på torsdag. Fick förhållningsorder om att det skulle vara undanplockat

och att inga prylar fick vara framme. Skall dessutom börja röja i förrådet så det blir

nog några vändor till tippen.


Satt och kollade på gamla inlägg på min blogg och fick se en vårdikt som jag skrev

för sju år sedan, visserligen har vi ingen hund längre men den kanske går hem ändå.


Och solen den skiner på buskar och snår

så även i år blir det ännu en vår.

Jag sitter och tänker på vintern som flytt

och upptäcker plötsligt att hunden har spytt.

Har nog fått i sej nått, som inte är bra

han måste i alla fall ut fallera.

Slutar nu skriva i denna stund

för inget går före vår lilla hund.


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards