Arbetsläger 3:51

Direktlänk till inlägg 30 juni 2009

Rena rama snurren

Av Janne - 30 juni 2009 12:56


Det går ju rykten om att man ska sätta upp vindkraftverk på en ö utanför oss på landet. Detta har tydligen retat upp många sommargäster och det har pratats om protestlistor och dylikt.

De menar att först har markägarna sålt dyra tomter till sommargästerna, sedan har de mjölkat dem på pengar genom att utföra olika jobb på mark och fastigheter. Och nu när vindsnurrorna sätts upp kommer priserna att falla, så tomterna blir mindre värda. Sedan är det ju ljudet av dem och att det skämmer utsikten som tycks vara det stora problemet.

 

Nu är ju inte jag någon expert på området, men jag har suttit och funderat lite på det här i dag.

Jag är ju uppväxt där ute på kobben, och jag kommer ihåg att när sommargästerna började komma dit ut på 50 – 60 talet så var det en del äldre bofasta som knorrade och tyckte att det inte var så bra. Men det hjälpte ju föga. Nu är det ju så att alla vill ha ström till sina hus, det kan man ju förstå. Men då måste det tillverkas ström. På 50 – 60 talet var det för lite ström i ledningarna så på fredagarna när alla sommargäster kom ut och satte på sina element, samtidigt som bönderna skulle mjölka, då blev det halvljus på alla glödlampor i stugorna och spis ugnar blev inte varma. Det skulle nog inte dagens sommargäster tolerera.

 

Sedan är det ju ljudet från vindsnurrorna som stör. Ja vist, men tänk vad tyst och skönt det var förr. Nu är det ett ständigt brummande av bilar, motorcyklar och eu-moppar som kör över bron. Det är ett ständigt brummande på alla båtar och vattenskotrar i olika storlekar som trafikerar farleden större delen av dygnet. Och det är ju knappast de bofasta som åstadkommer allt det, utan vi sommargäster.

Utvecklingen måste väl gå framåt kan jag tro, och då är det väl bra med alternativa energikällor. Sedan får man väl ta det ”obehaget” som det innebär.

 Alla vill ju ha två hål i väggen. 

Vad tycker ni. Rätta mej om jag har fel.

 
 
Ingen bild

Anna

30 juni 2009 14:02

Jag tycker du tänker helt rätt. Och det är ju grön el också, vilket är bra.

ps Tror jag kommer få någon kommentar på färgen på elen nu :-)
Kramar
Anna

 
Ingen bild

Fredrik

30 juni 2009 14:26

Jag håller med dig. Det som jag kan ha en viss förståelse för att när man sätter upp typ 10-20 på rad. Det ser ju inte så jäkla snyggt ut och det brummar på rätt bra. Annars är jag för grön el. Hur den nu ser ut

 
Ingen bild

Eddie

30 juni 2009 14:54

Man ska alltid se på nya saker med kritik för då blir de så bra som möjligt. Men! och ett viktigt men, man får inte vara rädd för förändring!!!
Och att ha ett rent kapitalistiskt skäl till att stoppa utveckling tycker jag är trångsynt. Det är ju inte som att de berörda kommer att gå fattiga ur denna historia ialla fall :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Janne - 17 september 2022 18:15

Nu har det kommit ett antal kraftiga regnskurar i några dagar. Marken är mättad och det forsar vatten i de gamla spåren efter skogsmaskinerna som härjade här för något år sedan. Jag har tömt regnmätaren så många gånger att jag glömt hur mycket ...

Av Janne - 31 augusti 2022 14:46

Idag vräker regnet ner utanför vårt fönster. Det är den sista dagen på årets sista sommarmånad, och hösten verkar redan ha gjort sitt intåg. Visserligen behöver vi regn, men man tänker ju som vanligt. Varför ska regnet komma just idag, kan det inte r...

Av Janne - 9 april 2022 17:00

I slutet på Mars hade all snö försvunnit, det började torka upp i skog och mark, solen värmde mot husväggar, blåsippor och tussilago stack upp lite här och var på tomten. Veden som vi fått hämta på min kusins mark var kapad och klyven samt förp...

Av Janne - 8 mars 2022 17:12

Nu är sportlovet över och vi har haft förmånen att ha två av våra döttrar med familj på besök i några dagar. Vädret har varit på topp, solsken varje dag med vårkänsla i luften. Vi har tagit flera promenader på isiga stigar och vägar men gud ske...

Av Janne - 16 februari 2022 15:30

I måndags inföll ju denna dag och förr i världen när vi alla bodde i Väsby brukade jag leverera en bukett tulpaner till våra älskade döttrar. Men sedan några år tillbaka är vi ju nu utspridda lite här och var så Hustrun tyckte att jag kunde ju ge d...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards