Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under oktober 2010

Av Janne - 7 oktober 2010 16:20

I dag inledde jag min andra fasteperiod denna vecka. Det började i tisdags med att jag skulle till labb och ta prover. Kom dit straxt efter åtta men då var det redan fullt i väntrummet, skulle säkert ta en timma innan det var min tur.

Otur alltså, det var bara att vända och fortsätta med jobbet.

I dag gjorde jag ett nytt försök, men pallrade mej dit redan 07,10 med gott resultat. Jag var först på plan. Väntade i tjugo min tills de öppnade. Proverna var tagna på fem min, och för det skulle man vara tvungen att gå hungrig i flera timmar. Skandal tycker jag, det är ju bara att tala om vad man ätit på morgonen. Alltså, man säger bara att man stoppat i sej ”två limpmackor med ost och en balja lut”

så får de dra av det från provsvaren, svårare än så är det ju inte. Men allt ska ju krånglas till så förbenat nu för tiden, bara för ett körkort.

Annat var det förr i tiden.

Jag hörde om en kille som skulle köra upp för ett antal år sedan. Han fick köra två varv runt ett torg, medan besiktningsmannen stod på en trappa och tittade på. Han blev godkänd med en gång, och sedermera en känd rallyförare.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 4 oktober 2010 15:34

Nu har vi tillbringat en skön helg i Tällberg. En otroligt vacker plats i detta avlånga land. Väldigt vackra gårdar, en urtjusig utsikt över Siljan och ett mysigt och trevligt pensionat, med namnet ”Åkerblads”.

Vi fick rummen 64 och 65, trodde att de låg bredvid varandra

men så var inte fallet, de låg över varandra. Så kan det bli ibland.

Vi kom upp på fredag kväll, installerade oss i rummen och fick sedan en god två rätters middag. Lite senare blev det en pingis match mellan Fredde och mej, sedan biljard med oss alla fyra. Hann även med lite vin och snack på rummet innan det var dags för kudden.

Klicka på bilden så blir det större.

Om ni undrar hur man kan få alla bollar att hamna på samma sida,

Be "Fritzi" sätta sej på bordskanten. På bilden står han och skäms.

År det inte en kärrintå som syns på bilden tro.

Lördag morgon serverades en god frukost i matsalen, det är väl det bästa med att vara på hotell. Vi tog en promenad på ”Sjögattu” ner till Siljan, där vi passerade en mängd fina ”Dala gårdar”. Det blev även ett antal besök i olika bodar med hemslöjd och dylikt innan vi avslutade turen med ett besök i ”bagarboden” där vi förtärde kaffe våfflor med sylt och grädde. Jättegott.

En paus i solskenet.

Hade denna kiosk stått någon annanstans hade det varit klotter.

Här försöker man smida medan järnet är kallt. Inte bra.

Kaffe och våfflor, alltid lika gott.

På eftermiddagen blev det en rundvandring i Tällberg, med guide. Mycket intressant att höra om bygdens gårdar och folk. När vi kom tillbaka efter drygt 1,5 tim. blev vi serverade the / kaffe och scones, smakade mycket gott. På kvällen blev det ett skönt bubbelbad och dopp i polen innan det serverades ”skumpa” och jordgubbar på rummet. En gammal tradition som vi införde förra gången vi var ute och reste.

Vid kl: 20,00 serverades en fyra rätters middag. Vi fick vänta väldigt länge på maten, p.g.a mycket gäster sas det, men maten var god och det var väl huvudsaken. Vi blev även underhållna av en skicklig pianist under middagen som hette ”Terry Dollman” en väldigt rolig prick, typ ”Viktor Borge”. Han var bosatt i Tällberg, men turnerade runt om i världen.

Terry Dollman, show pianist and comedian.

Söndagen tillbringade vi på ”Rättviks marknad”. Otroligt stort och mycket folk. Tror nog att hela Dala befolkningen var där. Tog dessutom en promenad på Sveriges längsta insjöbrygga, 628 m.

Ser han inte hård ut, så sej.

Kyrkan ligger fint i Rättvik.

Ute på den konsrgjorda holmen.

Mörkret sänker sej över Siljan, och vi återvände hem.

Nu sitter man här igen och väntar på nästa helg, då kosan styrs mot ”Sunne”.