Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2022

Sommaren – 22

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte regna på natten istället.

Men nu är det som det är och man kan inte göra något åt saken.

Det var ju inte så roligt i somras heller, torrt som fnöske i marken, gula gräsmattor

överallt, och varje kväll fick man springa omkring för att vattna alla blomkrukor och rabatter. Enda fördelen var väl att det inte blev så mycket spring efter gräsklipparen.

Men för övrigt har det varit en väldigt skön sommar, många dopp i plurret samt varma och sköna kvällar.

Våra frukostar har vi ätit utomhus hela sommaren, antingen på bryggan eller på vår altan, det är bara för någon vecka sedan som vi har flyttat in då det har varit lite kyligt på morgonen.

I början av juni var det skolavslutning och vi var till Sigtuna med Malin och flickorna för att fira in sommarlovet med en lunch.

Några dagar senare fick vi besök av min syster med son som ville prova på strömmingsfiske. Vi fick några kilo men tyvärr har strömmingen nästan försvunnit helt p.g.a som det påstås allt trålfiske längs kusten, samt alla miljoner skarvar som huserar runt ön.

Midsommar firade vi med Sofia, Jocke och Ville. Det dukades upp en utomordentlig härlig sillunch på vår brygga. Vädret var det bästa tänkbara, solen gassade, himlen och vattnet alldeles blått och det var näst intill vindstilla.

På midsommardagen åkte Hustrun och jag ner till Vadstena för att vara med på Junis konfirmation i Vadstena Klosterkyrka. Även där var det mycket varmt. Maria hade hoppats på fint väder så alla gästerna skulle kunna sitta ute och fika, och varmt blev det, alldeles för varmt så det var inte en enda själ som kunde sitta ute. Men det blev bra ändå, alla fick plats i huset och var nöjda och glada.

Malte fick vara hemma i lugn och ro hos Sofia och Jocke då bilåkning inte ligger högst på hans priolista.

Fiskat har vi gjort några gånger. Sista gången fick vi 25 stora abborrar på två nät som vi lagt alldeles utanför vår brygga, samtliga vägde mellan 4,5 – 6 hg.

I början på Juli var det dags för ännu en längre resa då vi följde med Sofia, Jocke och barnen ner till Halmstad. Vi åkte runt och Jocke guidade oss i sina hemtrakter.

Malte fick denna gång husera hos Malin och flickorna som tillbringade semestern här.

Hemma igen efter fyra dagar på resande fot. Vi umgicks med våra barn och barnbarn åt middagar tillsammans och hade det trevligt.

I slutet av juli var det dags igen, Malte deporterades till Sofia och Jocke då vi skulle avnjuta min 70 års present från syster med barn. Den har blivit uppskjuten i några år p,g,a, den förbannade pandemin men skulle nu bli verklighet. Det innebar en teater föreställning i berättarladan i Sunne. Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen för att hinna besöka svåger Bengt som bor straxt utanför nämnda ort innan vi mötte upp syster med barn utanför ladan. Vi blev bjudna på en förträfflig lunch av Bengt i Lysvik ”Frykens Pärla” en restaurang vid vattnet med utsikt över Fryken. Med på lunchen var även Maggans dotter Katrin alltså Hustruns systerdotter som vi inte har träffat alltför ofta. Mycket trevligt.

Efter föreställningen begav vi oss hem till syrran och hennes Lasse i Glava Glasbruk.

Dagen efter blev det ett besök på en underbar plats, i alla fall för undertecknad.

Vi besökte Ivanssons bilskrot som ligger i byn Båstnäs i de djupa värmländska skogarna i närheten av den Norska gränsen. Det var en fantastisk upplevelse att se de tusen gamla bilvraken som naturen höll på att ta tillbaka. De var bilar från min egen barndom alltså från 40 talet fram till 70 talet som höll på att försvinna mer och mer.

På hemvägen stannade vi till i Töcksfors vid restaurang Waterside där Lasse bjöd oss på en god lunch, med en fin utsikt över kanalen.

Nu har vi varit hemma några veckor och gjort lite nytta på våra ägor. Hustrun har rödfärgat jag har snickrat lite och gräsklippningen har kommit igång då nederbörden har gjort att gräset börjat växa.

Har även gjort ett besök på reumatologen för en koll, alla prover bra och skall nu sluta ta mina sprutor så får vi se om jag blivit botad eller om skiten kommer tillbaka.