Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 14 april 2011

Var det bättre förr???

Av Janne - 14 april 2011 11:42

I dag den 14 April för hundra år sedan föddes min Far på allmänna BB i Stockholm.

Och som så många andra oäkta barn skulle han sändas till en Änglamakerska i norra Sverige. Änglamakerskor kallades ju de snälla kvinnor som mot betalning tog sej ann små barn och gjorde dem till änglar, genom misshandel eller svält.


När hans Mormor, ett rekorderligt fruntimmer, tillika statarkärring och med skinn på näsan, fick reda på detta, begav hon sej till en station som tåget skulle
passera. När tåget hade kommit in på perrongen gick hon ombord,
letade igenom alla vagnar, tog med sej det lilla knytet hem och räddade alltså livet på sitt barnbarn.

Det är alltså därför jag kan sitta här och skriva i dag, om någon skulle undra.


Men hur var det nu med den 14 April. Enligt min Farmor var han född den 11 April, hur kan det komma sej? Jo enligt Farmor hade Prästen varit tämligen berusad när han skulle skriva in honom i Kyrkboken och missat med tre dagar. När Farmor dagen därpå, gick tillbaka till Prästgården för att rätta till det fatala misstaget, spände Prästen ögonen i henne och förkunnade att

”hade han skrivit den fjortonde, så var pojken född den fjortonde”.

Präster hade makt på den tiden. Nu har vi firat honom den fjortonde i alla år.

Och han är faktiskt den enda person jag känner till som inte är född på sin födelsedag.

Så nu kan man ju undra om det var bättre förr.

Grattis Pappa.


Ha de, vi hörs.


 
 
Ingen bild

Anna

14 april 2011 13:56

Den storyn har jag aldrig hört. Men oj stackars lilla totte. Vilken tur att han hade en så förståndig mormor :-). Grattis Torsten!

 
Ingen bild

syrran

14 april 2011 23:14

Grattis lilla pappa. Vilken tur att du fostrade din son så att han kommer ihåg din födelsedag. Hälsa mamma

 
Ingen bild

Maria

15 april 2011 21:22

Många historier har jag hört av farfar men jag har missat just denna berättelse. Det är tur att vissa människor gör handling av det de tänker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards