Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2016

I hemmets lugna vrå.

Av Janne - 11 augusti 2016 19:46

Nu har vi haft Marias två katter ”Felix” och ”Kråkan” här hela sommaren och detta

har varit mycket trevligt. Dom har härjat omkring och jagat råttor och möss,

legat och sovit på dagarna och varit mycket sociala med mormor och morfar.

Ett antal fästingar har också plockats bort från de små liven, en del pytte små

men också stora som spelkulor men detta hör ju till när de springer fritt i

Guds natur.

Nu har Maria kommit ut för att hämta hem sina katter och det känns nästan lite

vemodigt att inte få ha dem liggandes i knät på kvällarna.

 


Men nu är det inte helt utan komplikationer att ha två jägare inneboende på landet.

Särskilt Kråkan har stolt visat upp sina byten och dessvärre gjort det inomhus.

I dag när jag var ner till affären i Grisslan fick jag ett samtal där jag hörde en

hysterisk kvinnas röst. Det var lilla Hustrun som skrek att jag skyndsamt skulle

förpassa mej hem då det var en mus i vår veranda.

Det var alltså lilla Kråkan som ville visa upp sitt senaste byte för mormor och när

kvinnan i fråga skulle fösa ut katten lämnade hon sitt byte kvar i verandan.

När jag hastat hem möttes jag av Hustruns barrikadering i hallen.

Hon hade följt Kajsa Vargs måtto och tagit vad man haver.

Resultatet var en hängmatta en tavla och en tidskrift om Väddöbyggden.

 



Den lilla vettskrämda musen i fråga satt inklämd i ett hörn under vårt skoställ för att

undkomma faran.

 


 


Nu gällde det att få fatt på jägaren och när hon uppenbarade sej på verandan lyfte jag in vederbörande för att denne skulle lösa problemet och försvinna ut med sin fångst.

Men icke, hon var helt ointresserad av musen och lag sej bara ner för att bli kliad.

Nu var goda råd dyra, men av en händelse fick jag syn på den gamla trotjänaren

Felix som låg på soffan utanför och sov helt omedveten av uppståndelsen.

 


Jag lyfte in gammelkatten och ställde ner honom framför musen och efter en stund

när han gnuggat sömnen ur ögonen gick han fram och tog musen och gick ut.

 


Eter måltiden kom han in för att skölja ner det hela med lite vatten.

Slutet gott allting gott.


Ha de, vi hörs.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards