Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Min vanliga tur.

Av Janne - 19 maj 2011 12:24

Vid min mellandotters hus ligger det en stenbumling vid sidan om trappan. Dottern har ända sedan de flyttade in retat sej på denna sten, för den ligger precis där man går. Undrade med mej om den gick att ta bort på ett smidigt sätt.
Självklart svarade jag, kan nog fixa det. Jag har nämligen spräck många stenar
och bergknallar på landet, med hjälp av en ”Cobra”, slägga och stenkilar.

När jag tittade lite närmare på stenen upptäckte jag att det redan fanns tre borrade hål. Aha, tänkte jag, bara att hälla i snigeldynamit så spricker den.

Blandade till en brygd och hällde i dynamiten, om någon dag så spricker den, tänkte jag. Men icke. Det har gått dagar, veckor och månader och stenjäkeln är fortfarande intakt.


För några veckor sedan bestämde jag mej för att hyra en ”Cobra”, borra nya hål och spräck stenen med kilar. Åkte runt till olika maskinuthyrare för att lyssna på
priset. Det första stället jag kom till hade bommat och sålts till ”Cramo”, några gubbar rekommenderade mej att åka dit, för de hade Cobror, det visste han.

När jag kom dit blev jag upplyst om att de hade slutat med dom borrmaskinerna, de bara krånglade och höll inte. Ringde sedan till ”Hyreshuset” i Sollentuna, och fick samma svar där. Men är det ingen som har en Cobra att hyra ut längre

frågade jag.

Jo ”Hyreshuset” i järfälla hade fortfarande uthyrning.

Ringde vidare dit men svaret blev att de hade slutat med ”Cobror” för det krånglade bara, men han rekommenderade att hyra en kraftig elektrisk slagborr istället.
Funkar den lika bra, frågade jag.

Ja den är bra, bara att trycka på en knapp så startar den,

och den är billigare att hyra.

Ok, svarade jag. När jag kom dit plockade han fram alla prylar. Två borrar, tre par stenkilar, borrmaskinen, samt en stor jäkla dammsugare som man var tvungen att
montera på borren, annars fastnade borren i ”borrkacket” sa han.

Summa sumarum, alltså dyrare tack vara dammsugaren med påsar.


Åkte glad i hågen hem och började borra, men upptäckte att den första borren jag fått med var oslipad och helt oduglig. Bytte snabbt till den andra och började
borra. Hålen ska vara ca: 30 cm djupa, men när jag kommit till hälften lag slagfunktionen av. Ringde upp uthyraren och frågade vad som var fel.

Du har nog kommit åt reglaget sa han, kolla det.

Kollade reglaget men den funkade inte hur än jag vred på det. Ringde igen och fick då reda på att maskinen förmodligen pajat.

Har du någon annan som jag kan ta istället, frågade jag.

Nej alla är på reparation, sa han slagfunktionen håller inte. 

Och denna maskin skulle alltså hålla bättre, hej å hå, säger jag bara.


Nu ligger stenen där och ler för sej själv.

Tycker nästan att detta börjar likna ”Povels” gamla låt om ”kokosnöten”.

Fan vet om inte stenjäkeln börjar liknar en kokosnöt också.


Ha de, vi hörs.





 
 
Ingen bild

Malin

19 maj 2011 20:39

Säga vad man vill, men du har i alla fall gjort tappra försök! Vem vet, det kanske finns en anledning till att stenen ligger kvar... Med tanke på de färdig borrade hålen du upptäckte förra sommaren när du rensade bort mossan, så kan det ju hända att någon annan redan har gett sig på den tidigare ;-)

Kram på dig!

 
Ingen bild

Syrran

19 maj 2011 21:38

Hej du. Minns jag fel om jag tror att pappa eldade på stenar tills de sprack eller var det då han använde tre droppar terpentin på en sockerbit eller kissade på den? Kan ha kommit ihåg fel. Jag är ju så mycket äldre än dig. Men kram ändå

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards