Arbetsläger 3:51

Alla inlägg den 28 oktober 2009

Av Janne - 28 oktober 2009 21:04

Nej det gick inte som jag trodde. Hustrun ringde i dag till Djursjukhuset i Albano för att beställa en tid till Alfonz. Det blev kl. 16:00 i dag. Det var bara att ändra planen och köra över hunden dit. Vid inskrivningen fick jag ett litet papptråg ett litet plaströr med kork och en liten pipett. De ville alltså ha ett urinprov från doggen. Inga problem sa jag.

Han skvätter ju hela tiden när man är ute med honom. Sagt och gjort, vi gick ut och vid första bästa sten lyfte han på benet. Det här kommer att gå galant, tänkte jag. Men det kom bara några droppar. Sedan gick vi fram och tillbaka på denna jädrans väg i nästan tjugo minuter, och han bara nosade. Vart nästan lite irriterad på han, för i vanliga fall brukar man få stå och vänta medan han nosar och pinkar. Kände mej nästan som gubben i ”Morrhår och ärtor”, han som skulle få hunden att bajsa i rastgården.

Det slutade med att en sköterska kom ut på vägen och ropade att det var dags att komma in till veterinären. Där kom alltså jag då och visade upp resultatet. Det var inte så värst imponerande. Får försöka lite senare, sa hon.

Inne hos tant doktorn blev det som vanligt. Kaxigheten var borta och han vibrerade som en hel sambaorkester. De tog ett blodprov, och sedan skulle det bli röntgenbilder. När blodprovet togs var det en manlig vårdare som höll honom i ett stadigt grepp, medan jag försökte klia och distrahera honom. Han lyckades ändå rycka till och sabba första försöket. Det andra gick bättre. Sedan var det röntgen. Erbjöd mej att följa med och hålla honom som vi brukar, men den unga grabben som tog bilderna sa att jag kunde vänta på rummet. Log lite för mej själv när de gick iväg, och tänkte att de här kommer att ta tid. Och att de kommer att få problem med att hålla den lilla slingriga ålen.

Efter två min. kom de tillbaka och allt var klart. Vet i fan hur det gick till faktiskt.

Sedan var det ett nytt urinprov som gällde. Fick en pryl som såg ut som ett litet öskar, med ett rör fastskruvat. En mycket behändig liten sak. Men resultatet blev magert även denna gång. 

Nu får vi se om de kan få ut något av dropparna. Jag fick i alla fall en väl tilltagen räkning. Kan nämna att bara ett blodprov kostade över 1200 kr.

När vi kom hem kan jag meddela att hundskrället stod och pinkade i en kvart, utan problem.

God natt, och sov gott.


Av Janne - 28 oktober 2009 12:49

Vi skulle egentligen åkt till svärfar i dag, men han tackade nej till ett besök. Hemtjänsten skulle komma och tvätta åt honom och då skulle det bli för rörigt tyckte han. Är man gammal så pallar man nog inte så mycket. Istället ska jag försöka att fixa lite luft i däcken på betongblandaren. Ska äntligen forsla ut den till landet på fredag, så att Malin och Jocke blir av med eländet. Har pratat med Danne så han kommer och hjälper till, och ska höra med Eddie också. Den är som sagt var lite otymplig.

Nu har vi bestämt oss att köpa ett mindre aggregat till bastun. Hittade ett i går på K-rauta som var 1dm. smalare och 7 cm. grundare. Då kan man ställa den snett in i hörnet och få lite plats för lavarna. Ska även köpa ett 45 graders rör så blir det perfekt för genomgången i väggen. Nu blir alltså vår vän ”KASTOR” till salu. Ska sätta ut en annons på blocket  tänkte jag. Köpte ju lampskärmar på Coop för att sätta i bastun. Till dessa fanns även armaturer som skulle sitta bakom. Men dom kostade 350 kr. st. så vi skulle titta på Ikea. Där sålde dom samma armaturer, fast det var många år sedan. Åkte dit i går, men det blev man blåst på. När jag sedan var på K-rauta såldes dom där för 79 kr. st. Köpte genast två st.

Ibland lönar det sej att kolla runt lite.

Åkte sedan hem och var ganska belåten.

Ha de, vi hörs.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards