Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 2 november 2014

Halloween.

Av Janne - 2 november 2014 23:46

Den årliga Halloween festen för barnbarnen gick av stapeln i fredags

hos moster Maria. Själv var jag inte närvarande men mormor var på

plats och hjälpte till. Maria hade som vanlig fixat allt till stor

belåtenhet för alla närvarande. När jag slöt upp på eftermiddagen var

stämningen lite avslagen med en hel hoper trötta ungar.

                   


De hade b.l.a varit ute på en raid och knackat dörr som sig bör

och ropat ” BUS ELLER GODIS” och fått ihop en ansenlig mängd

godis som sedan rättvist fördelades till samtliga inblandade.

Märkligt nog var det ingen som hade svarat ”BUS” och det var väl tur

för det kringflackande sällskapet hade tydligen inte tänkt ut

någon ”plan B”.


Sent på fredagskvällen anlände vi ett kylslaget ”Paradis”.

Det var – 1 grad och frosthalkan på kommandobryggans

trädäck var påtaglig.


Som en kontrast på ”Halloween” firandet på fredagen,

(en gammal tradition som ursprungligen härstammar från Irland)

var det på lördagen ”Alla helgons dag” en svensk högtid då vi firar våra avlidna.

Vi var som många andra på kyrkogården för att tända ett ljus

för våra bortgångna föräldrar och anhöriga.

Jag hämtade även vår båt som hade varit på reparation.

Den är nu konserverad inför vintern, och vår snöslunga står beredd

i boden och skakar av iver att få sätta skovlarna i den första snödrivan.

   


Hustrun har under lördagen strukit gardiner och pysslat inne för att

under söndagen krattat våra gräsmattor och lyckats få ihop ett antal

skottkärror med löv.

 


Vi har även varit ut i skogen för att leta efter svamp. Detta var ingen lätt

uppgift att finna dessa små trattisar bland alla nerfallna löv men

vi fick i alla fall ihop så det räcker till några mackor.

     


Är det sommar eller. Såg tvenne blåklockor i full blom.

 


Nu har jag tre fridagar som jag ska tillbringa på landet med

att försöka vända på dygnet och göra mej redo för tre nattkörningar

till Örebro.


Ha de, vi hörs.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards