Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under september 2010

Av Janne - 19 september 2010 17:40

Söndag kväll och man sitter här med lilla wirren och myser. Alltid trevligt att slippa åka hem och jobba. Även denna dag har gått i arbetets tecken. Hustrun har tvättat alla fönster i brist på bättre göromål. Hon har ju alltid varit mån om att se bra ut. Själv har jag tillbringat större delen av dagen i duschen, har ju alltid varit mån om att hålla skiten ifrån mej. Men i detta fall får jag nog tvaga mej lite extra i kväll. Har nämligen gjutit golvet i duschen, och det kan jag säga att det är inte min grej. Tur att man har en hög stress tröskel. Ser med bävan fram emot att kolla resultatet i morgon.


Kvällen ska vi tillbringa med att kolla resultatet av röstningen, vi är ju båda mycket engagerade i alla typer av politiska ting. Eller så blir det en film i stället. Men först blir det en god middag. Jag förstår att nyfikenheten är stor, men detta håller vi för oss själva, och gott ska det bli kan jag försäkra.


Kan för övrigt meddela att Hustrun har fått en fästig till. Nu är det Ville och Mormor som leder fästingligan. Men jag hade tyvärr inte någon ”guldpeng” så hon fick hålla till godo med två silverpenningar i stället.


I morgon blir det det årligt förekommande höstfikat för grannen och kusinen med make. Det ska bli trevligt att snacka bort en stund med dem, och höra lite vad som hänt på bygden sedan sist vi träffades.


Ha de så gott, vi hörs i morgon.

Av Janne - 18 september 2010 19:06

I dag har det jobbats. Hustrun har flängt omkring och fixat alla rabatter, plockat pinnar och rensat grusgången. Själv har jag gjort taket klart, kvistlackat och gjort första strykningen. Sedan har gräset blivit klippt. När jag var klar med gräset och Hustrun med grusgången kom regnet. Det var bara att rusa in och börja med maten. Och jag kan säga att det var en sjuhelvetes skur, det till och med lät om den.


Maten vi förtär i dag går i ”havets tecken”. Till lunch blev det inlagd strömningsflundra, inköpt på ”percys”. Den inläggningen är helt suverän, påminner faktiskt om min mors inläggning.

Till middag äter vi skagenröra, och till huvudrätt ädelost gratinerad lax med potmos. Som efterrätt blir det ett skönt bastubad.


  

Snyggt jobbat eller hur?

 

  

  

Mycket blomster är det.

 

  

Det gäller att ha en bekväm ställning när man jobbar.

 

  

Nyklippt gräsmatta.

 

  

Några blommor fick göra oss sällskap här inne.

 

  

I väntan på maten.

 

God natt och sov gott.

Av Janne - 18 september 2010 11:23

Det har ju varit rätt fint i veckan, och jag har kollat vädret varje dag och det har sett fint ut. Men i går vid femtiden, straxt innan jag skulle hämta Hustrun vid tåget brakade det lös. Regnet stod som spön i backen och det blåste nästan orkanvindar. Då började man undra om någon hade skvallrat till vår ”herre” att vi skulle gå på semester. Det var ju lika dant i somras, att vädret slog om på fredagen när vi skulle få ledigt. Men det är väl smällar man får ta.


I dag ser det skapligt ut, fast det är mycket moln. Havet ligger som en spegel och det är väldigt tyst, som en skön stilla höstmorgon alltså. Man kan se en och annan båt som åker förbi. Är förmodligen de sista optimisterna som inte har gett upp tanken på att de kanske kan få en firre.


Vi vaknade straxt efter kl: 08,30. Vi tog det lugnt och åt frukost. Jag har nu varit upp till ”Tomta” och införskaffat en stockpanel bräda som skall sättas upp i dusch taket, sedan blir det målning. Passade på att besöka bagarboden också för att köpa två färska wienerbröd till förmiddags fikat.

Hustrun är redan på språng för att rensa rabatterna, så det är väl bara för mej att masa sej ner till ”brygghuset” och börja spika.




  

En vacker syn från frukostbordet.

 

  

Blommorna står sej ännu.

 

  

Änglatrumpeten har nu äntligen slagit ut sina stora klockor.

 

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 15 september 2010 17:17

Nu håller jag på att planera inköpen för nästa vecka, och det blir ”durt tycker stämman”. Ingenting är ju gratis, som ni vet. I dag har jag varit och inhandlat rödfärg, samt snickarens bästa vän ”latexfog och våtrums cellikon. Har även varit till ”Kakeldags” och köpt fuktspärr, remsa och primer, och där var det inte svårt att hålla sej för skratt, fast det blev väldigt billit. Det tyckte i alla fall säljaren. Men han slapp ju betala.


Nu ska jag sätta mej och gå igenom alla rör och kopplingar som jag behöver, och det lär ju inte vara gratis det heller. Men hur som helst så blir det skönt när allt är på plats och fungerar som det ska. Om två dagar åker vi ju ut till ”arbetslägret”, och då är det bra om allt är med så man slipper köpa så mycket där ute, lär ju inte vara billigare där.


Vädret skall faktiskt bli bra i början på nästa vecka sägs det, om man nu kan lita på ”Yr vädret”. De har ju en viss förkärlek för att ändra sina prognoser lite då och då, så man kan ju aldrig vara säker. Men den som lever får se, som man säger.


Ha de, vi hörs.


Av Janne - 12 september 2010 21:23

Det gäller vädret alltså, för i dag har det varit betydligt behagligare. Visserligen mest mulet men regnet har hållit sej borta, och värmen behaglig, ca: 19-20 grader. Lunchen i dag fixade Malin med den äran. När jag kom in kände jag den ljuvliga doften av stekt korv, för det är ju alltid gott. Men när jag kom in i köket stod en stor härlig smörgåstårta på bordet. Snacka om överraskning, Det var Wilda och Alma som skulle äta korven.

 Nu har jag hunnit med nästan allt som jag skulle ha gjort i går. Satt upp gipsen som fattades i brygghuset, spikat upp taket i duschen, så när som på två brädor som måste införskaffas till nästa helg. Eldosa i taket för belysning är uppsatt och strömmen kopplad, golvbrunnen på plats, ventilation från bastun nästan klar. Har dessutom klippt gräsmattorna över allt, även vid ”annexet”. Lite svettigt blev det, men ett snabbt dopp efteråt var uppfriskande.

Nu ska vi jobba en vecka till, sedan blir det en veckas ”höstsemester”, med vila och rekreation. Ja,ja lite jobb blir det säkert också, för att hålla igång lederna så de inte bäckar ihop.

Lite bilder.

 

  

Tårtan var inte bara fin, den var god också.

 

  

Blomma i håret och morot i handen.

 

  

Morot smakar gott när man är liten.

 

  

En fästing på handen...

 

  

... det ger klirr i kassan.

 

  

Så blev det hemfärd, vi ses snart igen.

 

  

Förargligt när det fattas två brädor.

 

  

Klart för gjutning.

 

  

En citronfjärill på besök.

 

  

Änglatrupeten har många knoppar, lite i senaste laget kanske.

 

  

Stötte på en liten svampfamilj när jag klippte gräset.

 

  

Ja god natt då, säger Alma och jag.

Vi hörs.

 

 

 

  

 

Av Janne - 11 september 2010 19:53

I dag har det inte varit så mycket paradis här ute, inte vädermässigt i alla fall.

Dagen började med ett molnigt och grått väder. Trodde in i det längsta att vädersajten ” YR” hade en säker prognos, men hej vad man bedrog sej. Det har varit ett fint fint regn som har fallit över oss hela förmiddagen, sedan blev det lite uppehåll, och man trodde att det skulle skina upp, men hej igen, vad man bedrog sej. Vi lyckades i alla fall ta en tur med båten när det var uppehåll.


Vi åkte runt ön, som vanligt, sedan upp i ”Väddö kanal” fram till Trästabron, där vi vände. En liten trevlig tripp som jag tror att både Malin och hennes Mamma uppskattade. Wilda och Alma turades om att sitta ute i fören med Mormor. Men Mormor såg ganska vindpinad ut när vi kom iland, kan jag säga. Humöret var bra, men håret lite väl fönat i nacken.


Problemet med detta väder är att man kan inte göra så mycket. Gräset är långt, men det går inte att klippa när det är blött. Jag skulle kunna såga lite panel till taket i duschen, men måste stå ute och såga. Behövde spika läkt på brygghuset, men läkten måste rödfärgas först.

Nu har jag i alla fall monterat in en golvbrunn i brygghuset, men gjutningen får nog vänta till nästa helg.


Nu sitter vi här inne och skall snart äta en ”superb” middag, bestående av Smördegsinbakad fläskfilé. Låter gott eller hur, sedan ska jag gå ner och tända i bastun för att skönt bastubad i kväll.

Temperaturen i havet ligger på 12 grader, en alldeles utmärkt temp efter ett bastubesök.


Lite bilder från dagen.


  

Två små flickor som sitter på bänken när mormor lagar mat.

 

  

Malin och Alma.

 

  

Mormor och Wilda sitter i fören och tittar.

 

  

En liten ö som "Skarven" har ockuperat.

 

  

Malin tar ett kort.

 

  

Alma och morfar.

 

  

Wilda vinkar till Alma.

 

Alma och Mormor.

Av Janne - 10 september 2010 12:45

Det är ju FREDAG så klart. Bästa dagen på hela veckan om jag får bestämma.

Är nu hemma på en liten lunch för att sedan åka tillbaka till jobbet och avsluta dagen. Skööönt. När lilla Hustrun kommer hem blir det att packa bilen och fort som bara fasen åka ut till paradiset. I helgen får vi även besök av Malin och hennes två flickor, ska bli riktigt trevligt.


Denna helg planerar jag att montera in en golvbrunn i duschen, och om jag hinner ska det gjutas fall ner till den, om jag lyckas vet jag inte men man kan ju alltid hoppas. Sedan vill nog Malin och barnen ut på sjön en sväng, och ska jag vara riktigt ärlig så är jag nog sugen själv också.


Det är ganska bra med vårat ställe, det krävs inte så mycket planering när man ska ut, man behöver inte sätta sej i bilen, och inte ta fram några cyklar, utan det är bara att gå ner till bryggan och hoppa i båten och sticka iväg.

Mycket praktiskt faktiskt.


I dag fick jag reda på att höstsemester veckan är godkänd. Lämnade in en ansökan för en månad sedan, och när jag började fråga om den blivit beviljad i början av veckan så fattade de ingenting. De visade sej att de hade slarvat bort den. Lite frustrerande. Men i dag när jag ringde hade den kommit fram, hade tydligen hamnat under en massa papper på skrivbordet.

Ordning och reda som vanligt alltså.


Nu får ni ha det så bra, så hörs vi nog i helgen.




Av Janne - 8 september 2010 16:27

När vi reparerade toan på landet i våras bestämde vi att köpa ett nytt element dit in. Eller rättare sagt Hustrun tyckte att det såg för anskrämligt ut, och drog mycket ström, och det var nog sant. Elementet vi hade fick vi av svärfar för

ca: 25 år sedan och det hade säkert ett antal år på nacken redan då. Men det var ett element för våtrum och det var litet, och framför allt så gjorde det nytta.

Men nu kastade vi ut det och skulle köpa en ny ”oljeradiator” som inte drog så mycket ström.


Men se det var inte alls så lätt. Har varit runt och tittat i en massa butiker, och det som finns är alldeles för stora. Vi behöver ett som är ca: 40x40 eller 50x50, men om man hittar något som passar i höjd så är de på tok för breda. Nu har jag varit på Bauhaus och kollat, där hade de ett som skulle passa i storlek men det var ett vanligt elelement för våtrum, pris 1500:-. Lite dyrt tycker jag efter som man kan få en mycket större oljeradiator för halva priset.


Det var bara att åka till K-rauta och sondera terrängen. Hittade samma element för 1100:- Nu tänkte jag kolla på Jula och Klas Olle också, så får vi se vad de kan erbjuda.


För övrigt så är jag förbannad på våran lögnare till våg. Hustrun köpte en fin personvåg för ett tag sedan, en som visar vad man väger och som sedan visar om man gått upp eller ner i vikt. Då undrar man ju hur den kan veta det. Och då kan jag meddela att den bara hittar på. Jag har vägt mej ett otal gånger, och kan inte få ihop det där med att man har ökat eller minskat i vikt.

Men nu har jag bevis. Vägde mej i Söndags kväll, vågen visade då på 85,3 kg. Hade gått upp 0,5 stod det. I i går kväll vägde jag mej igen. Vågen visade på 84,3 kg, och det är väl helt ok. Men så drog den fan till med att jag gått ner 0,5 kg. Men jag hade ju för fasen gått ner ett helt kg.

Den tror visst att man går på vad som helst, men se det gör man inte. Nån måtta får det vara, passar den sej inte åker den i sopen, med buller och bång.


Ha de, vi hörs.


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards