Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 6 september 2010

Av Janne - 6 september 2010 21:42

Jag måste ju säga att det finns en tjusning med bastubad, men det är väl inte själva bastandet som är det optimala, utan allt runt omkring. Att tända brasan och se till att det brinner, man sitter i brygghuset och väntar med tända stearinljus, lägger in en laddning ved lite då och då och ser hur graderna stiger. Så är det då dags att krypa in i värmen 75-80 grader. Man sitter tills man blir riktigt varm, sedan ut för att ta sej ett dopp.


Sista helgen på semestern bastade jag både fredag och lördag, och när jag gick ut på bryggan för att doppa mej möttes jag av ett fantastiskt månsken som speglade sej i vattnet, mycket härligt.

Och i lördags när Sofia, Danne och jag bastade, gick jag ut på bryggan, klättrade ner för stegen, kastade mej baklänges ut i vattnet, och när jag låg där tittade jag upp och såg en fantastisk stjärnhimmel. Man känner sej rätt liten där i vattnet, med mörkret och den fantastiska stjärnhimlen över sej. Detta är förmodligen livskvalité.


För övrigt har helgen flutit på som vanligt. Vi provade vår nya vedklyv, en fantastisk skapelse. Så lätt det var att klyva veden. Har redan fyllt vedboden till en fjärdedel och upptäckt att den är för liten. Vi hann också med en skön båttur runt ön. På lördagen bjöd Sofia och Danne på tårta till eftermiddagskaffet och en mycket god middag på kvällen, tack så mycket.

Hustrun har klippt alla gräsmattor och rensat i landen, för vilken gång i ordningen denna sommar vet jag inte. Hon har även röjt ut i bastuduschen och städat av ordentligt i brygghuset.

Jag har kört upp den sista veden till vedklyven. Märkt ut tomtgränsen för fyllnadsmassorna och Danne har hjälpt mej att släpa ut markduk för fyllningen. Massorna kommer endera veckan. Återkommer nog till det.


Nu är det bara att knega på en vecka till, sedan blir det att återvända till paradiset, lägga sej i en solstol och slappa.

Lite bilder.


  

  

Lite mysbelysning i väntan på bastubadet.

 

  

Mormor fick hjälp av Ella och Ville med klyvningen.

 

  

Klara för båtturen. Ja, ja men Mormors väst ligger i båten.

 

  

Skönt att sitta i ruffen.

 

  

Lillskepparn håller utkik.

 

  

Lite lunch på kommandobryggan smakar alltid bra.

 

  

Så börjar kneget igen.

 

  

Paradiset från sjösidan.

 

God natt, och sov gott.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards