Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under november 2009

Av Janne - 23 november 2009 13:04

Efter 14-dagar i koma har datorn återuppstått. Gud ske pris. Själv känns det som jag är kommen från yngre stenåldern när det uppstår sådana här problem, och vill plocka fram en skruvmejsel för att öppna och titta vad det är som är trasigt. Men mitt sunda förnuft ( Hustrun alltså ) sa att vi skulle konsultera Eddie i stället, och så blev det. Nu är den som synes lagad igen. Tack snälla Eddie.


I helgen har vi varit bortresta, och har bott på Ikea. Ett alldeles ypperligt ställe om man vill få trötta ben och trängas med en massa svettiga människor. Vi åkte iväg i lördags när solen började gå upp, och återvände när den började gå ned. Det var ju bra, så slapp man irritera sej på den också. Vi kom hem med en massa platta paket som vi delade upp i två högar. Den första högen började vi montera ganska omgående, den andra är sådant som ska bytas, felköp helt enkelt. Den resan gjorde vi igår, men för att variera oss lite åkte vi till Barkarby. Hustrun tog hand om reklamationerna och jag för att anskaffa nya platta paket. Halva tiden stod jag i kö vid köksavdelningen. Där var en glad och uppsluppen stämning, med en massa svettiga människor som sprang omkring och var irriterade för att de missat sitt nummer, och skulle försöka att tränga sej in någon annan stans. När vi så småningom kom hem upptäckte vi att jag måste åka tillbaka och byta paket i dag också. Och f-n vet vad jag gör i morgon efter jobbet.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 14 november 2009 17:20


Har lyckats lura av Eddie datorn en stund, för att göra ett inlägg. Känner mej lite ringrostig nu, men hoppas att det går bra. Vi är alltså på landet för närvarande, här är det ett gruvligt väder. Det är mörkt, som att titta en sotare i arslet, regn och kraftig blåst. Men vi sitter inomhus i goa värmen och har det relativt bra. I dag har det varit båtupptagning. Var in och bokade en trailer på macken hos Jonas i går när vi kom ut. Var ner till bryggan i går kväll och upptäckte att det var extremt lågt vatten. Så lågt att båten nästan hängde i förtöjningen. Ringde upp till Hans och Ann- Mari och frågade om jag fick låna traktorn, är det lågt vattenstånd fastnar man med bilen nämligen,

och det gick ju bra, snälla människor det där. Nolle och jag skulle köra över båten till sjöbodarna, men det gick väl inte helt smärtfrit. Byltade på oss kläder, för det blåste rätt kallt. Gick ner till bryggan för att sätta på oss västarna. Tog fram Nolles väst och hjälpte till att sätta på den. Han började genast att klaga, Kunde inte andas påstod han. Upptäckte då att han plötsligt fått en getingmidja. I somras var det ju varmare och han hade mindre kläder på sej, så det var bara att utöka spännet några dm. Hoppade sedan ner i båten för att dra igång snurran, pumpade in soppa och började dra, drog säkert förtio gånger utan att snurrdjäv... gick igång. Kände mej ganska matt faktiskt. Det var bara att ta till årorna om vi skulle hinna. Hade hyrt trailern mellan 11-14. Efter cirka tre årtag knäcktes den ena åran. Mycket irriterande! Fick byta åra och ha den friska åran på läsidan. Efter nästan en halvtimma var vi framme.

Eddie hämtade oss, och sedan åkte Nolle och jag in och hämtade trailern. Restan av upptagningen gick bra. Och båten står nu upp pallad på bockar. I morgon ska klyvsågen bäras in, och vv-beredaren skall tömmas i sjöboden.

Nu är det bara att hoppas på att den där förebenade skivan skall komma snart så jag får igång min dator, så det blir lite bilder också. Nu får jag önska er alla en god natt, och sov gott.

Av Janne - 9 november 2009 20:40

Det har inte burit sig bättre än att jag har blivit med datorkrash!


Därav så kommer bloggen att ligga nere under de dagar som det tar för återställningskivan att anlända!




Men misströsta ej! Skjutjärnsbloggaren (Jan-Erik Funmark) kommer inom kort att återvända till bloggsfären med en rykande färsk dator.


Tills dess kolla in dessa:

www.sofielund.bloggagratis.se

www.eddiemannen.bloggagratis.se

http://web.me.com/danne.strom/Webbplats/Dagbok/Dagbok.html


Av Janne - 5 november 2009 15:58

Nu har Affe och jag varit ut en runda. Kan säga att vi var dyngsura båda två när vi kom in. Affe fick duscha av sej lite, för det fastnar rätt mycket sand i pälsen när det är sådant här väder. Själv fick jag sätta kläderna på tork.

I dag var jag och hämtade två däck med tillhörande slangar till cementblandaren. Så nu blir det däckbyte i nästa vecka. Då kan jag ta den ut till landet nästa helg. Ska inte pumpa däcken så hårt denna gång. 


Nu blir det lite städning innan Hustrun kommer hem. Tänk vad glad hon ska bli. Vi ska även åka och handla lite till helgen, för i morgon blir det hämtning av barnbarnen. Ska byta bil med Maria i kväll så man slipper att flytta barnstolar. Det är viktigt det där. Annat var det när våra egna var små. Då rumlade de runt i baksätet alla tre utan vare sej stolar eller bälte. Tänk när Miklos tog med sej alla barnen på gatan i sin lilla bubbla och brände in till stan för att hämta Gunnel vid jobbet. Det skulle vara nu det. Då fick nog den lille Ungraren krypa in i finkan för vårdslöshet i trafik. Men å andra sidan var det inte så vanligt med barnstolar då.

Ha en god kväll, vi hörs.

Av Janne - 5 november 2009 12:52

I går kom Hustrun hem lite tidigare. Hämtade henne redan kl: 16,30. Kors i taket, en hel halvtimma tidigare. Tyckte när vi åkte hem att det var något oljud i bilen, men det visade sej att det var Hustrun som hade en mullrande huvudvärk. Hon gick i alla fall med på att åka och titta på en ny kyl/ frys som vi eventuellt ska köpa. Det är nog bäst att byta ut det vi har medan de fortfarande fungerar, så inte maten blir förstörd. De har nämligen över tjugo år på nacken.

Ska hämta den nästa vecka när barnbarnen har varit här. Det är väl risk för att det blir för rörigt annars. ( Börjar känna mej som svärfar).


I dag är det ett underbart väder, snöglopp så långt ögat når. Till och med Affe tyckte att det var lite för blött. Nyss satt han och skällde inne i sovrummet. Ett lite annorlunda skall tyckte jag. Gick in och kollade. Då satt han på Hustruns säng och tittade mot sängbordet och såg väldigt ivrig ut. Där låg nämligen en grissvans som han fick i går kväll. Men det blev ett maniskt tuggande på det i sängarna så Hustrun tog bort det och lade det på sitt sängbord så hon kunde sova. Hade alltså fått vittring på det igen. Så nu är det ett maniskt tuggande i soffan, tills han ska gömma det någon stans. Grisöron och svansar kan man hitta lite var stans här i huset, där man minst anar. Har hänt att man vaknat på natten och känt något vasst under kudden, och när man tittat efter har det varit ett gammalt grisöra eller ett tuggben.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 4 november 2009 13:00

Tänkte jag i dag när inte min privata telefon fungerade heller. Har chefen varit inne och fingrat på mitt privata abonnemang också. Då tar det hus i helvetet, kan jag säga.

Men sedan hörde jag på radion att det var störningar på tele 2 nätet. Så jag får väl be om ursäkt för den tanken.


I dag tänkte vi åka och hälsa på svärfar igen, men han tackade nej till besök även den här gången. Det är ju mycket nu, för honom. Hemtjänsten skulle komma och göra något hemma hos honom nu på förmiddagen, och sedan skulle de handla till honom på eftermiddagen och då kör det liksom ihop sej. Det är inte lätt att bli gammal.


För övrigt så är det lugnt, men kallt. Såg faktiskt några snöflingor som dansade ner, så vintern är nog inte så långt borta. Skulle vara härligt med en ordentlig vinter i år. Det var ju ett antal år sen sist. Tänk när det håller sej runt en 5 – 6 grader hela tiden och det finns gott om snö, och isarna lägger sej. Snacka om en härlig årstid då. Sist jag kommer ihåg att det var så var anno 1994, på vintern var det vist, tror jag. Hela Ålandshav var fruset, och man åkte skridskor från Svartklubben ner till Grisslehamn. Hustrun och jag plus yngsta dottern var ut några dagar till landet, och tog en promenad ut till Fyggstan och tittade på isgrottor som hade bildats av det frusna vattnet.

Det är en upplevelse som jag gärna skulle vilja visa mina barnbarn.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 3 november 2009 12:53

Ja tänk vad veckorna går, nu är det redan tisdag. Och riktigt skapligt väder är det också. Det regnar ju i alla fall inte. Undrade vad det var för något på himlen nu på förmiddagen. Det var solen som kom fram och lyste jätte starkt. Men den ångra sej vist och kröp in i molnen igen efter en liten stund. Kanske tyckte att det såg för ruggigt ut. Men nu lyser den fint igen.


I helgen ska vi vara hemma i vårt lilla hem. Alltså ingen lägervistelse. Från fredag till lördag ska vi ta hand om fyra av våra sex barnbarn. Här kommer det alltså att bli ett liv och ett kiv.

Nä det blir nog inte så farligt med det. Det brukar gå jättebra när de är här. Deras föräldrar ska nämligen ut och svira lite på fredag kväll så då ställer vi upp. Ska bli riktigt roligt faktiskt.

Sedan på lördag kväll då blir det Hustruns och min tur. Då går den årliga Grann middagen av stapeln med god mat och en massa snack och skratt mellan tuggorna.


Vi är nämligen fem familjer som bodde grannar i mitten av sjutti talet som brukar träffas varje höst. Det är riktigt trevligt att sitta och snacka bort några timmar så där ibland i gamla vänners lag. Vi hade faktiskt ganska kul när vi bodde grannar. Hade barn i ungefär samma ålder, och vi gjorde utflykter tillsammans. Grillade tillsammans och tog en fika vid sandlådan när det passade, och sist men inte minst så kunde vi passa varandras barn och även säga åt barnen om de gjorde något tokigt, utan att bli polisanmäld av deras föräldrar.

De kallar jag grannsamverkan.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 2 november 2009 21:05

Hustrun har kommit och gott. Ut med Affe alltså. Själv håller jag på att koka ett grishjärta, till middag. Mums tycker Alfonz. Själva ska vi ha lite småplock till middag.

I torsdags hade vi också lite småplock. Jag skulle ju åka till landet och Hustrun skulle vara hemma. Därför tänkte vi att vi skulle fira vår lilla skilsmässa med lite gott. Vilken katastrof det blev. Hade bl.a köpt en krabba som vi skulle dela på. Fick nämligen krabba hos min kusin Karl för många år sedan, och det var supergott. Men gott var inte rätta ordet till det här missfostret. Torrt och eländigt. Sedan hade vi köpt marinerade champinjoner som smakade apa. Marinerad vitlök som var sådär. Lite kräftröra som smakade salt. Ja det ända som var gott var murkelpaten. Därför tänkte vi göra om det i dag, men med lite andra ingredienser. Om någon trodde att det skulle ingå grishjärta i det så har ni fel. Hjärtat är bara till Affe. Nej det blir bara lite enkelt som Murkelpate lite lax, skinka, köttbullar med rödbetssallad, bröd och lite gott att dricka. Tror säkert att det blir mycket godare än sist.

God natt och sov gott.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards