Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under maj 2012

Av Janne - 11 maj 2012 15:56

Ja då går vi mot helg igen och jag hoppas att jag får ledigt nästa vecka.

Besked kommer per telefon redan på Onsdag hoppas jag och det är ju bra

för planeringen.


I går var jag till ”Byggmax” för att inhandla en burk träolja.

Slut kommer in i morgon, sa en yngling i kassan.

Idag var jag till ”Byggmax för att inhandla en burk träolja.

Varan har utgått, säger en annan yngling i kassan.

Hej och hå, det kunde ju dom sagt i går så har jag hunnit åka till ett annat ställe.


I dag var jag till en färgbutik för att inhandla vattenbaserad träolja.

Det stod en trave innanför dörren. På en skylt ovanför stod det 280:-

Straxt under stod det ”sommarpris” 199:-

Det kom fram en ung tämligen trött tjej med målarbyxor och jag frågade om priset var 199.

Efter en lång granskning kom ett ja.

Frågade också om man kunde använda detta till ”tryckimpat” virke.

Det vet jag inte svarade hon.

Ja ha, tänkte jag det var ju ett givande svar.

Efter en stund ropade hennes kollegor från ett fika bord i hörnet av lokalen och frågade

vad det var för olja jag menade. Jag höll upp burken och det visade sej att det var ok.

Vi gick till kassan och jag påpekade att jag ville ha HSB rabatten, bor i terrasshusen här uppe.

Har du något medlemskort då, frågade expediten.

Nej tyvärr svarade jag, det brukar gå bra ändå för jag kände en tjej som jobbade här förut.

Nej jag måste ha ett kort sa expediten bryskt.

Jag känner igen den där mannen sa en av hennes kollegor, det är ok.

Ja då så sa expediten det blir 199:-

Men rabatten då frågade jag.

Svaret kom snabbt, det är ingen rabatt på sommarpriserna.


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 10 maj 2012 15:26

Nu har jag övertagit Hustruns krämpor, symtomen uppdagades i går förmiddag,

vänster öga började svida och det tårades hela tiden.

På kvällen blev det konstaterat, ögoninflammation i båda ”jacken” och hur kul är det.

Blev tvungen att konsultera min egen lilla ”husläkare” när det gäller svåra åkommor,

alltså Hustrun. Hon började genast sin behandling med att spruta in en gulfärgad

vätska i båda ”syngluggarna” sedan var det bara att sova på saken.


Kl. 02,00 var det dags att vakna, blåsan sprängfylld. Studsade upp ur bingen,

snavade både över det ena och andra p.g.a att ögonlocken inte gick att öppna.

Fick blöta ögonfransarna som hade trasslat ihop sej, sedan blev jag klarsynt igen.

Idag mår jag bättre, måste ha varit ”ögoninflammation light” jag drabbats av.

Jag tycker även att synen är bättre, kanske beror på mina vattniga ögon för tillfället,

i vanliga fall är man ju torr även i ögonen.


 



Ha de, vi hörs.




Av Janne - 7 maj 2012 18:55

Lördagen började med en skön sovmorgon samt en god frukost. Sedan begav vi oss

ut på en liten shoppingrunda till Älmsta. Först besökte vi Väddö Möbler, ett ställe där

Hustrun gillar att gå omkring och få inspiration och naturligtvis även handla.

Själv brukar jag sitta kvar i bilen men denna gång följde jag med in.


 


Väl inne i butiken stöter jag ihop med två äldre damer. Det visade sej vara två

lekkamrater till undertecknad. Deras föräldrar hyrde en stuga av mina föräldrar för en

väldigt massa år sedan. Vi var alla i ungefär samma ålder och hade fantastiskt roligt alla

de somrar de hyrde där. Kommer ihåg att vi brukade bada väldigt mycket och satt även och

paddlade på gummimadrasser och hade riktiga sjöslag. 

Om det var dåligt väder någon dag paddlade vi in under sjöboden och läste serietidningar.

Det var tider de.


Det blev även ett besök på ICA för att inhandla 8 säckar jord. Nu är vi uppe i 24 säckar

och fan vet om det kommer att räcka. Den förbenade jorden försvinner ju varje år och

ingen tycks ju veta vart den tar vägen. Hustrun har också murat mur, alltså
fyllt i alla sprickor mellan stenarna för att försöka hålla de små reptilerna borta vilket
inte tycks hjälpa. Även sådden är klar om hon inte hittar på något mera.


 


 


 


 


 


Grillspett till middag och en "Wirre" till grillmästaren.

     

 

Ett fint månsken på kvällen.

 


Söndag.

Ägnade en liten stund åt att plocka ”Alkottar ” på gräsmattan vid sjön för att strö den

längs med tomtgränsen, förhoppningsvis kommer det att växa en häck där om några år.

Har även grävt en grop åt andra, men föll inte själv däri som tur var.

Det skall nämligen vara en behållare i gropen, en så kallad ”Ejektortank” till våra gäster

som skall bebo ”Brygghuset” så de slipper pinka i vassen.


     


 


        


Hemfärd. Kom precis till första broöppningen i Älmsta .

 


Ballongfarare över Bollstanäs.

 


 


Ha de, vi hörs.




Av Janne - 4 maj 2012 11:39

Ja i går hade vi fredagsmys på en torsdag, hamburgare till middag sedan en XXL pack

med ”Pringles” och ostbågar framför tv,n.

Barnen såg något trötta ut vid läggdags.

Men i morse när det var sovmorgon var de pigga de små liven, vaknade redan före sju.

På eftermiddagen kommer deras föräldrar hem så då hoppas vi kunna lämna tillbaka

barnen i oskadat skick.


 



Ha de, vi hörs.

Av Janne - 2 maj 2012 12:29

Ytterligare två fina helgdagar har passerat och nu är det jobbardagar igen,

men bara tre stycken, tack och lov. Solen strålade så fint på Hustruns dag och jag

måste säga att hon blir vackrare och vackrare för var dag,

 svullnaden har gett med sej och den röda lystern i hennes ögon börjar avta.

Med andra ord ser hon ganska normal ut igen.

Vi firade med kaffe och tårta innan Malin och barnen åkte hem,

sedan åkte hustrun och jag upp till ”Kröns” för att sondera blomsterlagret inför sommarens inköp.
Men det blir nog till att vänta med planteringen några veckor för natten till måndagen bjöd 

på frost, - 2,2 grader tidigt på morgonen.

Passade även på att våldgästa Herr och Fru Lundqvist och inspektera deras ”Paradis” när

vi ändå var i närheten.


 


   


 



Kvällen ägnades till bastubad, tempen i havet hade stigit till det kvalmiga 7 grader.

Efter vårat bad serverades det födelsedagsmiddag nämligen rester från helgen.

Det var enkelt och gott och det bästa tyckte Hustrun var att slippa stå vid spisen.

När skymningen började falla ordnades en liten ”majbrasa” på bryggan mycket bekvämt

och vackert att sitta och titta på elden samtidigt som det var full konsert ute i havet med

alla sjöfåglar.


 


 


 


 


Söndagen ägnade jag till att bottenslipa båtarna, nu är det målning som gäller till

nästkommande helg. Hustrun påtade i sina rabatter och det blev även debut för gräsklipparen,

gräset har växt oerhört mycket dessa soliga dagar.

En ny hyresgäst har vi också fått. Det är en Ekorre som förmodligen

har flyttat in på ”Brygghusvinden”. Ett hål har rivits upp på insektsnätet och vi har sett

den lilla ”Korren” sprungit som ett skållat troll fram och tillbaka på väggen.

Hustrun var riktigt orolig att det skulle bli grillade Ekorrungar när vi bastade.


 


 


 


 


 


   


Denna vecka har vi två av barnbarnen på besök, de kom i går kväll och stannar till fredag.

Noel fick alltså åka Lastbil till skolan nu på morgonen och Juni fick följa med Mormor till

jobbet, en inte alltför behaglig resa. För det första så var det jobbigt att sitta på tåget så

länge, en knapp halvtimma, och sedan gå den långa vägen över till Riddarholmen.( 10 min.)

Hon gjorde av med alldeles för mycket energi påstod hon.

Men inget ont som inte har något gott med sej, då kanske hon inte pladdrar så mycket i kväll.


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards