Arbetsläger 3:51

Alla inlägg under augusti 2009

Av Janne - 5 augusti 2009 22:42

I dag har det varit ganska lugnt nere i bastun. Tänkte i morse att jag skulle fixa till en gardin som hustrun köpt, från högerhängd till vänster hängd. Nu tror ni nog att jag inte är riktigt navlad, men det var faktiskt en hissgardin med snören, och snörena hängde på fel sida. Trodde det var ganska enkelt, men det tog nog säkert en timma. Det var ju ganska smala snören, och det var knutar som skulle knytas upp och snörena skulle dras genom öglor och det var en nedrans pill för mina stora otympliga fingrar. Men jag lyckades tillslut, och det är jag ganska stolt över också. Har även hunnit med en resa till tippen, samt köpt stocktimmer på sågen och tändstift till Karls snurra. Danne och jag tog en testrunda runt ön, och den gick perfekt. 

 

Barnen har badat i polen hela dagen och haft jätteroligt. Det är ju konstigt med barn. De leker och leker, och känner inte om de behöver kissa eller bajsa förrän  det hänger på gärdesgården som man säger. I dag var det Wilda som hade panik. Hon kom springande och ropade på vägen från polen att det var något på gång. Hennes mamma slöt upp från ett annat håll och de möttes på kommandobryggan. Båda hade full fart in i hallen och  fram till toan, men tyvärr så råkade den vara upptagen för tillfället. Nu kommer det, skrek Wilda och släppte en jorfing på hallgolvet. Det är ju svårt att hålla det man inte har i händerna.

 

Det har även varit tårtkallas här på gården. Vår hyresgäst Stefan fyllde år och bjöd på tårta. Mycket mumsigt. Har också varit och ätit middag på Zorbas. Hyfsat god mat, men ganska dålig service. I kväll blir det inte några bilder, har inte hunnit ner i mörkrummet och framkalla. Men i morgon kommer det nog ett gäng.

God natt, och sov gott.

Av Janne - 5 augusti 2009 09:56

I går var det invigning av Ellas födelsedags present. En uppblåsbar liten båt. Ella, Noel och Wilda var ut och rodde med den. Skulle till Åland, sa de. Mormor skickade med en beställning på lite öl. Men jag vet inte om det var taxfree på den båten. Den var i alla fall  Tax fri, eller snarare hund fri. För Affe fick simma själv. Det var många som badade i går, till och med Ellas mamma tog sej ett dopp och tyckte det var skönt,( att komma upp).

 

Nu på morgonen när jag öppnat terrassdörrarna som vanligt hördes ett himla plaskande i vassen. Det lät som något forsade fram, och det kvittrade och plaskade. Jag tog fram kameran och var beredd på något stort som skulle komma fram. Först så var det som att vattnet skummade sej, och man såg hur småfisk hoppade och blänkte i solen. Sedan kom det ett gäng Skrakar som jagade frukost. De dök och jagade precis nedanför terrassdörren, Har aldrig varit så nära dem förut. Ganska häftigt faktiskt.

I dag ska jag åka till sågen och köpa några stocktimmer till altanen på bastun.

Sedan får mina Svärsöner hjälpa mej att påla ner dem.

Ha de, vi hörs.


Här köas det för att få bada, tror jag.


En liten roddtur på Ålands hav.


Danne leker Båtsman.


Sofia tar sej ett dopp.


Skraken jagar frukost.

Av Janne - 4 augusti 2009 09:17

Har just vaknat och sitter i bingen och skriver. Hustrun och Affe ligger och snusar så lugnt bredvid mej. Jag vaknade av att solen sken igenom gardinen och på mitt ansikte. Ett ganska behagligt sätt att vakna på, tycker jag. Ett minne som man kanske kan plocka fram när vintern är här. Nu har jag varit upp och öppnat terrassdörrarna. Det är en fantastisk syn, att sitta här och bara se ut över bryggan, se den gröna vassen som gungar sakta av den lilla sjöbrisen. Det plaskar till ganska rejält emellanåt, när storgäddan ska äta sin frukost. Jag kan höra lite måsar som skriker på avstånd. Kanske är Sivan som skäller på Sören.

 

Nu hör jag något utanför dörren. Det är Wilda, Ella och Ville, som kommer för att väcka oss. Det är också en ganska behaglig väckning, att se barnbarnen komma lufsande i sina pyjamaser och nattlinnen för att träffa morfar och mormor. Ja sommaren är allt bra härlig, i alla fall när man har det så här. De e gött o leva.

Ha de, vi hörs.

Underbar morgon, frik luft och fin utsikt över havet.


Underbar väckning av barnbarnen.

Av Janne - 3 augusti 2009 20:41

I dag har jag varit till tippen med ett riktigt rövarlass. Fortsatte till Hallsta för att finna en flytväst till Wilda. Efter mycket letande hittade jag en i Tulka, på Olssons Marin. Var sedan till Hensvik och hämtade en soffa och såg en alldeles förtjusande blomsteräng, som jag fotade. Har sedan gipsat väggar nere i bastun. Ganska tråkigt jobb.

I dag hade vi besök av Malins kompis Anna med barn. Satt ute och åt lunch, och på kvällen var det middag utomhus.

Lite bilder från dagen.

En riktigt fin blomsteräng vid Hensvik.


Malin satt och pratade med Anna. Då hördes en duns och en padda hade hoppat ner från en stenmur. Efter en stund kände Malin något på foten som hon hade bredvid sina Foppatofflor. När hon tittade till hade Paddan krupit in i toffeln. Malin blev lite rädd, tror jag.


Och barnen badade och hade roligt i värmen.


Mycket bad blev det.


Första middagen utomhus på semestern. Ville mumsar.

Av Janne - 2 augusti 2009 21:01

I dag har jag faktiskt hunnit med det jag hade tänkt att göra. Plus lite till. Har kommit på att planerar man lite, så hinner man i regel mera. Och det känns ju väldigt bra. En annan som är nöjd är nog Danne, som har fått elen dragen och kopplad till proppskåpet av vår hyresgäst. Nu är det bara att få ström till Ström. Ni hajar nog inte det, men Danne heter nämligen Ström i efternamn. I dag blir det lite bilder, samt lite tipps hur man enkelt sätter i ett fönster. Håll till godo. Lektionen är helt gratis.


Först borrar man hålen i karmen med rätt borr. 14 mm. Två hål

på varje sida.


Sedan skruvar man ner två skruvar på var sida i fönsteröppningen.

Sedan väger man in skruven så de är i våg.


Sätter i karmen, och då står den i våg. Kilar fast den i överkant så den sitter stadigt.


Skruvar i karmskruven som är justerbar.

Och vips, så är fönstret ok.


Har även satt i dörren på samma sätt.


När jag var klar kom en liten ribbåt från Coast guard glidande förbi.

Ett ganska häftigt åk.

God natt, och sov gott.

Av Janne - 2 augusti 2009 10:09

Har kommit några stänk på morgonen, men nu börjar solen göra entré.

Blir nog en fin dag i dag också. Natten har förövrigt varit lugn. Man sover ganska bra nere i bastun. I morse när jag vaknade så åkte en båt förbi, och efter en liten stund hördes vågskvalp. Det var riktigt trevligt att ligga och lyssna på det.

Ska snart sätta igång med monteringen av fönster och dörr. Och idag blir det nog lite gräsklippning också, så man behöver inte ha långtråkigt.

Ha de, vi hörs.

Av Janne - 1 augusti 2009 21:59

I dag var hustrun och jag bjudna på lunch till ”Korgil”. Detta är en plats som ligger utanför Herräng i Roslagen, där en jobbarkompis till hustrun har sitt sommarressidens. Nämligen Lasse och Sussi. Vi blev bjudna på en fantastisk lunch bestående av en massa olika fiskrätter, som den förträfflige kocken Lasse hade iordningställt. Det blev ett skönt avbrott i snickrandet. Och även där var det en uppsjö av blommor. Tyvärr hade jag glömt kameran hemma så jag kan inte visa något för er i dag.

När vi kom hem började jag att spika upp fönsternischer i rummet vid bastun. Och i morgon ska jag sätta in ett fönster som fattas, samt montera i ytterdörren.

Nu på kvällen innan jag slutade kom Ella och Wilda ner och hälsade på mej. De började leka på bryggan, och jag var tvungen att stanna upp i snickrandet och titta på dem. De hade riktigt roligt där nere, och det påminde mej om min egen barndom när man sprang omkring och lekte med kompisar på kvällen. Just kvällen var nog den bästa tiden på dagen att leka på, vad jag kan minnas. Nu blir det nog lite kortspel, innan det blir dags att knoppa.

God natt, och sov gott.


Lek på bryggan.


Vasstrån blir fina metspön.


Vi har buggat, ropade Wilda.


Fönsterbrädorna är klara.


Hänger tavlan snett? sjögång naturilgtvis.


Stor Mormor med Ella och Wilda.

Av Janne - 1 augusti 2009 10:01

I dag ska jag visa resultatet av vårt arbete i Annexet. Det har slitits en del och blivit sena kvällar. Men vi är nöjda med resultatet hittills. Vi hade tänkt hinna med att fixa ett sovrum också, men tiden räckte inte till eftersom de första gästerna kom i gårkväll.

Hustrun och Maria har målat alla väggar och lister. Eddie har lagt ett laminatgolv i v-rummet och ut i köket. Vi har sågat bort en del av väggen mellan kök och v-rum, och gjort en bardisk. Ny kökskran var tvunget eftersom jag har tagit reservdelar från den gamla. Eddie har kaklat hela köksväggen vid spis och diskbänk. Snyggt resultat. Själv har jag sysslat mest med lite snickerier. Spikat lister gjort vinställ samt sprungit ärenden, och sist men inte minst utnyttjat en snickares och målares bäste vän, Latexfog. Danne har koncentrerat sej på att färdigställa deras boning, så att undervåningen ska bli klar i sommar. Sofia och Malin har stått för barnpassning och serverat god mat. Ett snyggt lagarbete alltså.

Här kommer lite interiörbilder.

Blev mera rymd när väggen sågades ner.


En garderob togs bort och väggen sattes igen.


Vitmålade väggar och en bäddsoffa sattes in.


Ett vinställ byggdes in i väggen.


Helkaklad köksvägg.


Ett nytt köksbord i köket, och nytt golv.


Klädkrokar vid ytterdörren samt spottar ovanför bardisken.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards