Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 24 juli 2009

Av Janne - 24 juli 2009 22:55

Nu är backventilen på plats. Det gick riktigt bra, tack vare min kusin Karl och bloggar Fredrik. Det var väldigt bra att de var här, för jag skulle inte kunnat fixat det själv. Det var ju det att både  lyfta, skruva och hålla i slangen samtidigt som skapade problem. Men allt gick som sagt var mycket bra. När vi satte igång pumpen så sprutade det vatten tillbaka ner i brunnen, som planerat. Var sedan in och kollade vattnet som kom ur kranen, och det varken luktade eller smakade konstigt. Jag är helnöjd med detta resultat, så nu kanske hustrun inte behöver köpa flaskvatten mera. Här kommer lite bilder från dagens övningar.

God natt, och sov gott.

Detta är inte någon jordgubbsförsäljning.


 Operationsbordet är dukat.


Är det nått fölk där nere.


Pumpen är upphissad.


Den nya backventilen.


Uppdraget utfört.


Wilda tittar nyfiket på.

Av Janne - 24 juli 2009 09:50

Som ni kanske har hört så luktar även vårat vatten ”umpa”. Det är ”Metangas” som bildas i brunnshålet. Detta innebär som sagt var att det luktar skit om vattnet när man spolar i kranen.

Hustrun har faktiskt påpekat detta vid ett flertal tillfällen under årens lopp, och vill inte dricka det så gärna. Det har gått bra om man fyller en tillbringare med vatten och ställer det i kylen en stund. Då blir det luftat och lukten försvinner. Men nu på sommaren är det lite andra varor som har högre prioritet i kylen, och då får vattnet vika hädan.

 

I måndags var hustrun och jag bjudna till Ekelunda gård, på en lite finare tillställning. Det serverades goda ostar, med tillbehör. ( Som jag nämnt lite tidigare i mina inlägg). Då kom vattnet upp på tapeten, Ja bokstavligt talat alltså.

 

Min omtänksamme käre kusin och hans gemål, var lite senare i veckan och hälsade på sin dotter och svärson i deras trevliga hem i Åkersberga. Där kom ämnet upp igen. Och som en tillfällighet råkade svärsonen Håkan, ( en alldeles förträffligt snäll människa)besitta alla verktyg och delar för detta göromål. ( Han råkar vara rörmokare den jäveln).Sagt och gjort. Min käre kusin lånade hem verktygen som erfordras vid detta ingrepp

Och i dag är det den stora dagen då detta ska åtgärdas.

Återkommer lite senare med lite bilder från ingreppet.

Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards