Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 23 november 2015

Måndag igen.

Av Janne - 23 november 2015 18:49

Nu har lilla Hustrun varit på besök och livat upp tillvaron för en

gammal pensioner igen, men tyvärr blev hon som vanligt tvungen att åka tillbaka

för att jobba. Denna helg skulle båten tas upp men det blev ju inte något glädjetjut

när man drog upp rullgardinen på lördags morgonen och kunde beskåda nattens

skörd av snö. Hustrun fick naturligtvis vatten på sin lilla kvarn när hon i flera veckor

har påpekat vikten av att slippa dra upp båteländet i snöblask, och min ständiga kommentar

till detta har varit att en båts naturliga element är vatten och bör därför få ligga däri.

 


Men allt gick mycket bra då markägaren ”Lelle” hade planerat ut vid

stranden och tagit bort en besvärande buske så det var fri passage upp på land.

Dessutom var min kusins man behjälplig med att köra traktorn så det gick

riktigt geschwint kan man säga. Nu står den i tryckt förvar på vår tomt igen,

motorn sötvatten körd med extra fet blandning och avspolad. Själva fick vi

värma oss med fjolårets glögg när vi avslutat dagen.

 


I många år har nu mina nära och kära kunnat höra hur jag beklagat mej på landets

meteorologer då de hela tiden ger oss stackars medborgare missvisande prognoser.

Nu har det alltså gått så långt att jag i födelsedagspresent fick en egen väderstation.

Alla givare sitter nu monterad på boden nere vid bryggan och själv kan jag med ett

enkelhet tryck på medföljande skärm bli informerad om både temperatur, nederbörd,

vindriktning, vindhastighet, luftfuktighet och lufttryck samt en massa annat som

jag inte har en susning om.

     

Men häftigt är det att på morgonen kunna upplysa Hustrun om att det för närvarande

råder 1012,2 hPs alltså ”Hektopascal” vad nu detta har för någon betydelse i tillvaron.


I går fick vi ett trevligt avbrott i våra göromål då makarna Lundqvist kom på

besök tillsammans med 4 st. wienerbröd, gott gott.

Efter intagandet av dessa godbitar blev det en dryg timmas promenad på vår

vackra och i dessa tider vindpinade ö, med det var skönt att få röra på sej i friska

luften när man annars tillbringar dagarna med att jobba i källaren.

     


På kvällen blev det tvagning och allmän rengöring då bastun värmdes upp, och

naturligtvis ett dopp i det 5gradiga havet.

   


I dag fick jag ännu ett besök men denna gång var det inte så uppskattat kan jag säga,

då ett Rådjuret letade smulor från fågelautomaten.

 


En vacker kvällsbild.

 


Ha de, vi hörs.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards