Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 4 april 2019

Våren rullar på.

Av Janne - 4 april 2019 19:19


Nu har det gått några veckor sedan jag senast plitade på denna blogg,

och orsaken är denna att vår surf tagit slut på det mobila bredbandet

och det kostar ju en hel del att köpa ny.

Genom åren har det varit olika företag som lovat oss fiber för en inte

alltför blygsam summa men dessa har en efter en hoppat av när de insett

hur svårt det kan vara att gräva ner dessa trådar i skärgårdens bergsbeklädda

natur, överraskande va.

 

Årets första citronfjäril.

 

 

Nu har Telia aviserat om att all fast telefoni skall upphöra i början av Juni,

istället skall de sätta upp en mast i mitten på ön och den skall betjäna

både mobil som fast telefoni. Nu  undrar vän av ordning hur de skall hinna

få upp masten innan de bryter den fasta telefonin. Det är ju naturligtvis redan

sommargäster som har protesterat mot den nya masten.

Det kanske blir som med vindkraften att det blir stormöten och två läger,

bofasta mot sommargäster. Ibland blir man nästan förbannad på alla som

ska tycka så jädrans mycket.

 

Nog pratat om idioter, här går det sin gilla gång.

Vädret har nu en tid varit humant, ganska blåsigt emellanåt men solen har

i alla fall visat sej. Vi tar våra promenader för att försöka hålla bukfettet

i schack och hittills tycker jag nog att det gått bra.

       

 

I söndags grattade vi Wilda på hennes födelsedag.

Det serverades tårta och en god middag.

 

 

I tisdags var vi till Ikea och köpte nya sängar då de gamla hade sett sina

bästa dagar men på hemvägen kom ångesten krypande inte p.g.a priset

utan hur vi skulle få in de båda sängarna de var ju dubbelt så tjocka som

de gamla och dessa fick vi nästan använda skohorn för att få in i sovrummet.

Vår bostad är ju vad man kallar "compact living” i alla fall när det gäller att

få in möbler. Nu fick vi bära dem genom verkstaden in i tvättstugan och in i

duschrummet sedan var det stopp. Där fick vi göra en liten ommöblering

och lyckades med våra sista krafter pressa in dem i sovrummet, phu.

Nu står de äntligen på plats och Hustrun går och grunnar på om vi kanske

skulle byta dem mot en annan färg. Heliga moder ge mej kraft.

 

 

Ha de, vi hörs

 

 

 

 

 
 
Anna Pettersson

Anna Pettersson

5 april 2019 08:58

Hej Janne!

Vilka härliga bilder måste jag bara säga som inledning!
Djur, natur och tårta. Bättre än så blir det inte.

Sen vill jag snacka surf. :) Eller fråga om du vill ta ett snack om det. Mast och fiber och allt vad mobila bredband heter.

Har du frågor och funderingar bjuder jag in dig att skriva till oss på Facebook där jag och mina närmaste finns.

Det är inte lätt att få till internet på alla platser, men vi gör vårt bästa och full utbyggnad pågår. Sen som du säger vill inte alla ha byggnader som master i sin närhet. Men det är väl en kompromiss man får göra. Speciellt då signaler över vatten vandrar dålig vinner man på att ha en mast på öar till exempel.

Nog babblat av mig. :)

Jag önskar dig en härlig fortsättning och trevlig helg!

//Anna Pettersson, Telia Kundservice

http://www.facebook.com/telia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards