Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 21 mars 2011

Av Janne - 21 mars 2011 15:29

Vilken kontrast det blev mellan fredagen och helgen. Det har varit ett underbart soligt och varmt väder, med mycket utomhusaktivitet för barnbarnen och oss.

Det är ännu mycket snö och is kvar, men vad gör väl det när det går åt rätt håll.

I Lördags morse talade Hustrun om att innan hon hade gått ner för att lägga sej på Fredagskvällen, hade hon tittat ut genom köksfönstret och sett en grävling lufsa omkring nere vid lyktstolpen.

Men grävlingar ligger ju i ide på vintern, svarade jag.

Jaha sa Hustrun, då var det en myrslok jag såg.

Ok det var en grävling sa jag.

Sedan när vi gick ut på tomten såg vi spåren efter den och den hade gått in under lillstugan.

Vi såg också spår av Räv och förmodligen även Lodjur. Två Havsörnar seglade omkring över ”Söderängshellan” när vi satt och fikade vid Brygghuset.

Jag tyckte också att jag såg en svan på andra sidan rännan, men Hustrun påpekade att det var en ”Boj”. Var tvungen att hämta kikaren, hon hade rätt,

för mej veterligen finns det inte röda svanar med galvaniserade halsar.

Upptäckte sedan att vår Boj slitit sej, inte alls bra.


 


 


 


När vi satt nere vid bryggan hörde vi något som brummade på andra sidan bron. Plötsligt klättrade det ner en kille på brobanken och ut på isen, ett par meter från öppet vatten. Det såg ut som han filmade bron. Plötsligt vrålade det till och genom brohålet, på vattnet, kommer en snöskoter i full karriär som styr upp på isen. De hade tagit satts från andra sidan, kört nästan hundra meter över vattnet för att sedan styra upp på isen. Snyggt jobbat, inte så kul kanske om han fått motorstopp.


    


    


Årets första ute lunch, grillade korv på kommandobryggan.


 


 


På kvällen när jag skulle ladda ner mina bilder på datorn skedde ett litet missöde. Jag skulle resa mej upp och fastnar naturligtvis med foten i sladden och drar ner kameran på golvet med en duns.

Omedelbart kom det upp ett nytt fönster på skärmen med en massa konstiga bokstäver på. Plockade upp kameran som visade sej vara död. Försökte länge att få igång den men misslyckades. Detta var ju typiskt. Nu kommer väl Lodjuret att ligga och rulla sej i snön utanför verandan, och Havsörnen kommer att sitta och picka i sej fågelmaten vi lagt ut, och jag kan inte ta några kort.

Försökte ånyo lägga ner allt mitt tekniska kunnande på att få igång kameran, men den var och förblev död. Efter en stund kom Sofia och bytte batterier i den, och gud ske pris, den blev återuppstånden igen ifrån det döda.


Söndagen bjöd på ännu varmare väder, passade på att frisera äppelträden innan vi tog en promenad.


 


 


 


 


   


Sedan var det bara att sätta sej på första parkett igen för att lapa sol.

Vi har med andra ord haft en magnifik helg.


 


 


 


Ha de, vi hörs.





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards