Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 5 september 2016

Resfeber?

Av Janne - 5 september 2016 20:05

Nej ännu har inte någon ångest infunnit sej beträffande flygtransporten till

Mallaga, men om fyra dagar sticker vi iväg på en liten höstsemester.

De ska bli såå skönt med lite sol och värme som lilla Hustrun uttrycker det

och jag är nog benägen att hålla med kvinnan i fråga.


Här i paradiset har det varit lite halvdant med sol och värme den senaste tiden,

i lördags lovade de mycket regn men hela dagen gick och det ända som kom

var några droppar så på eftermiddagen plockade jag fram min födelsedagspresent

som jag fick förra helgen. Det var en ”Rök”, och eftersom jag under många år har sagt

att jag skulle bygga en själv nere vid bryggan men inte fått ”tummen ur” som det heter,

tyckte vår avkomma att det var dags att de köpte en färdig istället.

 


Nu var det alltså premier, jag monterade ihop hela skapelsen och laddade den med

briketter, rökspån hade inhandlats dagen innan så nu var det bara att läsa instruktionen

för att få en härlig måltid till kvällen.

Nu har jag förstått att detta inte kan lyckas första gången framförallt bör vädergudarna

hålla sej i schack. När jag fått fyr i röken och lagt på det gott doftande spånet öppnade sej

himlavalvet. Fy helvete vad det började regna och blixtra. Fort som fasen vevades parasollet

upp och röken placerades under densamme. Själv fick jag placera mej så nära röken som

möjligt för att inte bli helt dränkt.

 


På det nedersta gallret placerade jag först frysta räkor och en stund senare lades en Brie

på det översta gallret. Denna var indränkt i honung och någon sorts krydda som Hustrun

iordningställt. När röken skingrats och briketterna brunnit ut ansåg jag att det hela var klart.

Senare vid provsmakningen visade det sej att näst efter räkorna hade jag själv blivit mest rökt.

Räkorna var torra, själv luktade jag som en sämre ”Kolmila” och osten hade utan tvekan

kunnat vara kvar i röken en stund till ifall briketterna inte tagit slut.

Men skam den som ger sej snart skall det provas igen och då skall det laddas upp med

mera briketter och himlen ska vara blå.


Ha de, vi hörs.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards