Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 13 november 2015

Av Janne - 13 november 2015 19:28

I måndags fick jag besök av min ”släktforskande” syster som skulle tillbringa

några dagar hos sin lillebror, och vad vore då mer lämpligt än att göra en

resa i ”fädrensspår”. Vi bestämde raskt att göra en resa till vår mors barndomstrakter

som är beläget i norra Uppland, nämligen orten ”Hållnäs” någon mil nordost om

”Lövstabruk”. Med på resan blev en barndomsvän till min syster som även hon

har sina rötter i ovannämnda trakt.

 


Vår första anhalt blev alltså Ängskär där A-S far hade sin uppväxt. En mycket

vacker plats intill vattnet med en stor och vacker magasinsbyggnad från 1758.

       


Färden fortsatte sedan till Hållnäs kyrka och vidare till ”Fågelsundet” där vår

morfar och mormor hade sin sjöbod innan de flyttade till vår vackra ö på 1920 talet.

Nu mer är de flesta bodarna omgjorda till sjönära sommarhus.

       


På onsdagen blev vi bjudna till vår kusin ”Gunnvor” för att beskåda deras

fantastiska renovering av en gammal gård där b.l.a en gammal bagarstuga

hade blivit ett fantastiskt boningshus.

Njut av bilderna för det gjorde vi.

                       


Några jättegulliga kattungar som gärna bortskänkes innan de går mot ett grymt öde.

   

 

Vi fick dessutom titta på ett gammalt missionshus där den fantastiska inredningen

kom från en fängelsekyrka tillhörande ”Spinnhuset” som var beläget vid

Norra Bantorget i Stockholm på 1800 talet.

     


I dag har jag gjort ett besök på min gamla arbetsplats och åkt med som passagerare

till Örebro t.o.r Det var kul att vid återkomsten sitta och snacka lite med mina

forna jobbarkompisar och nu känner jag att detta kapitlet med slitet på en mjölkbil

är avslutat och kommer inte att saknas speciellt mycket.

   


Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards