Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 18 september 2019

Av Janne - 18 september 2019 12:55

Lågtryck, regn och blåst är vad vår Herre serverar i dag, alltså blir det att sitta

inne och kura tills han har kommit på bättre tankar och vädret blir bättre.

Sedan i går har det kommit 19 mm och mer lär det nog bli innan det är över.

 

 

Här rullar det på som vanligt.

Vår lilla stenläggning under bänken nere vid bryggan har under årens lopp

alltmer börjat likna havets böljande vågor så det var dags att plocka bort

stenen för att lägga om dem. Men till detta behövdes ny sand som jag naturligtvis

inte hade hemma för tillfället. Därför tänkte jag gräva några plintar för att avsluta

vår terrass med en tredje sektion.

 

Där växte en gammal ros som har sina rötter från en statarlänga i Uppland där min fars mormor bodde. Den stod nu i vägen för mitt projekt och behövde flyttas till

en bättre plats. Jag plockade fram spett och spade för ändamålet och förberedde mej på ett hårt arbete då det vimlar av stenar på denna tomt.

Förvåningen blev stor när jag tagit bort det översta jordlagret. Jag grävde ner

ca: 40-50 cm och det enda jag fick upp var fin sand, det var alltså en gammal sjöbotten jag satte spaden i. Detta var ju ett fint kap då denna sand kunde användas

till omläggningen av stenarna vid bryggan.

     

 

Hustrun har som vanligt gjort en enorm insats då hon borstat och målat om brygghus och boden. Hon har även borstat och målat om hela framsidan på vårt hus

medan jag snickrat på terrassen.

     

 

Nu återstår kupan och gaveln som vi får hjälpas åt med då människan är lite

höjdrädd av sej när det gäller att klänga omkring på en vinglig stege.

 

I fredags kväll besökte jag mitt gamla barndomshem där vår granne Kjelle nu huserar.

Vi snackade, fikade och tog en wirre medan mörkret sänkte sej över havet och månen spred ett fint ljus över vattnet, en mycket lyckad kväll alltså.

     

 

Nu får vi hoppas att solen tittar fram snart så vi kan göra klart utomhus innan

det blir vinter och snö.

 

 

Ha de, vi hörs.

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards