Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under september 2016

Av Janne - 22 september 2016 20:22

Nu sitter vi åter i vår stuga invid Ålandshav och njuter av tillvaron, borta bra

men hemma bäst heter det ju och jag är benägen att instämma med detta.

Men vi har haft en helt underbar vistelse i vårt hus på ”Spanska solkusten” soligt

och varmt ca: 28-29 grader på dagarna och 20-22 på kvällarna, men det enda jag

skulle vilja ta med mej hem är de varma och sköna kvällarna. Helt underbart att kunna

sitta ute när skymningen faller på och sedan ta ett dopp i poolen innan man knyter sej.


     


Vi har gjort en hel del utflykter på dagarna och det häftigaste vi gjorde var nog att

besöka ”Caminito del Rey” ett bergsmassiv där man byggt upp landgångar utefter

bergssidorna. Vi samlades i Nerja där en buss väntade, och efter en timmas färd

fick vi en ”Andalusisk” frukost som inte gick av för hackor.

Vid framkomsten gick vi i en 200 m lång tunnel som några mannar hade hackat ur

för att få närmare till jobbet i slutet på 1800 talet, sas det.

 


Sedan började själva vandringen. Och jag kan säga att stundtals var man inte så uppkäftig.

Landgångarna satt på vissa ställen på mellan 100 och 150 m höjd, men det var en strålande

utsikt och man är glad att få upplevt detta. Jag blev dessutom både imponerad och stolt

över lilla Hustrun som klarade av de höga höjderna trotts sin rädsla för dylika ting.

Efter 8 km var det slut och en middag väntade och vid 18 tiden var vi tillbaka i Nerja.

 



 


 


 
 

Skall även visa lite bilder från den vackra staden ”Sayalonga” där vi mellanlandade mitt på

torget för att fukta våra torra strupar.

           


Det har också blivit goda middagar ute på stan och inte minst goda glassar vid ”Europa balkongen”.

   


I måndags kom vi hem och vardagen kunde börja igen. Nu har vi klippt gräsmattan, Hustrun

har målat dörrarna på ”Brygghuset” och själv har jag ägnat en hel del tid med att omvandla

tomten till ett månlandskap.

 


I dag har det dessutom inhandlats material till vårt nya projekt som eventuellt startar i nästa vecka.

 


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 16 september 2016 23:44

Nu är vi inne på upploppet av denna vistelse på den Spanaka solkusten och det har varit en fantastisk semester. I tisdags besökte vi Caminito del Rey , en vandring på landgångar fastsatta på bergsväggar ca: 100 - 150 m. över mark. En mycket häftig upplevelse och jag kan säga att man inte var så uppkäftig på vissa avsnitt av vandringen.

På onsdagen besökte vi en "Bodega" för en vinprovning.

På torsdagen blev det en bilfärd öster ut längs solkusten för att beskåda olika platser.

I dag har vi tagit det lugnt med en heldag på stranden samt en lunch på favorit restaurangen intill. På kvällen blev det rundvandring och middag i Nerja.

Nu återstår två dagar och tidigt på måndag morgon återvänder vi till paradisön igen. Ha de, vi hörs. ?

Av Janne - 12 september 2016 23:35

Dag 4. Sol och värme hela dagen. På förmiddagen letade vi upp en butik i Nerja där vi äntligen fick tag i en kaffebryggare då huset vi bebor saknade en sådan. Därefter uppsökte vi ett vattenhål för att blötlägga våra torra strupar. Värmen är nämligen påtaglig i dessa gränder.

Här några bilder tagna från Europa terassen.

Ibland tröttnar motiven .

Efter en god lunch på favoritrestaurangen blev det sol och bad i havet.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 10 september 2016 23:40

Dag 2. Bjöds på en vacker soluppgång. Ägnade dagen åt sol och bad. Lite bad i Polen innan middag och rundvandring i Nerja.

Av Janne - 5 september 2016 20:05

Nej ännu har inte någon ångest infunnit sej beträffande flygtransporten till

Mallaga, men om fyra dagar sticker vi iväg på en liten höstsemester.

De ska bli såå skönt med lite sol och värme som lilla Hustrun uttrycker det

och jag är nog benägen att hålla med kvinnan i fråga.


Här i paradiset har det varit lite halvdant med sol och värme den senaste tiden,

i lördags lovade de mycket regn men hela dagen gick och det ända som kom

var några droppar så på eftermiddagen plockade jag fram min födelsedagspresent

som jag fick förra helgen. Det var en ”Rök”, och eftersom jag under många år har sagt

att jag skulle bygga en själv nere vid bryggan men inte fått ”tummen ur” som det heter,

tyckte vår avkomma att det var dags att de köpte en färdig istället.

 


Nu var det alltså premier, jag monterade ihop hela skapelsen och laddade den med

briketter, rökspån hade inhandlats dagen innan så nu var det bara att läsa instruktionen

för att få en härlig måltid till kvällen.

Nu har jag förstått att detta inte kan lyckas första gången framförallt bör vädergudarna

hålla sej i schack. När jag fått fyr i röken och lagt på det gott doftande spånet öppnade sej

himlavalvet. Fy helvete vad det började regna och blixtra. Fort som fasen vevades parasollet

upp och röken placerades under densamme. Själv fick jag placera mej så nära röken som

möjligt för att inte bli helt dränkt.

 


På det nedersta gallret placerade jag först frysta räkor och en stund senare lades en Brie

på det översta gallret. Denna var indränkt i honung och någon sorts krydda som Hustrun

iordningställt. När röken skingrats och briketterna brunnit ut ansåg jag att det hela var klart.

Senare vid provsmakningen visade det sej att näst efter räkorna hade jag själv blivit mest rökt.

Räkorna var torra, själv luktade jag som en sämre ”Kolmila” och osten hade utan tvekan

kunnat vara kvar i röken en stund till ifall briketterna inte tagit slut.

Men skam den som ger sej snart skall det provas igen och då skall det laddas upp med

mera briketter och himlen ska vara blå.


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards