Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 19 april 2012

Av Janne - 19 april 2012 11:54

För någon månad sedan bestämde Hustrun och jag att vi skulle sälja Skodan och

köpa en nyare bil. Jag skulle bara beställa en låscylinder till förardörren, och den

kunde jag byta själv så det var inga problem.

Efter någon dag börjar ”epc” lampan att lysa, kollade i boken och det betydde en störning i elsystemet.

Efter ytterligare några dagar börjar motorn läcka vatten, ”abs” lampan började lysa och en påminnelse
om service visade sej. Och det var naturligtvis en stor service med kamremsbyte och vattenpumpsbyte,

ingen billig reparation alltså.


Ja ja, man fick väl pruta på priset. Veckan innan påsk var jag hemma för min axel

och kom på att det kanske blir lättare att sälja om skiten är besiktad.

Ringde Bilprovningen på tisdagsmorgonen kl, 8,00 och fick en tid 9,15 i Väsby.

Detta var ju kanon, turen hade kanske vänt.

När de kollade bromsarna, vad händer då. Jo de spräcker ett bromsrör

Detta innebar körförbud och bärgning från platsen, Grattis.

Dividerade en stund med besiktningsmannen om att köra själv de fem hundra meterna till
verkstaden men det var nobben, den skulle bärgas från platsen.

Efter en stund säger besiktningsmannen, jag går in nu, sedan får du göra som du vill.

Snabbt som ögat kastar jag mej in i bilen, startar och kör iväg. Noll fotbroms men handbromsen

dög ju bra.


Anlände den första verkstaden, där var det nobben om ett akut ingripande.

Åkte raskt till den andra. Kom in i en mörk lokal, två killar med ”bombarjackor” och

nerdragna luvor satt på kontoret. Fick för ett ögonblick en bild av ryska maffian i

skallen och tittade mej omkring om det stod något maskingevär i hörnet, men jag såg inget.

Killarna gjorde ingen notis om att jag stod i dörren och till sist säger jag hej.

Den ena av killarna tittade upp och undrade vad jag ville.

Berättade hela storyn om att jag skulle sälja bilen och alla fel inklusive tragedin med besiktningen.

Vist kan vi byta röret sa han. Det kostar tusen kronor.

Jaha  vad har man för val.

Sedan frågade han vad jag skulle ha för bilen.

Kom med ut och kolla svarade jag.

Han bjöd ett pris, mitt lägsta pris som jag hade tänkt.

Nä svarade jag och höjde med tre tusen.

Jag kan inte sälja den förrän om två veckor när jag har fått den andra bilen.

Vi gör så här säger han plötsligt.

Han gav ett nytt bud, tusen under mitt sista bud. Jag tar bilen som den är, lagar bromsröret

direkt och du får ha bilen tills du hämtar den andra.

Ja vad fasen skulle man säga om det, det var bara att säga ok.

Sa sedan att jag skulle gå över till dottern och låna hennes bil för vi skulle till banken på
eftermiddagen.

Ta min ”V70” så länge sa han, jag ringer när skodan är klar.

Efter 1,5 tim ringde telefonen. Bilen är klar för hämtning säger killen.

Bra tänker jag, då hinner jag besiktiga den idag också.

När jag kommer ner är bilen redan besiktigad och han har även lagat bromsljuset.

Igår gjorde vi upp affären och jag är tacksam för att inget mer hände med bilen innan målgång.

Idag skall jag hämta den anda bilen, fortsättning följer alltså.


Tre timmar kvar.

Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards