Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Janne - 12 augusti 2009 23:56

På eftermiddagen åkte Hustrun och jag hem till Väsby. Var hem och lämnade av en liten soffa som vi ska ha i tv- rummet tills vidare. Därefter skulle vi till Ikea för att inhandla en soffa till bastun. Det var en bäddsoffa som det var extrapris på. Föreslog Hustrun att vi kunde ju åka till Barkarby för våra inköp. Det var ju nära och bra. Men Hustrun tyckte att det var mycket bättre i Uppsala, det var nytt och det var stort. Kände att jag inte skulle komma så mycket längre i denna konversation, så vi åkte till Uppsala. Vi kom dit lite sent, för vi hade ju varit till Malin och Jockes nyrenoverade hus och tittat, samt till Maria och Eddie och lämnat lite grejor. Väl framme så föreslog jag Hustrun att vi kunde ju passa på att inmundiga oss lite föda i restaurangen. Men det sa Hustrun att det inte fanns någon tid för. Klockan var mycket och vi måste passa på nu innan de stänger. Sagt och gjort. Jag ställde mej i kö vid en disk för att boka en soffa. Före mej stod en saktfärdig man, som också skulle köpa en soffa. Den skulle komma in om en vecka, sa expediten. Kan jag hämta den då, frågade mannan. Nej den blir levererad hem direkt, sa expediten. Jaha, svarade mannen. Sedan stod han tyst en stund innan han frågade. Då behöver jag inte frakta hem den själv. Vilket jädrans stolpskott. Han bromsade ju kön. När väl gubbtjyven var klar fanns det inte så mycket tid att vinka på, så jag meddelade expediten direkt att jag ville ha en höger modell av soffan, och den skulle vara grå.

Hon tittade på saldot och förkunnade att någon höger fanns inte kvar, bara vänster.

Skulle inte komma in förrän på fredag. Men Barkarby däremot hade 16 st. på lager. Gissa om man blev lycklig. Det var bara att åka hem utan den förbajade soffan. Nu är vi trötta och ska nanna. God natt, och sov gott.

Av Janne - 12 augusti 2009 11:04

 I morse när jag hade tagit mitt morgondopp och skulle äta frukost, stötte jag på en trevlig figur på stigen. Han pressenterade sej inte, men det skulle vara kul att veta vad han heter. Jag frågade om jag kunde ta lite kort på han. Och det gick tydligen bra, för han protesterade inte. Och han stod kvar hela tiden och glodde på mej. Kan ju ha varit en utlänning också, som inte kan språket. Hur som helst fortsatte jag min vandring upp till huset. Där träffade jag på ett  gäng, med sina husvagnar. Nämligen en massa sniglar. Kan inte begripa att det finns så mycket småsniglar här på tomten. På kvällarna när man går ner till bryggan så knastrar det under fötterna. Det är riktigt otrevligt när man tänker på det. Men vad ska man göra. De ligger i stora grupper, om en sju åtta stycken.

Sedan har vi våra skogssniglar. De är tre stycken polare som brukar kampera på stigen. De är riktigt feta, som små grisar egentligen. Och deras känselspröt är som stora horn. Sedan har vi våra vinbärssnäckor,( tror jag dom heter). De har jag inte sett på länge. Det var jättemånga här i början av semestern, men sedan jag klippt gräset några gånger så har de försvunnit. Och jag saknar dem inte, för trampar man på en sådan så är det ganska otrevligt.

Lite bilder på våra gynnare.

Är det någon som vet vad den här polaren heter. Skulle vara kul att få reda på det.


Här är några av de överlevande sedan gårdags kvällen.


En av polarna som trivs på stigen.


Dessa har minskat på stigen, och jag saknar dem inte. Riktiga monster tycker jag.

Hade, vi hörs.

Av Janne - 12 augusti 2009 00:21

I dag på förmiddagen har det varit ganska fint väder. Vissa stunder har det varit riktigt varmt. Har faktiskt tagit tre dopp i dag, och Ville har haft simträning i polen.

Det blev ingen gipsning i dag heller. När jag var klar med uppmärkningen av elen, var det stora mörka moln som tornade upp sej. Tordes inte bära ut gipsskivan för att skära till den. Man är ju lite feg också. Men det var tur, för det har kommit en redig skur nu på kvällen.

Istället har jag satt upp vv beredaren på väggen, slipat lite på väggarna i pentry delen och dragit vatten ledningar fram till beredaren. Har försökt att gömma dem i tak och vägg. Tror jag lyckats, för ingen har sett dem ännu. Hustrun har målat grunden till huset, putsat fönster och rensat grusgången. Bra jobbat. Danne har nu börjat tillverka en innertrapp, men fick också avbryta när regnet kom. Sofia har bjudit oss på middag. Det blev ugnstekt lax med rökta räkor sedan fick vi lite småplock av kräftor, ostar, honungsfläsk, korv, och lite bröddopp. En alldeles förträfflig meny. I morgon hoppas vi på lite sol efter regnet.

God natt, och sov gott.

Ville tar simlektioner.


Ligger lagom djupt i vattnet, eller hur.


Ugnstekt lax med rökta räkor och aioli. Mycket gott.


Sedan blev det kräftor, ostar korv och honungsfläsk. Lika smarrigt det.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards