Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under oktober 2016

Av Janne - 28 oktober 2016 18:39

Nu är vi framme vid den 28 okt och vintern börjar närma sej med stormsteg.

Denna vecka har vi röjt ur boden och plockat in alla trädgårdsmöbler och

förhoppningsvis får vi plats med cyklarna också så de slipper stå under en

presenning i vinter. Även Verkstaden har städats ur så alla blommor

som skall övervintras skall få plats. Vädret den senaste veckan har inte varit

till sin fördel mest mulet och regnskurar förutom onsdagen som var solig.

 


I dag var det den stora båtupptagningsdagen då vår kära ”Utter” skulle förpassas

ur havet till en torrare plats för vinterförvaring på vår tomt.

Min svåger och svägerska tillika Hustruns bror och fru har denna vecka tillbringat

sin höstsemester i sin stuga och vad passade bättre än att de var behjälpliga med

arrangemanget. När båtkärran hade fått sin översyn beträffande lufttryck i däcken

började det naturligtvis att regna så själva upptagandet fick vänta medan personalen

inmundigade sej en kaffeslurk, men efter något timma blev det, hör och häpna en

klarblå himmel.

           


Själva upptagandet gick som en dans med svågerns 4-hjulsdrivna bil, sedan var det

lilla Hustrun som fick vaska av båten medan jag själv förflyttade vår överblivna

sandhög ner till stranden.

   


Hustrun passade även på att spola av de sista trädgårdsstolar när ändå högtrycken var framme.

 


Nu har det inte bara varit jobb denna vecka, vi har även gjort ett par promenader med

våra grannar b.l.a till ”Smultronudden där vi beskådade havet på lite närmare håll.

     


I mitten på nästa vecka väntar vi besök av två barnbarn och en katt som skall tillbringa några

dagar hos morfar och mormor. Då räknar vi även med ett nytt besök vid ”Bondens spökvandring”

ett mycket uppskattat arrangemang både för stora som små.

 


Ha de. Vi hörs.


Av Janne - 15 oktober 2016 20:54

Som ni kanske vet så håller vi på med att återställa vårt hem i ett beboeligt skick,

och just nu håller vi på med vårt duschrum.


I förra veckan var vi till Bauhaus i Uppsala för att köpa en vattenklosett för att installera

den på undervåningen. I går skulle den monteras efter att Hustrun rengjort den från

damm och smuts. En ”muff” hade även införskaffats till avloppsröret så det var bara

att sätta igång. Toaletten sattes alltså på plats och limmades i golvet för att inte skada

värmeslingorna. Under tiden limmet härdade drogs vatten fram till toan men när sedan

vattnet sattes på rann det rakt igenom toan och ut i avloppet.

Nu har man ju jobbat som ”skolvaktis” i ett antal år och b.l.a skruvat en hel del med toaletter

men detta ägde rum på 80-talet och jag kan säga att dom enda som har utvecklats av oss två

genom åren är toaletterna. Hur fasen öppnar man en sluten vattenbehållare,

förr i världen var det ju ett lock som man kunde öppna på vattenbehållaren för att åtgärda felen.

 


Det blev att ringa upp Bauhaus och fråga om råd själv tänkte jag inte börja skruva med detta.

Beskedet jag fick var att det kanske kunde komma ut en tekniker från Gustavsberg i början

på nästa vecka i bästa fall.


Men som tur är har jag en Hustru som lever i nuet, hon tog fram sin telefon och började

Googla på stolen i fråga, och simsalabim fick hon fram en film om hur man åtgärdade problemet.

Med denna film framför våra ögon kunde vi sedan demontera stolen och åtgärda felet och vi har nu en helt fungerande ”brusefotölj.” Hustrun och Google är bra.

Slutet gott allting gott.

 


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 13 oktober 2016 21:31

Hej igen, nu är det ett bra tag sedan jag hörde av mej senast och detta beror på

att man har en hel del att sysselsätta sej med på dagarna och när kvällen kommer

är tröttheten så stor att man bara sjunker ner framför ”Burken” och innan man

vet ordet av sitter man där med gamnacke och sover.


Förra tisdagen bilades vårt golv i duschen upp, det som jag gjorde färdigt i våras.

Kändes lite tungt att behöva göra om det igen, men detta var tvunget eftersom

vi skall installera en vattentoa på övervåningen och detta kräver som bekant ett 110 rör.

Fördelen med detta var att vi även kunde få en toa på undervåningen också så man

slipper ragla upp på övervåningen på natten om man känner behov av detta.

       


Nu är golvet klart, Hustrun fogade det sista i tisdags och i dag var det storstädning

som gällde. I morgon skall toan monteras, handfat skall ställas på plats och duschdörrarna

skall monteras upp så vi slipper duscha i brygghuset där det så här års är ganska kylslaget.

I kväll var det bara nio grader så duschandet gick ganska fort.

   


Själv har jag under två dagar dragit ”vp-rör” i väggarna för den blivande elen, isolerat och

gipsat väggar. Nu återstår spackling och målning och i början av november kommer

vårt nya köksfönster.

 


Vår kamin blev installerad den 4 okt. och blev besiktigad av ”sotarmurre” dagen efter.

     


Detta var en bra investering, vi tänder en brasa på morgonen sedan sitter vi framför kaminen

och njuter av vår frukost.

Den har även gjort stor nytta nu när vi har haft lite otäta väggar i vårt hus.

 


I helgen fick vi lite sällskap i lägret det var Maria och Eddie samt Juni och Wilda som

gjorde oss den äran. Vi blev bjudna på en mycket god tre rätters middag och på kvällen

blev det ett underhållande kortspel.

Nu har de stängt ner sitt hus, tömt vv-beredare och stängt av vattnet,

men till våren blir det väl full rulle där igen kan jag tänka.


Ha de, vi hörs.







Av Janne - 2 oktober 2016 18:47

Detta har nu varit mitt tilltalsnamn de senaste dagarna, ett mycket behagligt

namn om jag får säga det själv. Vi har nämligen anlitat ett litet byggföretag

för att få hjälp med att göra en större takkupa över vår diskbänk. Jag har med andra ord

ledsnat på att slå skallen i snedtaket varje gång jag skall sätta på kaffebryggaren.

Nu hade jag tänkt mej att utföra arbetet själv men lilla Hustrun har under en längre

tid förordat att vi skulle ta hjälp med detta. Hon har nämligen varit rädd för att

undertecknad skall strula till det och ramla ner från taket vilket inte hade varit

någon omöjlighet. Nu har man ju hört att man får vänta väldigt länge om man vill

ha hjälp från någon byggfirma, och jag kan säga att detta inte varit något undantag.

Första budet var i början på augusti men detta var tydligen tänjbart så det blev i

slutet på september istället.

I torsdags morse kom de tillsammans med regnet, passade ju bra när taket skulle brytas upp.

Vi fick försöka täcka det mesta med pressar men ändå läckte det in regnvatten i

vårt kök, inte några större mängder precis men det hade ju varit bättre om de kommit

i augusti när det var bra väder.

       


Nu har de jobbat på riktigt duktigt och jag hoppas att det hela skall vara klart i kväll.

Lite språkförbistringar har det naturligtvis också varit men detta har löst sej trotts mina urusla

kunskaper i det Engelska språket.

       


På eftermiddagarna har vi bjudit på kaffe vilket har uppskattats. I fredags hade jag stressat

runt varit till sågen två gånger och kompletterat virke och skruv som jag naturligtvis köpt

för lite av, fixat kaffebröd på hemvägen för att bjuda killarna på.

Mätte upp kaffe, sprang ut för att hämta vatten på utsidan av huset då kökskranen var täckt

med plast, knäppte på bryggaren och gick sedan ut för att hjälpa Hustrun som krattade jord.

Efter en stund hör jag byggjobbarna ropa:

Mr. Boss, Mr, Boss you have trubble with your Coffiemaskin.

Jag kastade min kratta och sprang in, undrade på vägen om filtret hade vikt sig så det kommit

lite kaffe på bänken men detta var ju inte hela världen.

När jag kom in upptäckte jag att det var värre än så. Jag hade glömt att sätta kannan på plats.

Åtta koppar kaffe hade runnit ut på bänken, ner på golvet och in i lådorna bland porslin och

bestick så tacka fasen för att Mr. Boss hade problem.

Efter att jag torkat upp det mesta på golv och bänk fick lilla Hustrun torka ur lådorna och diska

porslin samtidigt som hon påminde mej om att detta var andra gången som det hände denna vecka.

Men vad fasen man kan ju inte komma ihåg allt, en ny kanna bryggdes så killarna blev nöjda.

En som däremot inte var speciellt nöjd var lilla Hustrun som fick ta hand om lådorna.

Men hela kvällen doftade hon gott som en riktig ”kaffeböna”.

 


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards