Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2019

Sommaren lider mot sitt slut.

Av Janne - 14 augusti 2019 20:29


Nu är den första halvan av den sista sommarmånaden avverkad och man

märker att det blir kyligare på kvällarna. Solen värmer när den tittar fram

men när det blir molnigt känner man att hösten är på väg.

Det som är underligt är att vattnet fortfarande håller sej runt ca: 20 grader.

Förra sommaren när det var så varmt hela sommaren var det bara någon vecka

som det var över 20 grader sedan låg tempen på mellan 17 och 19 grader.

Ett annat fenomen är att den senaste veckan har vi fått så förbannat mycket

mygg, det är ju för fasen mitten av augusti nu och då brukar ju myggsäsongen

nästan vara över. Mitt på dagen kommer de blodtörstiga varelserna och ska suga.

Hustrun har varit särskilt plågad, förmodligen för att hon är en så god människa,

själv har jag inte ett enda myggbett som kliar på kroppen, undrar just vad detta

kan bero på. Jag hörde faktiskt av någon att det kunde bero på att jag knaprar

cellgiftstabletter och det kan det ju ligga något i. Har faktiskt försökt att bjussa

Hustrun på några så hon slipper plågas men hon tackade artigt men bestämt nej

till detta erbjudande.

OBS. detta är ingen mygg.

 

 

Nu är det inte bara elände på denna ö, vi har allt roat oss lite också.

I början på månaden var vi till min kusins dotter och hälsade på och inspekterade

deras mycket tjusiga växthus som just hade blivit klart.

   

 

Vi kunde även kolla på den gamla båten de fick av oss för några år sedan som har

fått nytt liv och numera är sandlåda och lekstuga i ett.

 

 

Vi tog också en tur med våra grannar samt Astrid som även hon är en granne

till Grisslehamn och käkade glass på det nyöppnade 686.

   

 

Malin och Sofia med barn var ju här i förra veckan och barnen fiskade ofta från bryggan. Det började med att Ville stod och gastade om att han fått en stor fisk

vilket jag betvivlade, det brukar nämligen bara finnas små mört och abborre om

man har tur. Men när jag tittade lite närmare såg jag att han kämpade ordentligt.

Han hade fått en stor Braxen på kroken som jag fick hjälpa honom med.

Den slet sej tyvärr men vi hann i alla fall plåta den.

     

 

Det blev även en del sjöturer både med lilla och stora båten samt en liten kräftpremiär på onsdagskvällen

       

 

I morgon kommer Sofia och barnen tillbaka och tillbringar de sista semesterdagarna

på paradisön innan jobb och skolor börjar.

   

 

Ha de, vi hörs.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards