Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under januari 2016

Av Janne - 29 januari 2016 12:42

På sommarhalvåret har man ju fullt upp att göra med det mesta

så då brukar det bli ganska lite tv tittande för vår del, men så här års

när det blir mörkt tidigt är det bra att kunna fördriva tiden med att

kolla på ”dumburken” en stund innan man går och knoppar.


I måndags när jag kom ut på eftermiddagen upptäckte jag att en

lampa i rumsfönstret som är ansluten till en timer inte fungerade.

Gick ner till vår låda med glödlampor och kunde konstatera att

just en liten glödlampa med smal sockel inte fanns att uppbringa.

Ja ja det var bara att åka till ICA för att införskaffa en ny, hade

dessutom glömt att köpa mjölk så det passade bra.


Nu är det väl allmänt bekant att det för ett antal år sedan så ändrades alla

glödlampor, förmodligen för att förvilla alla medborgare i detta land.

Det är för min egen del hopplöst att välja rätt sort, och detta gäller

även butikspersonal har jag förstått.

Nu råkade jag hitta en som jag trodde skulle passa och återvände hem

för att få lite ljus i mitt fönster.


Jag skruvade i lampan knäppte på strömbrytaren men inget hände.

Kopplade bort timern men med samma resultat som följd.

Hämtade en elprovare skruvade bort lampan, jo då ström fanns i

sockeln men vad var det då som inte fick lampjäveln att lysa,

var månne den nya lampan också trasig.

Blev lite småhärsken och ställde den i fönstret på nytt och vad händer då,

jo, efter några sekunder tändes lampaset. Det var ju en sån där variant som

brukar finnas på offentliga toaletter och som inte börjar lysa förrän man är klar

och skall gå ut.


På kvällen skulle jag titta på tv och upptäckta att det inte blev någon bild.

Jaha då var det alltså boxen som hade havererat. Dagen efter stegade jag ner till

Sofias hus och lånade hennes box, men vad hjälpte det mej den visade sej också

vara trasig. Och jag som tänkte titta på bygglov i fyran.


När jag sedan var på väg till sågen för att köpa lite lister stöter jag ihop med våra

grannar Lindbergs. De talade om att de varit och köpt en högtalare till deras

tv som hade ett uruselt dåligt ljud. Talade då om att min tv var stendöd och

att det förmodligen var boxen som hade tagit sej själv av daga.

Men när nöden är som störst är ju hjälpen som närmast, heter det.

Jag fick låna två boxar av dem varav den ena visade sej fungera men nu

lyckades jag bara att plocka fram en enda kanal på denna box men vad gjorde väl

det när det var rätt kanal, sedan kunde jag lugnt sätta mej tillrätta på kvällen

och titta på bygglov.

Det är bra med goda grannar.


Ha de, vi hörs.

Av Janne - 28 januari 2016 08:13


Ett stor GRATTIS till vår mellandotter MALIN.

 

 

Av Janne - 27 januari 2016 10:51

I måndags kom jag tillbaka till vårt paradis, det var 2 grader kallt och

snön låg vit och fin. I går blev var det 3 +grader och idag 5.

Snön har sjunkit undan så marken har stora bara fläckar, det droppar

från taken och det känns nästan som att våren försöker göra entré.

Men nu är det ju som så att vi väntar på den sista av våra vintermånader

och då kan det ju smälla till och bli kallt igen.

 


Isen som har legat vit och fin täcks nu av ett tunt lager vatten, det har strömmat

upp utanför vår brygga och någon promenad på isen verkar inte kunna

genomföras inom den närmsta tiden.

 


Våra fyrbenta vänner kommer regelbundet hit och städar upp efter

småfåglarnas frossande i trädet.

   


Den gångna helgen har jag tillbringat i Väsby tillsammans med lilla Hustrun.

I fredags strålade vi samman med svåger och svägerska och åt en förträfflig

trerätters middag på restaurang ”Sally” på Västerlånggatan i Gamla stan.

Ett mysigt ställe med en helt otroligt trevlig personal som verkligen tog hand

om sina gäster. De lät oss dessutom provsmaka en fantastiskt god efterrätt som

de skulle lansera.

Och jag kan säga att det inte blev någon ”nattmacka” när vi kom hem.


Hustrun med ”lillebror”.

 


På lördagen besöktes IKEA där b.l.a en garderobsdörr inhandlades till bygget.

 


På söndagen blev det kalas igen, det var ¾ av familjen Funmark / Ekblad som

skulle firas. Efter en god middag samt kaffe kunde man mätt och belåten

åter krypa ner i bingen för att slagga.

     

Infrysta fiskebåtar vid ytterhamnen.

 


Ha de, vi hörs.



Av Janne - 25 januari 2016 09:32


Ett stort GRATTIS till vår svärson EDDIE.

 

 

Av Janne - 24 januari 2016 07:00

                                    Idag fyller allas vår "Almis" 7 år.

 

                                            Ett stort GRATTIS till

 

                             ALMA.

    

Av Janne - 21 januari 2016 07:00

                              Ett stor GRATTIS till vår svärson

 

                         JOCKE

 

                                      på hans födelsedag.

 

 

Av Janne - 20 januari 2016 09:33

                                                 Ett stort

 

                         GRATTIS

 

                                                Till YLVA.

 

    

Av Janne - 18 januari 2016 11:45

Även i dag har vi ett fantastiskt fint väder solen skiner från

en nästan klarblå himmel och det är ca: -5 grader nere vid vår

brygga, men vid vårt sovrumsfönster däremot är det +4 nästan

så man får lite vårkänning faktiskt.

   


Jag har på morgonen transporterat in min lilla Hustru till bussen

i Norrtälje och samtidigt passat på att inhandla lite virke till fortsatt

byggande. Nu börjar man faktiskt se ljuset i tunneln när det gäller dusch

och tvättstuga. Golvet är nu varmt och skönt och sprider en behaglig

värme i rummet.


Igår tog vi en liten promenad på vår vackra vinterö. Solen sken

liksom i dag och det låg ett tjockt lager med snö på trädens grenar.

                 


När vi kom tillbaka plogad jag en väg ner till bastun med vår slunga och

Hustrun skottade av bryggan.

 


Isen ligger nu ut till de yttersta öarna i havet och om någon vecka kan man

nog göra de första härliga promenaderna på havets tillfrusna yta.

       


Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards