Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under maj 2009

Av Janne - 25 maj 2009 22:15

Strålande väder i dag. Efter jobbet tog jag en runda med Affe. Stötte på Ella och Ville vid dagis. Pratade en stund med deras dagisfröken. När jag kom in öppnade jag terrassdörren för att få in lite frisk luft. Hörde ett väldigt smattrande ljud. När jag tittade ut såg jag en stor helikopter gå ner för landning på Bjursvägen. Tänkte att det var någon som blivit krasslig. Inget märkligt med det, alltså.  När sedan Affe och jag skulle åka till Morfar var det stopp när jag kom ut på Breddenvägen. Satt och var lite småirriterad för att inte bilarna kunde köra ut i rondellen när det inte var någon trafik. Upptäckte sedan att det var stor koll. Alla bilar stoppades och man fick visa körkortet. Polisen kollade även i bakluckor och skåp. Frågade om det hade varit ett rån igen. Det är värre än så, svarade konstapeln. En grov knivskärning vid busshållplatsen, sa han. Och där står alltså min lilla hustru varje morgon intet ont anande och väntar på bussen, tänkte jag. Usch så rysligt. Kollade på nätet när vi kom hem, och såg att de hade gripit illgärningsmannen.

I morgon ska jag vara barnvakt till Ella och Ville. Det ska bli kul. Ska hämta dem vid dagis och försöka brassa lite käk till dem. Hoppas att de överlever det. Och hoppas att inte lille Ville kackar i brallan. Då får jag nog be Ella om hjälp.

God natt och sov så gott.

Av Janne - 24 maj 2009 21:31

Är nu hemma efter en härlig tripp. Dagen började med en god frukost, som det alltid är när man ligger på pensionat. Efter detta packade vi in i bilen och begav oss ner till färjan. Hade turen att komma med en tidigare färja och kunde spendera lite extra tid i Gränna. Köpte lite polkagrisar samt fikade. Åkte sedan gamla E 4-an upp mot Vadstena och vidare mot Väsby. Var hemma vid 16,30. Hämtade Affe strax efter 18. Hustrun tog en liten runda med Doggen,

medan jag var ner till Format för att köpa lite gräddfil. Var en hårsmån från att komma hem med fel fruntimmer. Hustrun hade nog inte blivit glad då. Hade just startat bilen och höll på att stoppa ner tidningen i kassen, när jag fick höra en bil tuta flera gånger. Tittade mej omkring, men såg inget. Började rulla iväg, när jag ser ett fruntimmer stå vid passagerarsidan och skrika ”förlåt”. Hon hade förmodligen tänkt kliva in i min bil. Såg sedan hur hon skyndade sej bort till en liknande bil, några platser längre bort. Tänk, det har kunnat sluta riktigt illa. Åt sedan en god middag och ska nog försöka komma i lopplådan i hyfsat tid i kväll. Ska försöka lägga ut lite bilder snart.

God natt, sov gott.

Av Janne - 23 maj 2009 22:52

Sedan anlände vi Visingsö. Vi åkte direkt upp till pensionatet för incheckning.

Panget såg ut som en liten torparstuga, men ack vad vi bedrog oss. Rummen var väl tilltagna och det vänliga bemötandet av släkt och vänner, gjorde att vi bestämde oss för att stanna trots den gräsliga gårdvaren. Snabbt in med packning på rummen sen vidare till Kumlaby kyrka, där klättrade upp i det kolsvarta tornet för att sedan beskåda en vidunderlig utsikt över Småland, Östergötland och Västergötland. Lite pirr här och där var det för vissa.

Tillbaka till hamnen för att nästan åka Remmalaget, vi kliade Molly och provsatt vagnen.

Ändrade oss sedan tog hästkrafter utan hästar och kösk utan tummar???, begav oss till Solrosgårdens butik och fik högst upp på norra udden. Färden gick vidare mot Arns jaktmarker, Visingsöborgen i Näs, en underbar plats i eftermiddagssolen. Efter rundturen summerade vi eftermiddagens intryck i kvällssolen över ett glas vin.

”Vi hade aldrig sett Visingsö tidigare”

Kvällen avslutades med middag på restaurang Solbacken, intog 2 lax, 2 filé på 2”x7” och en flaska rött. Promenerade hem i skymningen.

God  natt o pirri pirri på er.

Av Janne - 23 maj 2009 11:42

Lördag på Österlen. Vi har sovit gott i Stjärnas kätte i natt. Herr och fru Lundqvist sussade i Ferdinands bås. Vaknade av att Tuppen gallskrek utanför fönstret kl: sju i morse. Fredrik trodde han kommit åt någon knapp på mobilen ( den stadsråttan) men hörde sedan att det var Tuppen. Åt frukost bestående av hembakt bröd egen producerade ägg, yoghurt med trossbotten fårkorv, från hemslaktade får, frukt från egen trädgård hemgjord körsbärsmarmelad hembryggt kaffe. Satt i ladugården och åt. Bordet lutade betänkligt, visade sej att det ena benet stod i dyngrännan. Är nu på väg upp till solen på Visingsö.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 22 maj 2009 19:28

Nu har vi landat på Körsbärsgården. Ett B&B helt ok, men inte som gårdagens. Skall snart äta sillmiddag. Fördelen med detta ställe är att det finns ett fungerande kök, som man får låna. I dag var vi och tittade på Gunnarshöjden. Ett ställe där de tillverkade olika oljor av raps. Sedan blev det en antik och loppis som hette Då och Då. Men det visade sej att de bara hade öppet då och då, så det sket sig. Åkte sedan till Kivik. Åt lunch vid Bures fisk. Ganska kyligt i vinden. Sedan var det ett snabbt besök i Haväng. En jätte stor sandstrand med gräsbeklädda sanddyner, samt en grav från 3000 fk. Den hade kommit i dager i början av 1800- talet vid en storm som hade blåst undan sanden. Sedan klättrade vi upp på Brösarpsbackar. Tog en fika och tittade på skiftbytet i bregottfabriken. Tog även en titt på Piratens grav vid Ravlunda kyrka. Nu ska vi ta kväller och sitta och mysa i orangeriet. Äta lite vindruvor och avokado  som växer där.

God natt och sov gott.

Av Janne - 21 maj 2009 21:54

Hildegard” visade oss vägen tillslut. Vi hamnade på Olofviktors kafé. Fredrik tyckte att det var så fint att han höll på att kacka i brallan. Det var en underbar trädgård, med en jättefin glasveranda och ett blommande mangnoliaträd. Besökte sedan Kåseberga. Gick omkring vid bodarna och drack en god färsköl. Sedan kollade vi på Ale stenar. En skeppssättning från fjortonhundra talet. Varje sten vägde fem ton. Där efter åkte vi upp till Brantevik. Det var ett riktigt Societets ställe, men ganska fint ändå. Vi satt där med vårat neskaffe och nyinköpta wienerbröd och försökte vara fina. Åkte vidare till Glimminge hus. En medeltida borg med vallgrav som det simmade Karpar i. Mycket häftigt. Anlände till vårt natthärbärge Rävåkra vid 17- tiden. Ett mycket fräscht ställe. Fredde och jag cyklade in till Hammenhög på kvällen och köpte pizza. Satt sedan och tittade på blixtarna från ett åskväder. Ett riktigt skådespel.

Av Janne - 21 maj 2009 10:14

God morgon. Här har natten varit lugn. Somnade som en klubbad oxe. Hustrun däremot har tydligen gått brandvakt halva natten, och var ganska seg i morse. Var ner och åt en god frukost i femtitals miljö. Tror nästan gröten var lika gammal, men resten var helt ok. Sitter nu i bilen på väg ner till Ystad. Tar nu av vid Markaryd mot Hässleholm. Hildegard bubblar för fult i GPS,en Det är ett soligt och fint väder ca: 14 grader, en hel del moln men helt ok. Passerar nu skånska gränsen. Ha de, vi hörs.

Av Janne - 21 maj 2009 00:10

Sent om sido kom vi fram till Värnamo. Från Väsby till Södertälje tog det en timma och fyrtio minuter. Det var kö mellan Järva och S-tälje. Annars var det en mycket trevlig åktur. Stannade till vid Stavsjö och åt middag. Gott. Var ganska hungriga. Nu har vi suttit och språkat lite på rummet och planerat för morgondagen. Vi har även testat den nya flugan

” spikmattan.” Låg på den i ca: tio minuter. Ganska meningslöst. Ligger faktiskt bättre på en vanlig säng. Sätter kurs mot Ystad i morgon, efter en förhoppningsvis god frukost.